Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22
Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe je een lekke tubeless band repareert ter plekke?
En hoe vaak moet ik de sealant vervangen per jaar?
Welke sealant is goed en is dit makkelijk zelf te doen?
Heb altijd binnenbanden gehad en nog geen verstand van tubeless.
En hoe vaak moet ik de sealant vervangen per jaar?
Welke sealant is goed en is dit makkelijk zelf te doen?
Heb altijd binnenbanden gehad en nog geen verstand van tubeless.
In principe dicht de sealant de meeste lekken en stootlekken zul je zelden hebben. Rijd je dan tóch lek: ventiel verwijderen, gewoon binnenbandje erin steken en oppompen. Kind kan de was doen.Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe je een lekke tubeless band repareert ter plekke?
Hangt af welke je gebruikt. Sommige zeggen 3 maanden, andere zeggen nooit. Kijk op de site van de fabrikant.En hoe vaak moet ik de sealant vervangen per jaar?
Orange Seal en Stan's zijn zonder meer goed, en waarschijnlijk nog 200 andere. Ja, dit is makkelijk zelf te doen. Beetje vloeistof door een ventiel doen is niet zo lastig.Welke sealant is goed en is dit makkelijk zelf te doen?
Tientallen banden tubeless gemonteerd en ik heb het nog nooit meegemaakt. Maar ik blaas ook nooit op tot 8 bar (veel fabrikanten van wielen en banden raden dat ook af). Op het moment dat de band zich zet op de velg, ga ik verder met de vloerpomp (6 bar is bij mij de max, 23mm). Na 1 of 2 'knallen' weet je dat de band zich zet. Dan verdeel ik de latex goed door het wiel een aantal keren rond te draaien en te kantelen en zet ik hem weg voor een uurtje. Na een uurtje check ik druk en inden nodig herhaal ik deze dril.Den Deze schreef: ↑18 jan 2020 15:51 Nog iemand voorgehad dat de band gewoon van de velg springt?
Mijn eerste band ging goed, 2e band ook, tot ik na 10 minuten ineens een knal hoorde. Wiel lag horizontaal.
Velglint ontvet, proper gemaakt met doek, band erop (vittoria corsa control, zie enkele posts naar boven), beetje dreft aan binnenkant velg, met compressor opgeblazen, vloeistof erin en opgepompt tot 8 bar.
Wiel wat laten draaien en dan horizontaal gelegd.
Misschien iets te gul geweest met het aanbrengen van dreft aan binnenkant velg?
Ik gebruik ook treft, maar wel in een sopje. Je hebt toch niet de treft rechtstreeks op de velg gesmeerd?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22
Dank voor de toelichting Havana!
Veel dreft, weinig water, dus dat zal het probleem wel geweest zijn.
Op 1 vlak was er een 10-tal cm hevig aant borrelen (lucht die lichtjes ontsnapte en door de dreft borrelde dit).
Wss toch een luchtgaatje ontstaan waardoor de band er gewoon afknalde.
Ik mag van geluk spreken dat mijn band/velg nog heel is denk ik
Alvast weer iets bijgeleerd.
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021
Kona Rove LTD 2021
Tja, sommige banden zetten zich met een vloerpomp of met een airbooster en soms ook met een CO2 patroon maar niet iedere latex houdt van CO2.
Een luchtcompressor met 24ltr. voorraadvat is daarom wel erg handig.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Bij tubeless ready velgen meestal niet. Bij gewone velgen die tubeless gemaakt zijn meestal wel.
Drukvat of een CO2 patroon werkt vaak ook. Sealant en CO2 is soms geen goed idee, maar dat is bij eerste montage niet echt een punt omdat je eerst wil ploppen, dan leeglopen en dan pas sealant. Het drukvat/compressor heb je alleen nodig voor de 1e montage.
-
- Forum-lid
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22
Ohja schoot nog een vraagje in me op.
Als ik nou nieuwe sealant wil vullen.
Moet ik de oude er dan uit halen?
En hoe doe ik dat beste?
Als ik nou nieuwe sealant wil vullen.
Moet ik de oude er dan uit halen?
En hoe doe ik dat beste?
Verloopje naar autoventiel.