Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op mijn actuele data scherm heb ik zowel 3s als 30s staan. Gemiddelde en NP, staan op de pagina met gemiddelde
Op het kaart scherm heb ik 10 seconde staan en daar rij ik meestal blokjes op. Dan zie ik de tijd niet staan, ik mag van mezelf pas naar de tijd kijken als ik het idee heb dat goed op weg ben in het blokje. Mentaal dingetje, maar als ik 5 minuten moet doen en de benen beginnen zeer te doen na 1.5 minuut dan zakt de moed in m'n schoenen als ik die 1.5 minuut zie staan.
Op het kaart scherm heb ik 10 seconde staan en daar rij ik meestal blokjes op. Dan zie ik de tijd niet staan, ik mag van mezelf pas naar de tijd kijken als ik het idee heb dat goed op weg ben in het blokje. Mentaal dingetje, maar als ik 5 minuten moet doen en de benen beginnen zeer te doen na 1.5 minuut dan zakt de moed in m'n schoenen als ik die 1.5 minuut zie staan.
Bedankt voor de suggesties! Ik zal eens een pagina maken met een aantal gemiddeldes en inderdaad eens experimenteren met de laps functie. Vanuit autosport achtergrond associeerde ik dat altijd alleen met daadwerkelijke rondjes maar je kunt zoiets natuurlijk perfect gebruiken voor blokken (of klimmetjes ook?).
Ik laad sinds kort de workouts van Trainerroad direct op de Garmin via de kalender functie van Trainerroad en Garmin. Ik moet nog even de juiste data schermen uitvinden want het standaard scherm toont alleen het gemiddelde vermogen maar actueel (3s) vermogen mist. Op een ander scherm als je buiten de zone zit, krijg je alleen alarm en zie je even niks meer.
Maar de trainingen van Trainerroad vind ik prettig.
Maar de trainingen van Trainerroad vind ik prettig.
Wie de langzame rit niet eert, is de snelle niet weerd.
Die lapfunctie is juist erg handig voor blokjes. Dan gaat elke keer de tijd weer op 0 en je kan ook instellen dat hij avg lap power laat zien. Die reset dan ook.Tomver schreef: ↑09 jul 2019 19:58 Bedankt voor de suggesties! Ik zal eens een pagina maken met een aantal gemiddeldes en inderdaad eens experimenteren met de laps functie. Vanuit autosport achtergrond associeerde ik dat altijd alleen met daadwerkelijke rondjes maar je kunt zoiets natuurlijk perfect gebruiken voor blokken (of klimmetjes ook?).
Om te analyseren met bijv golden cheetah of TP is lap ook erg handig. Je ziet dan gelijk de blokjes met alle info per blok.
Dat mentale heb ik gelukkig niet zoveel last van.. Altijd bij blokjes laptijd in scherm en dan boven ftp (ofzo) afzien. Focus meestal op punten (bomen, hekken etc). Geniet ook wel van dat afzien. Maar dat zal jij ook wel doen als wedstrijdrenner.amclassic-fan schreef: ↑09 jul 2019 16:54 Op mijn actuele data scherm heb ik zowel 3s als 30s staan. Gemiddelde en NP, staan op de pagina met gemiddelde
Op het kaart scherm heb ik 10 seconde staan en daar rij ik meestal blokjes op. Dan zie ik de tijd niet staan, ik mag van mezelf pas naar de tijd kijken als ik het idee heb dat goed op weg ben in het blokje. Mentaal dingetje, maar als ik 5 minuten moet doen en de benen beginnen zeer te doen na 1.5 minuut dan zakt de moed in m'n schoenen als ik die 1.5 minuut zie staan.
Recordje van toen met 1m50s verbeterd, hoppa!scepticus schreef: ↑01 jul 2019 21:53 Over een weekje of 6 ga ik op vakantie in Noorwegen en als ik daar toch ben, lijkt het me leuk om te proberen of ik een bepaald klimmetje van 500hm, de eerste berg die ik ooit opfietstse, sneller kan beklimmen dan toen ik 17 was, en dat wordt nog best een uitdaging. Eigenlijk moet mijn gewicht 5% omlaag en mijn FTP 5 en liever 10% omhoog. Hoe krijg ik dat in 6 weken gefixt?
2 dagen geleden op Trollstigen ging het ook al lekker, dus op grond van de vermogens die ik toen trapte (+een beetje omdat Trollstigen langer is) mezelf omhoog gepaced, en met succes dus. Laatste 5 min waren wel zwaar, zakte toen ook wel wat in.
Op grond van de vermogens en VAMs die ik half en eind juni in Italië resp de Waalse Ardennen trapte had ik dit oprecht niet verwacht. Tussendoor thuis was het er ook niet echt van gekomen om serieus blokken te trainen, maar kennelijk doen een paar bergritjes met wat rust tussendoor wonderen! Kon nu ook makkelijk de hele tijd een hoge HF volhouden.
Vond het grappig hoe hoge trapfrequentie ik reed trouwens, hele tijd rond de 90, richting de 80 voelde al serieus niet goed.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Mooi land is Noorwegen he? Ik kom ook net terug van 3 weken fietsen daar. Trollstigen heb ik helaas overgeslagen, dat was 300km omrijden en het zou er slecht weer zijn als ik er was.
Heb je nog wat plaatjes geschoten?
Heb je nog wat plaatjes geschoten?
