Het Grote China Topic (frames + onderdelen)
- StevieSeagal
- Forum-lid
- Berichten: 162
- Lid geworden op: 17 apr 2013 12:59
RMC schreef: ↑02 feb 2020 20:47 Iemand ervaring met de maatvoering van het Velobuild GF 001 gravelframe? Of eigenlijk betere vraag: hoe hebben de Velobuild-kopers op dit forum hun maat vastgesteld? Mijn twijfel zit hem in het feit dat ik zelf graag op een compacte fiets rij (en normaliter met mijn 180cm voor een M zou gaan) maar bijvoorbeeld mijn maatje M Specialized MTB is weer kantje boord: de zadelpen moet echt op max. Kortom: wie kan er iets zinnigs over zeggen?
Ik heb ook pas een nieuwe gravel fiets gekocht. Hierbij heb ik gebruik gemaakt van www.bikegeocalc.com. Hierin kun je de geometrie en afstelling van je referentiefiets/frame als basis gebruiken en de geometrie van het nieuwe frame hiermee vergelijken.
Je kunt gelijk ook spelen met stuurpenlengtes, spacers en zadelpenlengte enz.
Op MP zit een kerel die prima stuurpennen verkoopt. Licht ook. Aluminium.
https://link.marktplaats.nl/m1475127310
https://link.marktplaats.nl/m1475127310
Alleen heb je ze/hem morgen niet in huis: https://www.aliexpress.com/item/3280430 ... 1103rydhvl
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
+1
Licht, sterk en betaalbaar.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ja hoor, met een extra pakketje corona
Ik ben bezig een Chinese cyclocrosser op te bouwen en bij het monteren van het crankstel loop ik tegen een probleem aan.
Het frame (Carbonda CFR505) is uitgerust met BB386 (=BB386EVO?), mijn crankstel is een Quarq Dzero GXP. Ik heb een simpel BB laten meekomen uit China (https://www.aliexpress.com/item/32793996454.html) en in het frame geperst. Het crankstel past mooi in de cups. So far, so good...
Maar bij het vastdraaien van het crankstel loop ik tegen 2 dingen aan:
1) Al ver vóór het minimale aanhaalmoment draait de crank niet meer soepel.
2) De kettingbladen komen mijns inziens erg dicht bij de achtervork uit (zie foto).
Wat gaat hier mis? Mis ik bepaalde spacers? Op mijn andere fiets (SRAM BB86 GXP bottom bracket) zit er aan de rechterkant rond de as een golvend ringetje (de ‘wave washer’), maar zat niet bij de Quarq noch bij het BB. Is dat de boosdoener?
N.B. het BB kwam met 3 rechte spacers (1mm, 2mm en 3mm) maar die bieden geen oplossing.
Een andere optie die ik kan bedenken dat de GXP-uitvoering van de Quarq niet samengaat met BB386 en dan heb ik uiteraard een veel groter probleem. Maar dan kan ik niet verklaren waarom bijv. C-bear een BB386 verkoopt die expliciet bestemd is voor SRAM/Quarq GXP (https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... 6-sram-gxp).
Alvast bedankt voor het meedenken!
Het frame (Carbonda CFR505) is uitgerust met BB386 (=BB386EVO?), mijn crankstel is een Quarq Dzero GXP. Ik heb een simpel BB laten meekomen uit China (https://www.aliexpress.com/item/32793996454.html) en in het frame geperst. Het crankstel past mooi in de cups. So far, so good...
Maar bij het vastdraaien van het crankstel loop ik tegen 2 dingen aan:
1) Al ver vóór het minimale aanhaalmoment draait de crank niet meer soepel.
2) De kettingbladen komen mijns inziens erg dicht bij de achtervork uit (zie foto).
Wat gaat hier mis? Mis ik bepaalde spacers? Op mijn andere fiets (SRAM BB86 GXP bottom bracket) zit er aan de rechterkant rond de as een golvend ringetje (de ‘wave washer’), maar zat niet bij de Quarq noch bij het BB. Is dat de boosdoener?
N.B. het BB kwam met 3 rechte spacers (1mm, 2mm en 3mm) maar die bieden geen oplossing.
Een andere optie die ik kan bedenken dat de GXP-uitvoering van de Quarq niet samengaat met BB386 en dan heb ik uiteraard een veel groter probleem. Maar dan kan ik niet verklaren waarom bijv. C-bear een BB386 verkoopt die expliciet bestemd is voor SRAM/Quarq GXP (https://www.c-bear.com/nl/products/bott ... 6-sram-gxp).
Alvast bedankt voor het meedenken!
t.a.f.k.a.e.h.