Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets rond 3500, Ultegra Di2, schijfremmen

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 28 jan 2020 17:48

Kom je van een Pinarello, wil je een stapje omhoog en dan wordt er hier een blik budgetmerken opengetrokken...

Ga gewoon regelmatig naar diverse fietsenmakers, houdt de webshops in de gaten en wacht tot die ene fiets voorbij komt waar je wel verliefd op wordt, desnoods boven budget. Van nu dwangmatig iets kopen, alleen omdat het de nieuwste technieken aan boord heeft wordt je niet gelukkig op termijn. Ontwikkelingen blijven toch komen.
Campagnolo Ultra Dork

HarryuitHilversum
Forum-lid

HarryuitHilversum 28 jan 2020 20:55

Budgetmerken? Volgens de vele tests in diverse wielerbladen zijn Rose en Canyon absolute topmerken en minstens zo goed als Pinarello.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 28 jan 2020 21:16

HarryuitHilversum schreef: 28 jan 2020 20:55 Budgetmerken? Volgens de vele tests in diverse wielerbladen zijn Rose en Canyon absolute topmerken en minstens zo goed als Pinarello.
Dat is omdat niemand het kan laten (en terecht) prijs/kwaliteit mee te nemen in de vergelijking.

Je moet er wat moeite voor doen, maar zet eens een F12 en Aeroad in levende lijve naast elkaar en je ziet verschillen die je uit de specs niet op maakt. Eén daarvan is de paint job van een Pinarello. Dat daar een meerprijs aan vast is logisch, maar is lang niet iedereen voor bereid te betalen.

Verder zijn Canyon en Rose in niets vooruitstrevend behalve prijs en de juiste onderdelen verzamelen (ik kijk liever naar losse frames ipv complete fietsen). Niemand zal zeggen dat het slechte fietsen zijn -die worden bijna niet meer gemaakt- maar als je budget buiten beschouwing laat zijn ze ook verre van de beste.

Naar mijn inziens biedt met name Canyon weinig meerwaarde t.o.v. de vele malen goedkopere Chinese frames. Hooguit de extra kwaliteitscontrole en garantie, maar daar vragen ze wel een fikse premium voor. Rose geeft je ook nog flexibiliteit en betere service.

HarryuitHilversum
Forum-lid

HarryuitHilversum 28 jan 2020 21:39

Dat klopt totaal niet. Je kunt zeker van Canyon niet zeggen dat ze niet vooruitstrevend zijn. En als je naar alleen kwaliteit kijkt, dan wijs ik graag naar de tests van Roadbike. In 2019 was de Aeroad verreweg de beste aero racer op de markt, ondanks de kabels buitenom en het feit dat het frame al even mee gaat, liet hij fietsen als de Venge, Time machine road en Madone ver achter zich. Het frame is lichter, stijver en geeft meer comfort dan de concurrentie. Bij de allround racers gaat die eer naar de S-Works Tarmac, met een goede tweede plek voor de Rosé X_lite 6, die 60% van de Tarmac kost.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 28 jan 2020 21:43

Je leest niet wat ik schrijf, maar prima joh :like:

ooglenz
Forum-lid

ooglenz 28 jan 2020 23:24

Dank voor de response, als ik het zo lees moet ik inderdaad het budget wat omhoog bijstellen om een breder scala aan fietsen te kunnen kiezen. Dat is niet een heel groot probleem. Wat Ernie schrijft is ook mijn gevoel als ik Rose en Cube voorbij zie komen. Ik kan dat helaas geen mooie fietsen vinden( al vind ik het voorstel van LCsmet top daar zit eigenlijk alles op maar de fiets vind ik muah.) en ik kom van een pinarello, is dat dan wel een betere fiets of zijn mijn eisen gewoon te hoog qua randzaken als di2?

Is €4500 dan een reeel bedrag voor mijn wensen of moet dit nog hoger, een jaar oud model vind ik niet een heel groot probleem als dat €1000 scheelt. Ik heb zelf uiteraard ook al rondgekeken maar de fietsen waarvan ik denk wow (F12 of trek) zijn al snel 10k dat is mij te gortig.

Ik heb nu een FFWD wielset (aluminium) die dus niet naar schijfremmen kan helaas. Ik vind dat een heerlijke set. Mijn lengte is 1.82 en ik heb maat 56 van pina uit mijn hoofd gezegd. Volgens mij zijn alle fietsen wel beschikbaar in mijn maten/afmetingen.

ddetaey
Forum-lid

Gebruikersavatar ddetaey 29 jan 2020 10:03

Misschien een idee om eind volgende maand naar Bike Motion te gaan, en te zien welke fiets je echt mooi en betaalbaar vindt?