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 23 jan 2020 07:20
Ik ben ook (eindelijk) in het bezit van een vermogensmeter. Vorige week een 20' test gedaan en kwam daar op een gemiddelde wattage van 338 watt en een gemiddelde van 181 hartslag.
Als ik dan mijn zone bereken voor zone d2 zou ik uitkomen tussen 180 en 240 watt en een hartslag tussen 136 en 152.
Gisteren een duurtraining gedaan en begonnen met 200 watt als doel. Hartslag bleef dan ongeveer tussen de 145 en 150, maar na een tijd +/- 2u kon ik dit van bijlange niet volhouden. Met dezelfde hartslag zat ik rond de 180 watt en tegen het einde (na 4u) zal het mss zelfs eerder 160 watt geweest zijn.
Ik deed mijn duurtrainingen altijd op hartslag 140 tot 145, dus het was wel even wennen om een fractie hoger te rijden. Misschien dat ik mij daar wat geforceerd heb? Of toch wat last van de koude (rond het vriespunt) en de mist?
Of is dit een normale gang van zaken en had ik aan een lager wattage moeten beginnen?
Thanks!
Als ik dan mijn zone bereken voor zone d2 zou ik uitkomen tussen 180 en 240 watt en een hartslag tussen 136 en 152.
Gisteren een duurtraining gedaan en begonnen met 200 watt als doel. Hartslag bleef dan ongeveer tussen de 145 en 150, maar na een tijd +/- 2u kon ik dit van bijlange niet volhouden. Met dezelfde hartslag zat ik rond de 180 watt en tegen het einde (na 4u) zal het mss zelfs eerder 160 watt geweest zijn.
Ik deed mijn duurtrainingen altijd op hartslag 140 tot 145, dus het was wel even wennen om een fractie hoger te rijden. Misschien dat ik mij daar wat geforceerd heb? Of toch wat last van de koude (rond het vriespunt) en de mist?
Of is dit een normale gang van zaken en had ik aan een lager wattage moeten beginnen?
Thanks!
Even wat vragen:Fons de klons schreef: ↑23 jan 2020 07:37 Ik ben ook (eindelijk) in het bezit van een vermogensmeter. Vorige week een 20' test gedaan en kwam daar op een gemiddelde wattage van 338 watt en een gemiddelde van 181 hartslag.
Als ik dan mijn zone bereken voor zone d2 zou ik uitkomen tussen 180 en 240 watt en een hartslag tussen 136 en 152.
Gisteren een duurtraining gedaan en begonnen met 200 watt als doel. Hartslag bleef dan ongeveer tussen de 145 en 150, maar na een tijd +/- 2u kon ik dit van bijlange niet volhouden. Met dezelfde hartslag zat ik rond de 180 watt en tegen het einde (na 4u) zal het mss zelfs eerder 160 watt geweest zijn.
Ik deed mijn duurtrainingen altijd op hartslag 140 tot 145, dus het was wel even wennen om een fractie hoger te rijden. Misschien dat ik mij daar wat geforceerd heb? Of toch wat last van de koude (rond het vriespunt) en de mist?
Of is dit een normale gang van zaken en had ik aan een lager wattage moeten beginnen?
Thanks!
-Hoe heb je die test uitgevoerd? Heb je vooraf ook 5min all out gedaan? Dit zorgt er namelijk voor dat je 20' test niet wordt overgeschat.
-Heb je 95 (of 93%) genomen van die 20' waarde?
Als bovenstaande goed hebt uitgevoerd, dus 20' met vooraf 5' all out en daar 95/93% van, dan denk ik dat je D1 zone minder goed getraind is dan je intensieve zones.
Je hebt het over D2, maar bedoel je niet D1? D1 is bij een FTP van 338 tussen de 187 en 254w. Ik weet niet hoe je traint, maar ik kan mij voorstellen dat als je veel intensief fietst, je makkelijker 20min diep kunt gaan, dan wanneer je veel in je duurzone traint.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
+1 NuitKor,
Je zones zul je ook onafhankelijk van elkaar moeten trainen (vandaar blokken trainingen). Als je altijd in D2/D3 rijdt, dan zul je zien dat je vermogen in D1 ook verder terug valt dan je o.b.v. hartslag % zou verwachten. Andersom werkt het ook zo voor mensen die veel in D1 fietsen en met 50w meer ineens aan hun max HF zitten.
Je zones zul je ook onafhankelijk van elkaar moeten trainen (vandaar blokken trainingen). Als je altijd in D2/D3 rijdt, dan zul je zien dat je vermogen in D1 ook verder terug valt dan je o.b.v. hartslag % zou verwachten. Andersom werkt het ook zo voor mensen die veel in D1 fietsen en met 50w meer ineens aan hun max HF zitten.
Mocht dit de oorzaak zijn, dan zou ik adviseren om vooral onderin je D1 zone te gaan zitten, dus rond 180-185. Mocht dan nog de hartslag te hoog zijn, dan zou ik handmatig je D1 zone naar beneden bijstellen, totdat het meer is bijgetrokken. Wat denk jij Ypuh?ypuh schreef: ↑23 jan 2020 09:09 +1 NuitKor,
Je zones zul je ook onafhankelijk van elkaar moeten trainen (vandaar blokken trainingen). Als je altijd in D2/D3 rijdt, dan zul je zien dat je vermogen in D1 ook verder terug valt dan je o.b.v. hartslag % zou verwachten. Andersom werkt het ook zo voor mensen die veel in D1 fietsen en met 50w meer ineens aan hun max HF zitten.