Ik kwam er vandaag achter dat mijn remblokjes helemaal afgesleten waren. Sterker nog, ook de houder waar de remblokjes in zitten was al wat afgesleten.
En toen viel me wat op: aan de remblokjeshouder (Ultegra) zitten een soort vleugeltjes. Wat is daar het nut van? Nog gekker: er zit in dat vleugeltje ook nog een schroef (platte kop, dus ik bedoel niet de imbusschroeven).
Dit schroefje lijkt niet echt iets aan elkaar te houden.
Wat is het nut van die vleugels en het nut van dat schroefje in het vleugeltje?
Vleugeltjes aan remmen Ultegra
-
- Forum-lid
-
- Forum-lid
Vleugeltjes zijn er om het wiel bij het terugplaatsen makkelijker tussen de remblokjes te laten 'glijden'.
De schroefjes zijn er om te voorkomen dat de houder van je remblokjes tegen je velg schuurt als je remblokken te ver versleten zijn. De schroefjes raken dan eerst je velgen en zijn zachter dan je velgen. Je hoort het dan dus wel maar je velgen beschadigen niet.
En je schrijft dat ze een 'platte kop' hebben. Dan denk ik dat je zel afgesleten hebt, want oorspronkelijk hebben de schroefjes een bolle kop.
De schroefjes zijn er om te voorkomen dat de houder van je remblokjes tegen je velg schuurt als je remblokken te ver versleten zijn. De schroefjes raken dan eerst je velgen en zijn zachter dan je velgen. Je hoort het dan dus wel maar je velgen beschadigen niet.
En je schrijft dat ze een 'platte kop' hebben. Dan denk ik dat je zel afgesleten hebt, want oorspronkelijk hebben de schroefjes een bolle kop.
Laatst gewijzigd door Deleted_User op 01 feb 2020 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
Platte kop als in platte kop schroevendraaier, geen imbus.
Bedankt voor het antwoord.
Bedankt voor het antwoord.