Giant Propel ombouwen voor bergen?
Hallo, hier een nieuw forum-lid.
Ik heb onlangs tweedehands voor een goede prijs een mooie fiets gekocht: Giant Propel Advanced 2017, Ultegra Di2, carbon wielen, Chris King naven; een koersfiets.
Omdat ik gelijk verliefd was (ik reed tot nu toe op mijn eerste aluminium Sora-afgemonteerde, krakende fiets) heb ik niet goed over het verzet nagedacht. Er zit een dubbel op, 53x39 voor en 23-11 achter. Ik fiets vooral vlak maar wil ik er ook graag weer mee de Limburgse heuvels in en ook de HC-Alpen-cols op.
Wat denken jullie: zal ik er een compact op proberen te laten zetten of is het eigenlijk onzin om dat met een aero-fiets te willen en moet ik verder zoeken naar een endurance fiets of mijn oude fiets met triple voor de bergen bewaren?
Ik ben 50, best fanatiek, kom met mijn triple (32 voor 30 achter) prima mee in de bergen, maar een stuk of vier versnellingen zwaarder lijkt me te veel van het goede.
Ik heb onlangs tweedehands voor een goede prijs een mooie fiets gekocht: Giant Propel Advanced 2017, Ultegra Di2, carbon wielen, Chris King naven; een koersfiets.
Omdat ik gelijk verliefd was (ik reed tot nu toe op mijn eerste aluminium Sora-afgemonteerde, krakende fiets) heb ik niet goed over het verzet nagedacht. Er zit een dubbel op, 53x39 voor en 23-11 achter. Ik fiets vooral vlak maar wil ik er ook graag weer mee de Limburgse heuvels in en ook de HC-Alpen-cols op.
Wat denken jullie: zal ik er een compact op proberen te laten zetten of is het eigenlijk onzin om dat met een aero-fiets te willen en moet ik verder zoeken naar een endurance fiets of mijn oude fiets met triple voor de bergen bewaren?
Ik ben 50, best fanatiek, kom met mijn triple (32 voor 30 achter) prima mee in de bergen, maar een stuk of vier versnellingen zwaarder lijkt me te veel van het goede.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Je kunt prima met een Propel de bergen in, ook al is die er niet voor gemaakt. Die ene kilo gaat het verschil niet maken of de Alpe wel of niet binnen het uur op fietst, dat zijn gewoon je benen.
Een dubbel (53/39) is inderdaad niet helemaal meer van deze tijd. Zelfs de meeste getrainde recreaten rijden het hele jaar door met een compact (50/34). Ik zou dan ook je dubbel proberen te verkopen en een paar tientjes bijleggen voor een nieuw crankstel, dan heb je ook gelijk weer verse kettingbladen waar je even mee vooruit kunt.
De cassette achter is prima voor dagelijks gebruik en met een beetje aanleg kom je met 34x23 ook in Limburg wel boven (ik neem de moeite vaak niet om hem te wisselen als het maar één dagje is). Voor de Ardennen of Alpen kun je dan het beste een goedkope 105 11-32 cassette erbij nemen (kost €35) en die alleen voor de vakanties/weekendjes gebruiken. Wel moet je dan rekening houden met de lengte van je derailleur, ik gok dat je nu een korte kooi hebt en die gaat tot max 28t of 30t, dus een extra derailleur moet je ook rekening mee houden en zou ik ook gewoon voor een 105je gaan a €40,- (enige verschil met Ultegra is een paar gram gewicht).
Al met al moet je dan onder de €150 kunnen blijven en kun je weer jaren vooruit.
Ps. Oude fiets met triple bewaren is nooit een slecht idee. Deze kun je voor vakanties (minder kostbaar bij diefstal/schade), als winterfiets of Tacx fiets gebruiken.
Een dubbel (53/39) is inderdaad niet helemaal meer van deze tijd. Zelfs de meeste getrainde recreaten rijden het hele jaar door met een compact (50/34). Ik zou dan ook je dubbel proberen te verkopen en een paar tientjes bijleggen voor een nieuw crankstel, dan heb je ook gelijk weer verse kettingbladen waar je even mee vooruit kunt.
De cassette achter is prima voor dagelijks gebruik en met een beetje aanleg kom je met 34x23 ook in Limburg wel boven (ik neem de moeite vaak niet om hem te wisselen als het maar één dagje is). Voor de Ardennen of Alpen kun je dan het beste een goedkope 105 11-32 cassette erbij nemen (kost €35) en die alleen voor de vakanties/weekendjes gebruiken. Wel moet je dan rekening houden met de lengte van je derailleur, ik gok dat je nu een korte kooi hebt en die gaat tot max 28t of 30t, dus een extra derailleur moet je ook rekening mee houden en zou ik ook gewoon voor een 105je gaan a €40,- (enige verschil met Ultegra is een paar gram gewicht).
