Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Lange winterbroek

midstar
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar midstar 24 nov 2019 21:03

In een warme winkel winterbroeken passen werkt niet, hier door ga je echt niet weten wat te warm of te fris is.
Het is gewoon trial en error, daarbij weet je zelf wel of je een koukleum bent of niet.
Dus een beetje op anderen kan beter uitpakken dan passen in een winkel

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 25 nov 2019 11:05

Passen gaat in een winkel nog wel lukken, maar of de passende broek ook echt 'de' winterbroek voor jou is, kom je inderdaad alleen tijdens het gebruik uit.

Scottydoesntknow
Forum-lid

Scottydoesntknow 25 nov 2019 18:35

Wanneer het echt koud is rijd ik met een korte broek met daarover een lange broek (nu Castelli). Dat dubbele laagje is toch wel lekker. Winddicht hoeft van mij niet, dat stugge materiaal vind ik niet fijn.

Aspide83
Forum-lid

Aspide83 25 nov 2019 21:35

Gisteren in het "koude noorden" was de Castelli Meno 2 wel aangenaam

arnold
Forum-lid

arnold 18 jan 2020 07:29

Ik heb een winterbroek met windpanels (dus geen windstopper) van DHB. Ik heb niet zulke goede ervaringen met DHB kleding maar deze broek gaat al drie seizoenen mee zonder enig zichtbare slijtage/defecten.
Sowieso zou ik aanraden om muv (zomertenues) iets met windblokker te nemen. Aangezien ik aan de kust won staat hier altijd vrij veel wind. Ik vond een winterbroek van Gore met windstopper toen nog iets te duur, maar wordt wel mijn volgende winterbroek
Windstopper hoeft overigens niet stug te zijn, ik heb sinds jaar en dag veel niet zomerse kleding van Gore wear (voor zowel hardlopen als fietsen) met windstopper, zeer soepel. Gore wear munt uit in kleding voor de wat minder mooie weersomstandigheden. Het is wel aan de prijs, alhoewel op internet genoeg discount-artikelen gevonden kunnen worden. Bovendien meestal sober van design, ik houd niet van wat ik noem kermis-kleding met schreeuwerige motieven. 1 of twee kleuren zonder motieven is voor mij meer dan zat
CaadX Ultegra
Super Six Evo Hi Mod Disc Ultegra DI2

codex
Forum-lid

codex 18 jan 2020 13:55

Ik heb 2 winterbroeken met bretels(zonder zeem en een dikkere en dunnere) en pas! dit jaar ben ik ook mijn ook beenstukken gaan gebruiken( te samen met mijn gewone bibshort) en dan met de dunnere langere winterbroek erover.Warm zat dus met deze huidige winters.Zelfs voor een erkende koukleum als ikzelf ;)
De dikkere winterbroek heeft ook een hoger! en warmer bovenstuk/bovenpand, welke weer een betere bescherming biedt tegen wind en kou.
(Het schilt ook weer per winterbroek,hoe hoog de voor- en rugpanden zijn en hoe dik die stof is).In de dikkere stof,zweet je uiteraard weer veel eerder en is alleen te gebruiken als het echt vriest met sterke koude wind.

En als je met hoge inspanning fietst, dan heb je het uiteraard ook weer eerder warmer.... dan een rustige rekreatieve fietser(zoals ik ben).

Dit zou ik eerst doen als tip.
Gewoon een winterbroek (genoeg te koop via dikke kortingen en je hoeft echt geen duur merk/niets voor nodig) zonder zeem en dan eventueel je beenstukken eronder en dan ben je warm genoeg met deze huidige winters.

Want het is gevoelsmatig een enorm verschil als het bv 2-3 graden is en de wind is matig en zuidwest en je zit in Zuid Nederland ...... of het is -3 en de wind is (Noord-)Oost en sterk(6>). en je fietst in Noord-Holland of Friesland/Noord-Groningen.Dat is gevoelsmatig wel een verschil van meer dan 10-15 graden.
Mijn bedoeling is ....om je zeggen ....dat je niet met 1 type lange winterbroek uit de voeten kan ...omdat het gevoelsmatige(en daar gaat het om)een enorm verschil kan zitten, in de wintermaanden.

