Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Elke keer weer slag in voorwiel

luukvd
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jan 2010 03:00

luukvd 06 apr 2011 18:13

Hoi,

Op MP een setje Campa Zonda's gekocht voor een mooi prijsje. Niet ingesleten, klein slagje in voorwiel. Naar m'n FM gestuurd, en die is echt goed. Die heeft 'm mooi recht gemaakt, de lagers even nagekeken, etc.

Maargoed, paar duizend KM later, weer slag in voorwiel. Dus maandje geleden, weer slag eruit. Vorige week weer slag er in. Weer naar FM, weer slag eruit. Nu heb ik na 100km WEER een slag erin.

Ik 'stoemp' af en toe aardig, en ben niet licht.. maar dat zou geen probleem moeten zijn. Ook heeft de FM al beetje lijm bij de spaak in gedaan, en hem een 'kneepje' gegeven.

Wat kan ik nog doen, en wie weet de oorzaak?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 apr 2011 18:28

Dan is de velg krom (einde verhaal van het wiel) of de FM is toch niet zo goed bezig met 't richten van de wielen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 06 apr 2011 18:29

De spaken bij Campa en Fulcrum wielen moet je na het richten borgen met Loctite 290. Dit is een zeer dunne metaallijm die je tussen de nippel en spaak moet laten inwerken.
Door een valpartij had ik in het voorwiel van mijn Fulcrum R3 (zelfde als de Zonda's) ook een slag zitten. Na het richten heb ik de spaken geborgd met de loctite en de wielen zijn nog steeds kaarsrecht, zelfs na velen klinkerkoersen en kasseienstroken.

Edit; Als de slag dusdanig groot is, is de velg idd hoogstwaarschijnlijk krom, net als AMCF zegt. Dan is er niet veel aan te doen.

luukvd
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jan 2010 03:00

luukvd 06 apr 2011 18:35

Velg krom? En dan is het kwestie van weggooien?

En Loctite 290, mag ik dat samenvatten als 'lijm'? De beste man heeft het wiel niet uitgevonden zegmaar.

jasperr
Forum-lid
Berichten: 1078
Lid geworden op: 26 okt 2009 20:51

jasperr 06 apr 2011 18:43

jasperr schreef:De spaken bij Campa en Fulcrum wielen moet je na het richten borgen met Loctite 290. Dit is een zeer dunne metaallijm die je tussen de nippel en spaak moet laten inwerken.


;)

luukvd
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jan 2010 03:00

luukvd 06 apr 2011 20:58

Thanks.

titanium
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 17 jul 2006 15:19

titanium 07 apr 2011 01:30

is de spaakspanning wel hoog genoeg? maw is het wiel wel goed gespaakt?

ik rij al jaren op velgen met hoge spaakspanning en die blijven kaarsrecht. die zijn allemaal gespaakt door Ernie Frieke.

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 07 apr 2011 01:47

Locktite zie ik nooit zo zitten, metaal LIJM klinkt als iets wat niet alleen borgt maar ook vast zet.
Lijnolie daar in tegen borgt de nippel doordat het opdroogt maar is gemakkelijk te breken als je aan de spaak draait waardoor het wel na te stellen is.

De spaakspanning en HOE de FM het wiel heeft na gericht zegt meer dan hoe de nippel geborgd is overigens.
Is dit goed gedaan (waar ik over twijfel) dan zal de velg krom zijn zoals AM-fan al zegt.
Ik zou daar overigens niet vanuit gaan aangezien je zegt dat het een klein (3mm ofzo?) slagje is.


@titanium: Velgen met hoge spaakspanning is niet echt de juiste manier om een goed wiel te omschrijven, de spanning moet GOED zijn, niet te hoog, niet te laag.

Frieke is overigens iets "over rated" bij hem krijg je het idee dat wielbouwen een religie is ipv. een wetenschap.
mijn Flickr

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 07 apr 2011 01:47

LuukvD schreef:Velg krom? En dan is het kwestie van weggooien?

En Loctite 290, mag ik dat samenvatten als 'lijm'? De beste man heeft het wiel niet uitgevonden zegmaar.

Als-ie echt goed is weet-ie heus wel wat loctite is ;)

luukvd
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jan 2010 03:00

luukvd 11 apr 2011 17:38

Hij's goed, maar hij schoffelt in de rest van z'n tijd plantsoenen. En hij is onverstaanbaar. Mag de pret niet drukken.

Overigens doorgereden met het wiel, klein slagje namelijk. Nu na een 145km rit heb ik een spaak die helemaal los zit.

Twijfel wat ik zal doen. Of nog een keer naar deze vent, of een specialist opzoeken. Iemand die meteen weet dat de nippel geborgd moet worden.

Bedankt voor jullie advies trouwens.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 apr 2011 18:35

Denk dat hij toch niet zo goed is, want dit hoort toch niet te gebeuren als op alle spaken netjes spanning staat.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

luukvd
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 04 jan 2010 03:00

luukvd 11 apr 2011 18:36

Nou, hij is het dus wel, dat is het probleem. Maargoed. Moeilijk.

Plaats reactie