Elke keer weer slag in voorwiel
Hoi,
Op MP een setje Campa Zonda's gekocht voor een mooi prijsje. Niet ingesleten, klein slagje in voorwiel. Naar m'n FM gestuurd, en die is echt goed. Die heeft 'm mooi recht gemaakt, de lagers even nagekeken, etc.
Maargoed, paar duizend KM later, weer slag in voorwiel. Dus maandje geleden, weer slag eruit. Vorige week weer slag er in. Weer naar FM, weer slag eruit. Nu heb ik na 100km WEER een slag erin.
Ik 'stoemp' af en toe aardig, en ben niet licht.. maar dat zou geen probleem moeten zijn. Ook heeft de FM al beetje lijm bij de spaak in gedaan, en hem een 'kneepje' gegeven.
Wat kan ik nog doen, en wie weet de oorzaak?
Op MP een setje Campa Zonda's gekocht voor een mooi prijsje. Niet ingesleten, klein slagje in voorwiel. Naar m'n FM gestuurd, en die is echt goed. Die heeft 'm mooi recht gemaakt, de lagers even nagekeken, etc.
Maargoed, paar duizend KM later, weer slag in voorwiel. Dus maandje geleden, weer slag eruit. Vorige week weer slag er in. Weer naar FM, weer slag eruit. Nu heb ik na 100km WEER een slag erin.
Ik 'stoemp' af en toe aardig, en ben niet licht.. maar dat zou geen probleem moeten zijn. Ook heeft de FM al beetje lijm bij de spaak in gedaan, en hem een 'kneepje' gegeven.
Wat kan ik nog doen, en wie weet de oorzaak?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De spaken bij Campa en Fulcrum wielen moet je na het richten borgen met Loctite 290. Dit is een zeer dunne metaallijm die je tussen de nippel en spaak moet laten inwerken.
Door een valpartij had ik in het voorwiel van mijn Fulcrum R3 (zelfde als de Zonda's) ook een slag zitten. Na het richten heb ik de spaken geborgd met de loctite en de wielen zijn nog steeds kaarsrecht, zelfs na velen klinkerkoersen en kasseienstroken.
Edit; Als de slag dusdanig groot is, is de velg idd hoogstwaarschijnlijk krom, net als AMCF zegt. Dan is er niet veel aan te doen.
Door een valpartij had ik in het voorwiel van mijn Fulcrum R3 (zelfde als de Zonda's) ook een slag zitten. Na het richten heb ik de spaken geborgd met de loctite en de wielen zijn nog steeds kaarsrecht, zelfs na velen klinkerkoersen en kasseienstroken.
Edit; Als de slag dusdanig groot is, is de velg idd hoogstwaarschijnlijk krom, net als AMCF zegt. Dan is er niet veel aan te doen.
Locktite zie ik nooit zo zitten, metaal LIJM klinkt als iets wat niet alleen borgt maar ook vast zet.
Lijnolie daar in tegen borgt de nippel doordat het opdroogt maar is gemakkelijk te breken als je aan de spaak draait waardoor het wel na te stellen is.
De spaakspanning en HOE de FM het wiel heeft na gericht zegt meer dan hoe de nippel geborgd is overigens.
Is dit goed gedaan (waar ik over twijfel) dan zal de velg krom zijn zoals AM-fan al zegt.
Ik zou daar overigens niet vanuit gaan aangezien je zegt dat het een klein (3mm ofzo?) slagje is.
@titanium: Velgen met hoge spaakspanning is niet echt de juiste manier om een goed wiel te omschrijven, de spanning moet GOED zijn, niet te hoog, niet te laag.
Frieke is overigens iets "over rated" bij hem krijg je het idee dat wielbouwen een religie is ipv. een wetenschap.
Lijnolie daar in tegen borgt de nippel doordat het opdroogt maar is gemakkelijk te breken als je aan de spaak draait waardoor het wel na te stellen is.
De spaakspanning en HOE de FM het wiel heeft na gericht zegt meer dan hoe de nippel geborgd is overigens.
Is dit goed gedaan (waar ik over twijfel) dan zal de velg krom zijn zoals AM-fan al zegt.
Ik zou daar overigens niet vanuit gaan aangezien je zegt dat het een klein (3mm ofzo?) slagje is.
@titanium: Velgen met hoge spaakspanning is niet echt de juiste manier om een goed wiel te omschrijven, de spanning moet GOED zijn, niet te hoog, niet te laag.
Frieke is overigens iets "over rated" bij hem krijg je het idee dat wielbouwen een religie is ipv. een wetenschap.
mijn Flickr
LuukvD schreef:Velg krom? En dan is het kwestie van weggooien?
En Loctite 290, mag ik dat samenvatten als 'lijm'? De beste man heeft het wiel niet uitgevonden zegmaar.
Als-ie echt goed is weet-ie heus wel wat loctite is
Hij's goed, maar hij schoffelt in de rest van z'n tijd plantsoenen. En hij is onverstaanbaar. Mag de pret niet drukken.
Overigens doorgereden met het wiel, klein slagje namelijk. Nu na een 145km rit heb ik een spaak die helemaal los zit.
Twijfel wat ik zal doen. Of nog een keer naar deze vent, of een specialist opzoeken. Iemand die meteen weet dat de nippel geborgd moet worden.
Bedankt voor jullie advies trouwens.
Overigens doorgereden met het wiel, klein slagje namelijk. Nu na een 145km rit heb ik een spaak die helemaal los zit.
Twijfel wat ik zal doen. Of nog een keer naar deze vent, of een specialist opzoeken. Iemand die meteen weet dat de nippel geborgd moet worden.
Bedankt voor jullie advies trouwens.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende