Hartslag vs vermogen
Mijn omslagpunt is 179bpm.
D1 rijd ik vaak 135-145bpm (zone 134-152)
D1 vermogen 182-244W.
Ik ervaar soms 2 dingen waarvan ik niet helemaal weet hoe ik ermee om moet gaan/hoe het komt:
- (stevige) tegenwind: bij gelijkblijvend vermogen loopt de hartslag op. Kan wel 10 slagen zijn.
-aan het einde van een lange duurrit (4/5 uur) wijkt mijn hartslag 10/15 slagen af om hetzelfde vermogen te kunnen blijven trappen.
Hoe blijf ik nu toch in mijn D1 zone? Moet ik m'n vermogen aanhouden of mijn hartslag? En wat is de oorzaak van deze fenomenen?
D1 rijd ik vaak 135-145bpm (zone 134-152)
D1 vermogen 182-244W.
Ik ervaar soms 2 dingen waarvan ik niet helemaal weet hoe ik ermee om moet gaan/hoe het komt:
- (stevige) tegenwind: bij gelijkblijvend vermogen loopt de hartslag op. Kan wel 10 slagen zijn.
-aan het einde van een lange duurrit (4/5 uur) wijkt mijn hartslag 10/15 slagen af om hetzelfde vermogen te kunnen blijven trappen.
Hoe blijf ik nu toch in mijn D1 zone? Moet ik m'n vermogen aanhouden of mijn hartslag? En wat is de oorzaak van deze fenomenen?
Laatst gewijzigd door Juppehup op 26 jan 2020 09:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat heet Aerobic decoupling. https://www.trainingpeaks.com/blog/aero ... ecoupling/
Maar ik zou je vraag stellen in het centraal vermogen topic: viewtopic.php?f=25&t=83456
Maar ik zou je vraag stellen in het centraal vermogen topic: viewtopic.php?f=25&t=83456
Ah, kijk aan, weer wat geleerd. Ik schrok inderdaad wel dat ik nog zoveel in m'n bidons had zitten dus misschien te weinig gedronken. En anders gewoon "slechte" conditie
Maar dat tegenwind verhaal dekt het nog niet helemaal volgens mij(?)
Maar dat tegenwind verhaal dekt het nog niet helemaal volgens mij(?)
Vorige zondag heb ik enkele blokjes heen en terug gedaan langs het water, met telkens quasi hetzelfde wattage zat er gemiddeld 2 per uur verschil op. Er stond dus wat wind maar ook niet immens. Qua gemiddelde hartslag zat er tussen de 8 blokken maar 4 slagen verschil, de hoogste was overigens wind mee.
Ik heb ook nog is een rustige rit heen en weer langs het water bekeken en daar kwam ik wind tegen aan een lagere hartslag + hoger wattage. Dus nee, ik ken het fenomeen niet echt.
Misschien begin je meer te stoempen ipv vlot te draaien? Begin je meer met je lichaam te werken waardoor je lichaam daar energie in steekt ipv enkel te trappen? Ik gok maar wat het kan zijn
Ik heb ook nog is een rustige rit heen en weer langs het water bekeken en daar kwam ik wind tegen aan een lagere hartslag + hoger wattage. Dus nee, ik ken het fenomeen niet echt.
Misschien begin je meer te stoempen ipv vlot te draaien? Begin je meer met je lichaam te werken waardoor je lichaam daar energie in steekt ipv enkel te trappen? Ik gok maar wat het kan zijn
Ik herken het ook niet. Maar ik zou er ook mee oppassen om je hartslag zo nauwkeurig te vergelijken met je vermogen. Er zijn namelijk teveel factoren die je hartslag beïnvloeden om daar een waarde oordeel aan te hangen. Je ziet globaal je hartslag bij een vermogen horen, maar dat is zeker niet op de 4 slagen nauwkeurig.NoChain schreef: ↑26 jan 2020 10:18 Vorige zondag heb ik enkele blokjes heen en terug gedaan langs het water, met telkens quasi hetzelfde wattage zat er gemiddeld 2 per uur verschil op. Er stond dus wat wind maar ook niet immens. Qua gemiddelde hartslag zat er tussen de 8 blokken maar 4 slagen verschil, de hoogste was overigens wind mee.
Ik heb ook nog is een rustige rit heen en weer langs het water bekeken en daar kwam ik wind tegen aan een lagere hartslag + hoger wattage. Dus nee, ik ken het fenomeen niet echt.
Misschien begin je meer te stoempen ipv vlot te draaien? Begin je meer met je lichaam te werken waardoor je lichaam daar energie in steekt ipv enkel te trappen? Ik gok maar wat het kan zijn
Gelijk blijvend vermogen maar variabele hartslag is simpel te verklaren.
VB klim 6% verm 270w hf 155 trapft 80rpm zo rij ik het effectiefste.
Hogere of lagere rpm gaat dus je HF omhoog omdat je minder effectief/optimaal je lichaam laat werken.
