Nieuwe zadelpen zit ruimer dan de oude
-
- Forum-lid
Ik heb een nieuwe zadelpen gekocht omdat mijn oude te kort was geworden (of ik te lang).
De schuifmaat zei 25,5 mm, dus ik heb een 25,4 mm pen gekocht. Echter zit deze zadelpen aanmerkelijk ruimer in de zadelbuis dan en oude.
Het is geen mm verschil, maar toch is het voelbaar als ik de zadelpen in de zadelbuis schuif (dit gaat ook heel makkelijk). Ik heb het idee dat het bij wijze van spreken met een stukje papier om de buis als opvulling al verholpen is.
Als ik de klembout aandraai krijg ik de speling denk ik wel weg, maar ik vraag me toch af of het wel goed is. De zadelbuis klemt dan immers alleen aan het uiteinde bij de bout en draagt niet over de gehele lengte op de zadelpen. Ik vind verder ook geen andere maat pen, behalve dan maten die echt veel dikker zijn.
De schuifmaat zei 25,5 mm, dus ik heb een 25,4 mm pen gekocht. Echter zit deze zadelpen aanmerkelijk ruimer in de zadelbuis dan en oude.
Het is geen mm verschil, maar toch is het voelbaar als ik de zadelpen in de zadelbuis schuif (dit gaat ook heel makkelijk). Ik heb het idee dat het bij wijze van spreken met een stukje papier om de buis als opvulling al verholpen is.
Als ik de klembout aandraai krijg ik de speling denk ik wel weg, maar ik vraag me toch af of het wel goed is. De zadelbuis klemt dan immers alleen aan het uiteinde bij de bout en draagt niet over de gehele lengte op de zadelpen. Ik vind verder ook geen andere maat pen, behalve dan maten die echt veel dikker zijn.
De BBB Sky scraper BSP-20 is er in 25,4 en 25.6mm (en nog 28 andere maten). Exakt gemeten?
-
- Forum-lid
Wat ik al zei met een schuifmaat.
-
- Forum-lid
Ik kan op foto’s niet zo goed zien of de zadelhoek ook versteld kan worden bij die BBB Sky scraper zadelpennen.
Ik heb nu een kaarsmodel met bovenop een “ouderwetse” zadelklem die ik in iedere stand kan zetten.
Ik heb nu een kaarsmodel met bovenop een “ouderwetse” zadelklem die ik in iedere stand kan zetten.
Als de zadelhoek de stand is oplopend- of aflopend zadel, dan is het antwoord: uiteraard. Een zadelpen die dat niet kan is nutteloos. Ik heb zo'n ding ook.
https://www.bike-components.de/en/BBB/S ... -mm-p5184/
https://www.bike-components.de/en/BBB/S ... -mm-p5184/
-
- Forum-lid
Als ik de oude zadelbuisdiamater opmeet met de schuifmaat en deze vast zet en vervolgens de nieuwe zadelbuis opmeet, dan is er inderdaad een fractie ruimte. Het is een fractie van een mm.
-
- Forum-lid
Na heeeel goed kijken staat er op de oude zadelpen nog net leesbaar 25,6 mm. En ik heb nu 25,4 mm.
Is dit simpel op te lossen door een laagje dun plakband om de zadelpen te wikkelen? Of een simpel papiertje? Dan is de speling er ook al uit.
Is dit simpel op te lossen door een laagje dun plakband om de zadelpen te wikkelen? Of een simpel papiertje? Dan is de speling er ook al uit.