Tubeless band repareren
-
- Forum-lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 02 jul 2016 09:09
Vandaag heb ik een lekke band gehaald met mijn racer. Inmiddels heeft de latex het wel gedicht, maar dat kostte de nodige pogingen aangezien het gat vrij groot is. Nu mijn vraag, Is het veilig om hier nog mee verder te rijden? Hoewel er geen lucht meer uitkomt zie je de snee wel echt open staan. Eventueel wat lijm insmeren, of gewoon een nieuwe band erop?
Je hebt hier reparatiesetjes voor, o.a. bij Decathlon. Een zogenoemde prop, zelfde principe als bij een autoband.
https://www.decathlon.nl/p/reparatiekit ... R-p-118725
https://www.decathlon.nl/p/reparatiekit ... R-p-118725
Als de latex het gat heeft gedicht en je daarmee bent thuis gekomen gewoon weer wat latex toevoegen (10ml o.i.d). Als je vind dat de snee teveel open staat gewoon met wat Bison Max Repair invoegen.
Het zou maar zo kunnen dat er onder het rijden weer op die plek latex gaat spuiten en dichten, dan zou ik de band aan de binnenkant voorzien van een buitenbandplakker bijv. van Simson.
Het zou maar zo kunnen dat er onder het rijden weer op die plek latex gaat spuiten en dichten, dan zou ik de band aan de binnenkant voorzien van een buitenbandplakker bijv. van Simson.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Mijn ervaring met zo'n soort prop is dat door de hoge druk in een raceband de prop er onder het rijden wordt uit geperst.havana schreef: ↑18 jan 2020 14:52 Je hebt hier reparatiesetjes voor, o.a. bij Decathlon. Een zogenoemde prop, zelfde principe als bij een autoband.
https://www.decathlon.nl/p/reparatiekit ... R-p-118725
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 02 jul 2016 09:09
Bij zo een plug lijkt me dat juist het rubber verder uitscheurd. Inmiddels Bison Max Repair gekocht, maar even kijken of Dat goed gaat.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13989
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Als het gat groter is dan 2 a 3 mm zeker bij wat soepelere banden is het gewoon prullenbak.
(Het gat he! niet de snee die is vaak oppervlakkig.)
Ik ga dat risico niet nemen, als er wat draden van het karkas zijn gescheurd gaat het vaak verder.
Wat kan als het op het randje qua grootte zit is buitenbandplakker (binnenbandplakker werkt ook).
Die kan het scheuren nog enigszins tegenhouden.
Een raceband blijft nog wel redelijk zijn vorm houden, maar bv een MTB band op lage spanning die continu vervormt gaat dat vroeg of laat mis.
(Het gat he! niet de snee die is vaak oppervlakkig.)
Ik ga dat risico niet nemen, als er wat draden van het karkas zijn gescheurd gaat het vaak verder.
Wat kan als het op het randje qua grootte zit is buitenbandplakker (binnenbandplakker werkt ook).
Die kan het scheuren nog enigszins tegenhouden.
Een raceband blijft nog wel redelijk zijn vorm houden, maar bv een MTB band op lage spanning die continu vervormt gaat dat vroeg of laat mis.
Een gewone binnenband plakker heb ik ook weleens aan de binnenkant van de band geplakt in het verleden. Die band (Schwalbe One) heb ik uiteindelijk opgereden tot aan het canvas daarna. Niet aan de hand. Wel goed schoonmaken, anders krijg je plakker niet geplakt. Overigens heb ik toen lijm gebruikt en niet de standaard solutie die bij binnenband plakkers zit.
Neemt niet weg dat ik onlangs bij me huidige bandenset op mijn racefiets wel gelijk een nieuwe band heb gekocht toen ik er een gat van een dikke schroef in reed. Was een schhroef van 4mm dik, maar kon na het verwijderen ervan gewoon doorrijden op rond de 4 bar. Niet eens hoeven bijpompen en verder gereden. Maar met bijpompen thuis bleef ie niet op de druk die ik wilde. Ondanks dat mijn band nog lang niet versleten was, toch maar een nieuwe band aangeschaft.
Neemt niet weg dat ik onlangs bij me huidige bandenset op mijn racefiets wel gelijk een nieuwe band heb gekocht toen ik er een gat van een dikke schroef in reed. Was een schhroef van 4mm dik, maar kon na het verwijderen ervan gewoon doorrijden op rond de 4 bar. Niet eens hoeven bijpompen en verder gereden. Maar met bijpompen thuis bleef ie niet op de druk die ik wilde. Ondanks dat mijn band nog lang niet versleten was, toch maar een nieuwe band aangeschaft.
ik heb laatst deze tubeless rep set van Lezyne gekocht : https://www.futurumshop.nl/lezyne-class ... wart.phtml
Zijn er mensen met een racefiets die daar ervaring mee hebben ? (na rep op 7 bar doorrijden)
Zijn er mensen met een racefiets die daar ervaring mee hebben ? (na rep op 7 bar doorrijden)
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X
Vlgns mij heb ik over zoiets een paar post terug e.e.a. over gepost.beezer schreef: ↑21 jan 2020 21:40 ik heb laatst deze tubeless rep set van Lezyne gekocht : https://www.futurumshop.nl/lezyne-class ... wart.phtml
Zijn er mensen met een racefiets die daar ervaring mee hebben ? (na rep op 7 bar doorrijden)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13989
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik hoop niet dat mensen ervaringen hebben met het op 7 bar oppompen van een tubeless bandbeezer schreef: ↑21 jan 2020 21:40 ik heb laatst deze tubeless rep set van Lezyne gekocht : https://www.futurumshop.nl/lezyne-class ... wart.phtml
Zijn er mensen met een racefiets die daar ervaring mee hebben ? (na rep op 7 bar doorrijden)
Maar na reparatie kan je gewoon op een normale spanning doorrijden. Moet het gat niet te groot zijn natuurlijk. Of je er bij thuiskomst nog iets aan doet is een beetje een inschatting over de plaats en grote van het gat.