Al met al moet je dan onder de €150 kunnen blijven en kun je weer jaren vooruit.
Ps. Oude fiets met triple bewaren is nooit een slecht idee. Deze kun je voor vakanties (minder kostbaar bij diefstal/schade), als winterfiets of Tacx fiets gebruiken.
Kennelijk zijn hier mensen die jouw duurvermogen/leeftijd/gewicht kennen. Daar hoor ik niet bij. Op basis van je duurvermogen bepaal je zelf je optimale verzet voor de echte klims. 39t vooraan lijkt me geen goed vertrekpunt. Zoek eens uit of 50/34t (eventueel 33t of 30t) als crankstel ook werkt met Di2. Ik denk het wel. En ook wat het grootste cassettekransje is dat je achterderailleur kan bereiken. 30t moet wel lukken, denk ik ook. Vertrouwen is goed, controle is beter: er is een verschil tussen RD6870 en RD8050 .
Met een triple crankstel is het veel eenvoudiger (en goedkoper) om in het hooggebergte te presteren.
Met een triple crankstel is het veel eenvoudiger (en goedkoper) om in het hooggebergte te presteren.
Kan dit heerschap wel lezen? Ik denk het niet.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Idd. En op dat kleine leesfoutje na vond ik Ypuh zijn adviezen toch wel simpeler en vooral voordeliger dan die van Klimmer zelf. Een crankset (Ultegra) kost zo’n €170, en samen met een 105 cassette heb je voor een €200 en een beetje je fiets gereed voor de heuvels.
Aandachtspunten blijft dan nog de remmen van de Propel. Die remmen volgens ingewijden toch wel iets minder goed dan de remhoeven van Shimano, tenzij het een disc uitvoering is, maar dat stond er niet bij.
Aandachtspunten blijft dan nog de remmen van de Propel. Die remmen volgens ingewijden toch wel iets minder goed dan de remhoeven van Shimano, tenzij het een disc uitvoering is, maar dat stond er niet bij.
Mee eens! Ik zou die dubbel trouwens gewoon lekker behouden voor in Nederland (een 34 als binnenblad is ook niet ideaal). Een crankstel is zo gewisseld. Dat geldt niet voor je achterderailleur. Dus of je kiest achter een cassette die je huidige derailleur nog aan kan, of je kiest een derailleur van vergelijkbare kwaliteit als je huidige waarmee je wel het gewenste kansje kunt schakelen, en verkoopt de oude. Met een lange kooi kun je namelijk ook de "kleinere" cassettes schakelen, andersom is niet altijd het geval.
Disclaimer, voordat ik ook een sneer van klimmer krijg: ik pretendeer absoluut niet dat ik op de hoogte ben van de laatste stand van zaken op Shimano schakelgebied..
Disclaimer, voordat ik ook een sneer van klimmer krijg: ik pretendeer absoluut niet dat ik op de hoogte ben van de laatste stand van zaken op Shimano schakelgebied..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Is een nieuwe crankset wel nodig? Vanaf Ultegra 6800 is de BCD voor 53/39 en 50/34 toch hetzelfde, dus kan je volstaan met alleen nieuwe kettingbladen? Ik rij zelf (fanatieke 50er ) alleen maar met 50/34, in de polder met een 12/25 cassette en in de bergen met 11-30, in de polder mis ik de 11 achter (of een 52/53 voor) alleen met windkracht 6 in de rug en met 34x30 kom je ook lange cols nog enigzins soepel op.
- Infinito GB
- Forum-lid
- Berichten: 1436
- Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
- Locatie: Schagen
Losse buitenbaden zijn best heel duur, en tweedehands niet makkelijk te verkopen. Een compleet crankstel verkoopt makkelijker, denk ik. Met een R8020 derailleur kun je volgens Shimano idd Max 30 tandjes schakelen. In praktijk lukt vaak 32 ook nog wel. Met een compact crankstel heb dan voor de meeste amateurs wel het hele bereik afgedekt. In feite heb je verder dus eigenlijk niets nodig.
Ik heb helemaal geen materiaal advies gegeven!Infinito GB schreef: ↑24 jan 2020 11:53 .....vond ik Ypuh zijn adviezen toch wel simpeler en vooral voordeliger dan die van Klimmer zelf.