Dat je hf iets hoger ligt na 4/5 uur rijden is normaal je bent toch aan het werk.Hoe vaker je de uren maakt hoe kleiner het verloop wordt in HF toename onder dezelfde omstandigheden.
VB klim 6% verm 270w hf 155 trapft 80rpm zo rij ik het effectiefste.
Hogere of lagere rpm gaat dus je HF omhoog omdat je minder effectief/optimaal je lichaam laat werken.
Dat je hf iets hoger ligt na 4/5 uur rijden is normaal je bent toch aan het werk.Hoe vaker je de uren maakt hoe kleiner het verloop wordt in HF toename onder dezelfde omstandigheden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Misschien zou je heel eenvoudig eens kunnen uitproberen hoe het zit als je de stukken wind-mee en wind-tegen omdraait. Kans is groot dat het fenomeen verhoogde hartslag bij gelijkblijvend vermogen altijd in de laatste fase van je training zit. Ja, leuk dat men dat "decoupling" noemt, maar fysiologisch betekent het niets anders dan dat de vetverbranding de overhand krijgt ten opzichte van de suikerverbranding. Vet verbranden vergt nou eenmaal meer zuurstof, en daar moet je "lichaam/hart/longen" harder voor werken.
Dus grofweg gezegd heb ik dan de eerste 3 uur op koolhydraten gedraaid en de laatste op vet? Als ik dus gewicht kwijt wil moet ik die eerste 3 uur overbruggen en dan m'n vet gaan verbranden? Of is dat te kort door de bocht?Klein_Verzet schreef: ↑26 jan 2020 11:36 Misschien zou je heel eenvoudig eens kunnen uitproberen hoe het zit als je de stukken wind-mee en wind-tegen omdraait. Kans is groot dat het fenomeen verhoogde hartslag bij gelijkblijvend vermogen altijd in de laatste fase van je training zit. Ja, leuk dat men dat "decoupling" noemt, maar fysiologisch betekent het niets anders dan dat de vetverbranding de overhand krijgt ten opzichte van de suikerverbranding. Vet verbranden vergt nou eenmaal meer zuurstof, en daar moet je "lichaam/hart/longen" harder voor werken.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Volgens mij is het gewoon puur een kwestie van vermoeidheid, waardoor je lichaam minder efficiënt werkt. Althans, bij mij heeft het echt niets te maken met overschakelen naar vetverbranding, dat kan je immers gewoon voorkomen door genoeg koolhydraten te eten.Klein_Verzet schreef: ↑26 jan 2020 11:36 Misschien zou je heel eenvoudig eens kunnen uitproberen hoe het zit als je de stukken wind-mee en wind-tegen omdraait. Kans is groot dat het fenomeen verhoogde hartslag bij gelijkblijvend vermogen altijd in de laatste fase van je training zit. Ja, leuk dat men dat "decoupling" noemt, maar fysiologisch betekent het niets anders dan dat de vetverbranding de overhand krijgt ten opzichte van de suikerverbranding. Vet verbranden vergt nou eenmaal meer zuurstof, en daar moet je "lichaam/hart/longen" harder voor werken.
Misschien een rare vraag maar op welke waarde staat je vermogensmeters als je deze test doet? Precies 1 vermogenswaarde of fluctueert deze? De reden van de vraag is dat bij mij de 3 sec vermogenswaarde echt alle kanten op gaat. Constant op 1 getal houden is voor mij niet te doen. Misschien is dat pas mogelijk als ik het filter naar 10 sec oid sec. Misschien dat je daardoor in die 10 sec wel kleine intervalletjes doet?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Maar wat is dan "vermoeidheid?" Iets vaags tussen de oren? Of is het toch iets met de verschillende energiesystemen die ons lichaam ter beschikking stelt? Een inspanning die je 2 uur kan volhouden, zal niet zomaar 3 uur volgehouden kunnen worden: suikervoorraden raken leeg. Voldoende bijtanken lukt alleen als de intensiteit behoorlijk laag blijft.amclassic-fan schreef: ↑26 jan 2020 21:59Volgens mij is het gewoon puur een kwestie van vermoeidheid, waardoor je lichaam minder efficiënt werkt. Althans, bij mij heeft het echt niets te maken met overschakelen naar vetverbranding, dat kan je immers gewoon voorkomen door genoeg koolhydraten te eten.Klein_Verzet schreef: ↑26 jan 2020 11:36 Misschien zou je heel eenvoudig eens kunnen uitproberen hoe het zit als je de stukken wind-mee en wind-tegen omdraait. Kans is groot dat het fenomeen verhoogde hartslag bij gelijkblijvend vermogen altijd in de laatste fase van je training zit. Ja, leuk dat men dat "decoupling" noemt, maar fysiologisch betekent het niets anders dan dat de vetverbranding de overhand krijgt ten opzichte van de suikerverbranding. Vet verbranden vergt nou eenmaal meer zuurstof, en daar moet je "lichaam/hart/longen" harder voor werken.
Een heftige "decoupling" noemt men in de marathon "de man met de hamer," in de wielrennerij "een hongerklop."