Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 19 jan 2020 08:14

Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe je een lekke tubeless band repareert ter plekke?

En hoe vaak moet ik de sealant vervangen per jaar?

Welke sealant is goed en is dit makkelijk zelf te doen?

Heb altijd binnenbanden gehad en nog geen verstand van tubeless.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jan 2020 09:37

Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe je een lekke tubeless band repareert ter plekke?
In principe dicht de sealant de meeste lekken en stootlekken zul je zelden hebben. Rijd je dan tóch lek: ventiel verwijderen, gewoon binnenbandje erin steken en oppompen. Kind kan de was doen.

En hoe vaak moet ik de sealant vervangen per jaar?
Hangt af welke je gebruikt. Sommige zeggen 3 maanden, andere zeggen nooit. Kijk op de site van de fabrikant.

Welke sealant is goed en is dit makkelijk zelf te doen?
Orange Seal en Stan's zijn zonder meer goed, en waarschijnlijk nog 200 andere. Ja, dit is makkelijk zelf te doen. Beetje vloeistof door een ventiel doen is niet zo lastig.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 19 jan 2020 10:03

Den Deze schreef: 18 jan 2020 15:51 Nog iemand voorgehad dat de band gewoon van de velg springt?
Mijn eerste band ging goed, 2e band ook, tot ik na 10 minuten ineens een knal hoorde. Wiel lag horizontaal.

Velglint ontvet, proper gemaakt met doek, band erop (vittoria corsa control, zie enkele posts naar boven), beetje dreft aan binnenkant velg, met compressor opgeblazen, vloeistof erin en opgepompt tot 8 bar.
Wiel wat laten draaien en dan horizontaal gelegd.

Misschien iets te gul geweest met het aanbrengen van dreft aan binnenkant velg?
Tientallen banden tubeless gemonteerd en ik heb het nog nooit meegemaakt. Maar ik blaas ook nooit op tot 8 bar (veel fabrikanten van wielen en banden raden dat ook af). Op het moment dat de band zich zet op de velg, ga ik verder met de vloerpomp (6 bar is bij mij de max, 23mm). Na 1 of 2 'knallen' weet je dat de band zich zet. Dan verdeel ik de latex goed door het wiel een aantal keren rond te draaien en te kantelen en zet ik hem weg voor een uurtje. Na een uurtje check ik druk en inden nodig herhaal ik deze dril.

Ik gebruik ook treft, maar wel in een sopje. Je hebt toch niet de treft rechtstreeks op de velg gesmeerd?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 19 jan 2020 10:19

Dank voor de toelichting Havana!

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 19 jan 2020 11:58

JoostG schreef: 19 jan 2020 10:03 Ik gebruik ook treft, maar wel in een sopje. Je hebt toch niet de treft rechtstreeks op de velg gesmeerd?
Veel dreft, weinig water, dus dat zal het probleem wel geweest zijn.
Op 1 vlak was er een 10-tal cm hevig aant borrelen (lucht die lichtjes ontsnapte en door de dreft borrelde dit).
Wss toch een luchtgaatje ontstaan waardoor de band er gewoon afknalde.
Ik mag van geluk spreken dat mijn band/velg nog heel is denk ik :)

Alvast weer iets bijgeleerd.
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 19 jan 2020 12:53

Heb je om tubeless te rijden nou een compressor nodig?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6138
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jan 2020 14:41

Stoffa schreef: 19 jan 2020 12:53 Heb je om tubeless te rijden nou een compressor nodig?
Tja, sommige banden zetten zich met een vloerpomp of met een airbooster en soms ook met een CO2 patroon maar niet iedere latex houdt van CO2.

Een luchtcompressor met 24ltr. voorraadvat is daarom wel erg handig. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jan 2020 15:06

Stoffa schreef: 19 jan 2020 12:53 Heb je om tubeless te rijden nou een compressor nodig?
Bij tubeless ready velgen meestal niet. Bij gewone velgen die tubeless gemaakt zijn meestal wel.

Drukvat of een CO2 patroon werkt vaak ook. Sealant en CO2 is soms geen goed idee, maar dat is bij eerste montage niet echt een punt omdat je eerst wil ploppen, dan leeglopen en dan pas sealant. Het drukvat/compressor heb je alleen nodig voor de 1e montage.

Champignon33
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 15 mar 2018 06:22

Champignon33 19 jan 2020 15:12

Ohja schoot nog een vraagje in me op.
Als ik nou nieuwe sealant wil vullen.
Moet ik de oude er dan uit halen?

En hoe doe ik dat beste?

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 19 jan 2020 15:38

Nee, gewoon bijkappen, kan geen kwaad.

Welk opzetstuk gebruiken jullie om de banden te ploppen (icm de compressor)?
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jan 2020 15:38

Verloopje naar autoventiel.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6138
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 jan 2020 20:05

havana schreef: 19 jan 2020 15:38 Verloopje naar autoventiel.
? sclaverand ventiel zal je bedoelen, wij hebben het hier toch over tubeless voor racefietsen.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie