"Te scheef" bedoel je dan. Ketting loopt toch nooit volledig recht bij 11 van de 12 kransjes?
Ketting slijt enorm snel
@Keezx: NIET QUOTENKeezx schreef: ↑18 jan 2020 11:09 Doet me genoegen dat ik meteen op het goede spoor zat....
Keezx schreef: ↑28 okt 2019 18:49Zert mij op het spoor van ofwel de kettinglijn ver naar buiten ofwel een "maandagmorgen"cassette, hoewel ik nog nooit zoiets ervaren heb, is ook moeilijk voor te stellen bij een machine die duizenden kransjes per uur uitspuugt, maar onmogelijk lijkt het me ook niet.
...
Nou dat van die crank blijkt achteraf tóch niet te kloppen, mijn fiets blijkt, ondanks de niet boost specs die ik had gekregen, tóch boost te zijn. De juiste crank zit er dus in en de bladen kunnen niet meer naar binnen blijkt na nameten.
De andere fietsenmakers hadden blijkbaar de linkercrank bekeken ipv de rechter wat ik had gevraagd. Links zit er op zowel boost als non boost dezelfde crank op.
Dan rest alleen nog een test met andere smeermiddelen..... Wordt vervolgd.
De andere fietsenmakers hadden blijkbaar de linkercrank bekeken ipv de rechter wat ik had gevraagd. Links zit er op zowel boost als non boost dezelfde crank op.
Dan rest alleen nog een test met andere smeermiddelen..... Wordt vervolgd.
De zgn. Boost techniek: hier wordt e.e.a. uitgelegd.
Het blijkt dat zowel frame, als hubs en crankstel op elkaar moeten zijn afgesteld, dus . . . . heb je nog wat uit te zoeken.
Het blijkt dat zowel frame, als hubs en crankstel op elkaar moeten zijn afgesteld, dus . . . . heb je nog wat uit te zoeken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13781
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat is ook een raar verhaal. De cranks zijn bij boost niet anders het is de spider die een offset heeft van (meestal) 3mm. Dat die bij sommige merken aan de crank zit zodat je twee verschillende cranks kan kopen klopt, maar bij bv Sram is de crank gelijk.
Bij een boost crank hoort een boost frame en naaf waardoor ook de cassette 3mm naar rechts zit.
Bij een boost crank hoort een boost frame en naaf waardoor ook de cassette 3mm naar rechts zit.
Misschien kan BennoZ eens aangeven of de achternaaf ook boost is.wasbeer2006 schreef: ↑20 jan 2020 12:56 CUT
Bij een boost crank hoort een boost frame en naaf waardoor ook de cassette 3mm naar rechts zit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat had ik een paar berichten hierboven al aangegeven, alles is boost blijkt achteraf.Keezx schreef: ↑20 jan 2020 14:34Misschien kan BennoZ eens aangeven of de achternaaf ook boost is.wasbeer2006 schreef: ↑20 jan 2020 12:56 CUT
Bij een boost crank hoort een boost frame en naaf waardoor ook de cassette 3mm naar rechts zit.
Ik zei crank maar bedoel uiteraard spiderwasbeer2006 schreef: ↑20 jan 2020 12:56 Dat is ook een raar verhaal. De cranks zijn bij boost niet anders het is de spider die een offset heeft van (meestal) 3mm. Dat die bij sommige merken aan de crank zit zodat je twee verschillende cranks kan kopen klopt, maar bij bv Sram is de crank gelijk.
Bij een boost crank hoort een boost frame en naaf waardoor ook de cassette 3mm naar rechts zit.
Als nu alles 'boost' blijkt te zijn, dus spider, frame en hubs zou je m.i. geen te schuine ketting meer moeten hebben, of zeg ik nu iets verkeerd.? Ik begrijp iets niet, maar dat kan aan mij liggen, maar in het begin heb je n.l. geschreven dat:Benno Z schreef: ↑20 jan 2020 17:22Dat had ik een paar berichten hierboven al aangegeven, alles is boost blijkt achteraf.Keezx schreef: ↑20 jan 2020 14:34Misschien kan BennoZ eens aangeven of de achternaaf ook boost is.wasbeer2006 schreef: ↑20 jan 2020 12:56 CUT
Bij een boost crank hoort een boost frame en naaf waardoor ook de cassette 3mm naar rechts zit.
Dat geeft mij het idee dat de achterhub niet 'boost' is, toch.?Benno Z schreef: ↑28 okt 2019 19:33 Als ik hem voor op het grootste blad zet en achter op het kleinste staat de ketting kaarsrecht en dat lijkt mij niet de bedoeling, dan zou hij voor iets naar binnen moeten staan toch? De ideale lijn lijkt mij op het middelste kransje van de 11 en dan exact tussen de beide voorbladen in, maar dat is dus niet zo.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb de boel opgemeten en de kettinglijn is 51mm (hart frame - hart kettingbladen)
Als ik dat achter uitmeet kom ik ongeveer uit op het vierde/vijfde kransje. Dat leek mij in eerste instantie vrij scheef want ik had verwacht dat dat het 6e of 7e kransje zou zijn, maar het blijkt nu dat dit wel normaal is.
De ketting “lijkt” overigens recht op grote blad en kleinste kransje maar blijkbaar houd je oog je voor de gek...
Laatst gewijzigd door Benno Z op 20 jan 2020 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb de boel opgemeten en de kettinglijn is 51mm (hart frame - hart kettingbladen)
Als ik dat achter uitmeet kom ik ongeveer uit op het vierde/vijfde kransje. Dat leek mij in eerste instantie vrij scheef want ik had verwacht dat dat het 6e of 7e kransje zou zijn, maar het blijkt nu dat dit wel normaal is.
De ketting “lijkt” overigens recht op grote blad en kleinste kransje maar blijkbaar houd je oog je voor de gek....
Blijkbaar was dit een gevalletje van pech op pech:
- 1e ketting was op na 200 km, volgens de kettingfabrikant een productiefout. Hierdoor de gehele aandrijving moeten vervangen.
- 2e ketting ging ook heel snel maar kwam door een technische fout in het nieuwe kleine voorblad volgens Shimano.
- 3e ketting ging ook weer snel want ik heb dit kleine voorblad niet vervangen omdat ik toen nog niet wist dat het niet goed was.
- nu de 4e ketting (ander merk en ander smeermiddel) met nieuw kleine voorblad en dat gaat tot nog toe perfect: alles loopt muisstil en ik zie/meet nog geen slijtage.
Nu nog een paar 100 km rijden en dan nog eens goed luisteren en beoordelen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het probleem is opgelost.
- 1e ketting was op na 200 km, volgens de kettingfabrikant een productiefout. Hierdoor de gehele aandrijving moeten vervangen.
- 2e ketting ging ook heel snel maar kwam door een technische fout in het nieuwe kleine voorblad volgens Shimano.
- 3e ketting ging ook weer snel want ik heb dit kleine voorblad niet vervangen omdat ik toen nog niet wist dat het niet goed was.
- nu de 4e ketting (ander merk en ander smeermiddel) met nieuw kleine voorblad en dat gaat tot nog toe perfect: alles loopt muisstil en ik zie/meet nog geen slijtage.
Nu nog een paar 100 km rijden en dan nog eens goed luisteren en beoordelen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het probleem is opgelost.