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 jan 2020 10:16

Ernie C. schreef: 28 jan 2020 17:48 ........
Ga gewoon regelmatig naar diverse fietsenmakers, houdt de webshops in de gaten en wacht tot die ene fiets voorbij komt waar je wel verliefd op wordt................
Om maar te tonen wat er zo af en toe voorbijkomt.
Kuota Sram Red Etap-Wim de Vos.png
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 29 jan 2020 10:22

Als je een fiets wil waaraan alles 'klopt' met wat er op dit moment te koop is, dan ga je inderdaad over de 5k heen.

- Integrated handlebars
- Electronisch schakelen
- Hoge wielen
- Discs
- Geintegreerde kabels

Mijn Cervelo S3 heeft 2 van de 5 en doe ik niet weg voor 5k. Dan heb ik nog alles zelf gedaan en onderdelen zo goedkoop mogelijk of overjarig gekocht. Voor de topmodellen die alles afvinken (Venge, S5, Oltre XR4, TM01 etc.) ga je daar dus flink over heen.

Fietsen zijn niet per se duurder geworden, alleen die nieuwe snufjes zoals electrisch schakelen, discs en kabels binnendoor maken het geheel gewoon een stuk prijziger.

Toch zijn er nog wel genoeg mogelijkheden. De Trek Madones bij gingen bij Vos volgens mij voor < 3.500 en ik zag van de week nog ergens een Cervelo R2 voorbij komen voor < 1.500 (wel met velgremmen). Voor de 2-3k die er dan overblijft kun je dan een Di2/Etap en FFWD upgrade doen.

Persoonlijk zou ik discs loslaten als harde eis. Overjarig is er dan veel meer aanbod en ook wielsets etc. worden nu aangeboden met leuke kortingen. Ik weet niet wat je dan mist, mogelijk slecht weer performance, maar een fiets van 4-5k komt bij mij toch niet buiten met slecht weer.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 29 jan 2020 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 29 jan 2020 11:08

Het is inderdaad zo dat het neusje van de zalm op fietstechnologisch gebied je fiets heel duur, om niet te zeggen belachelijk duur, gaat maken.

Edoch niet getreurd, al die electronica, hydraulica en eendelige geïntegreerde custom fit carbonnen stuurtjes maken je fiets niet beter.
Ik durf zelfs beweren dat je fiets storingsgevoeliger, moeilijker te onderhouden en moeilijker af te stellen is op je persoonlijke voorkeuren.
Het is ook niet zo dat je met deze dingen op je fiets opeens fluitend de hellingen opvliegt en het fietsplezier enorm toeneemt dan in vergelijking met een "gewone" fiets.

Voor 3500 euro kun je zonder problemen een fiets samenstellen waarmee de ronde van Frankrijk gewonnen kan worden.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 29 jan 2020 14:36

dwangarbeider schreef: 29 jan 2020 11:08 Voor 3500 euro kun je zonder problemen een fiets samenstellen waarmee de ronde van Frankrijk gewonnen kan worden.
Geen woord aan gelogen, maar de één koopt een schilderij van 1.5 miljoen die vervolgens door de versnipperaar gaat. De ander koopt een écht kunstwerkje en kan er ook nog eens 3x per week mee buitenspelen voor een stuk minder geld.

dwangarbeider schreef: 29 jan 2020 11:08 Ik durf zelfs beweren dat je fiets storingsgevoeliger, moeilijker te onderhouden en moeilijker af te stellen is op je persoonlijke voorkeuren.
Als iemand die alles zelf doet, trek ik deze nog wel in twijfel.

Sinds kort rijdt ik met Etap en dat is toch wel fijn na jaren 1-2x per jaar kabels te vervangen en dat op 3 verschillende fietsen. Het scheelt 2-3 middagen werk per jaar, plus onderdelen bestellen en regelmatig afstellen. Niet het vervelendste werk, maar na 20x gedaan te hebben is de lol er ook wel vanaf en zit ik liever op de fiets.

Met discs kun je nog een stap verder in dat je nooit meer kabels hoeft te vervangen en dat bleeden/remolie vervangen lijkt me een stuk minder tijdrovend dan interne mechanische bekabeling. Minder onderhoud en betere afstelling zijn dan ook de voornaamste reden om eens met electronisch schakelen aan de slag te gaan.

schoap
Forum-lid

schoap 29 jan 2020 15:36

Al eens wezen kijken bij Elfring in Wehl?
http://www.rijwielshop-elfring.nl/produ ... cefietsen/
Misschien dat er iets bij staat.
Volgens mij staat er meer in de winkel dan online.

Plaats reactie