Als je nu een dunner type lange winterbroek hebt kan je die;
1 gebruiken als het niet te koud is en geen echt kille en harde wind.
2 met je beenstukken eronder,kan je die gebruiken met veel koudere gevoelstemperaturen.

3 bij extreme kou kan je dan later altijd een echt warme winterbroek aanschaffen.

Drossie2
Forum-lid

Drossie2 19 jan 2020 16:07

Hanz Bé schreef: 24 nov 2019 15:34
Drossie2 schreef: 24 nov 2019 14:29
Hanz Bé schreef: 23 nov 2019 18:53

Ik ben ongeveer 180, wat korte benen en weeg 81-82 kg. Heb de broeken in L. Een oude Assos (korte) broek heb ik ook in L. Vermarc idem. Futurum weet ik niet.

Maar ze verzenden gratis. Past het niet kun je probleemloos retourneren. Kost het je alleen de verzendkosten terug.
Gezien de prijs-kwaliteit wat mij betreft de moeite van een experiment waard.
Ik heb verschillende bovenstukken alsook een korte bib van hen en ben erg tevreden.
Voor de lange broek twijfel ik. Ik weeg evenveel dan jij, maar ben 1.97m groot. Hoe zit de lengte bij jou?
Voor mij zijn de pijpen net wat aan de lange kant. Maar een mailtje via de website, met vraag om maatadvies met je lichaamsmaten, geeft vaak een vlotte reactie met een goed advies.
Ik heb gemaild. Ze raden mij een XL aan. Ik heb wel twijfels, want de korte bib van Galibier heb ik in L.
Heb jij zowel kort als lang? Zelfde maat?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 jan 2020 16:30

Ik had van de galibier peloton de maat L, toen ik ongeveer 12Kg meer woog dan nu. Van andere Bibs werd toen de XL geadviseerd. Nu zou dat M en L zijn.
Dus vertaald naar nu.... , 1.80 bij 82kg;
Ik heb de lange broeken in L. Zou een peloton-bibshort in M nemen, of de andere Bibs in L.
Snap je het nog?
(De peloton zou dus afwijkend zijn qua maatvoering)

Drossie2
Forum-lid

Drossie2 19 jan 2020 21:09

Hanz Bé schreef: 19 jan 2020 16:30 Ik had van de galibier peloton de maat L, toen ik ongeveer 12Kg meer woog dan nu. Van andere Bibs werd toen de XL geadviseerd. Nu zou dat M en L zijn.
Dus vertaald naar nu.... , 1.80 bij 82kg;
Ik heb de lange broeken in L. Zou een peloton-bibshort in M nemen, of de andere Bibs in L.
Snap je het nog?
(De peloton zou dus afwijkend zijn qua maatvoering)
Ik weeg evenveel, maar ben 1.97m groot.
XL lijkt me te breed dan?
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 jan 2020 21:22

Lastig, maar ik zou dan toch XL probeten. Terugsturen kost ongeveer een tientje.

Drossie2
Forum-lid

Drossie2 21 jan 2020 17:58

Hanz Bé schreef: 19 jan 2020 21:22 Lastig, maar ik zou dan toch XL probeten. Terugsturen kost ongeveer een tientje.
Ok, bestelling geplaatst.

Ik heb eveneens het nieuwe Mistral jacket besteld, alsook een paar wintersokken.

En afhankelijk van de lengte van de broek, bestel ik nadien nog de Mistral Bib. Maar omdat die 3cm korter is dan de thermo bib, ga ik afwachten.
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

ccc
Forum-lid

ccc 22 jan 2020 22:48

ik ben op zoek naar een lange winterbroek ZONDER zeem ; de meeste winterbroeken zijn echter met zeem . Mijn ' favoriete ' merken zijn Castelli , Gore en Craft maar ik vind geen lange winterbroeken van deze merken zonder zeem . Kan iemand mij verder helpen ?
ccc

Plaats reactie