Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Single Speed Project

rickb
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2011 22:50

rickb 06 apr 2011 11:55

Beste allen,

Voordat ik mijn vragen stel, ik ben Rick, 22 jaar en studeer nog.
Ik doe al een tijd wielrennen en heb hiervoor een Stevens San Remo.

Maar ik zou graag jullie hulp hebben bij het volgende. Ik ben van plan om mijn eigen single speed te bouwen. Ik heb al veel gelezen, op het forum maar ook elders en heb ook wel een aantal ideeën. Ik zou ook graag op het forum de vooruitgang bijhouden van de bouw van mijn single speed, als ik eenmaal begonnen ben daarmee.

Zoals gezegd; een single speed. Deze zou ik willen voorzien van een terugtraprem en een extra handrem op de voorvelg. Ik heb nog niet echt een bepaalde fiets op het oog.

Maar ik zou graag een aantal tips ontvangen waar ik op moet letten, meer specifiek zou ik graag deze velg monteren (enkel op het achterwiel):
http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=384
moet ik hiervoor op bepaalde zaken letten bij de aankoop van een fiets? en met welke naaf en spaken kan ik deze velg dan in elkaar zetten?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Ik houd jullie op de hoogte,

Groet,

Rick

jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 06 apr 2011 12:23

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Hier een voorbeeld van mijn fixie met dezelfde velg erin. Ik heb het gehele wiel bij singlespeed.nl laten opbouwen met een all-city flip-flop achternaaf.
Aandachtspuntje is wel dat er geen remrand op de velg zit, als je singlespeed gaat rijden kan je dus alleen een voorrem plaatsen (op een velg met remrand uiteraard).

Edit: zie dat je een terugtraprem wilt plaatsen: dan heb je uiteraard geen remrand nodig en kan je ook geen all-city naaf erin zetten :-)
Op de site http://www.m-gineering.nl/fixie_bouwen.htm kan je trouwens veel info vinden over het opbouwen van een fiets!

Veel plezier met opbouwen!
rule #5

yesfresh
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 nov 2010 17:14

yesfresh 06 apr 2011 14:14

ik zag deze naaf toevallig pas op marktplaats staan:
LINK

vind hem er zelf heel netjes uitzien, zeker voor een naaf met terugtraprem, verder zou ik als ik jou was eerst een beetje onderzoeken wat voor frame, stuur etc je wilt zodat je een beetje een beeld kan krijgen bij je fiets. misschien weet je al precies wat je wilt en kun je wat plaatjes/foto's posten van voorbeelden zodat mensen je kunnen helpen met het zoeken naar de juiste onderdelen?
Velo-Retro

rickb
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2011 22:50

rickb 08 apr 2011 12:26

Bedankt voor jullie reacties

@ jacks shadow, ik begrijp dat het mogelijk is bij single speed.nl een velg te laten maken. Dit lijkt mij wel een goede optie. Uiteraard met een andere naaf. Het spaken van een velg is denk ik niet voor mij weggelegd met hetgeen ik erover heb gelezen. Dit moet m.i. heel erg precies gebeuren. niet iets wat je zomaar even doet. Wat heb jij betaald voor het opbouwen van de velg (dus exclusief de onderdelen)?

@ YesFresh, op het moment heb ik een aantal ideeën voor de fiets. Ik zal binnenkort even een plaatje uploaden van hetgeen ik in gedachte had. Maar ik ben er nog niet helemaal uit.
En alvast bedankt voor het mee helpen zoeken naar onderdelen.

Overigens kwam ik op marktplaats de volgende fiets tegen:
http://link.marktplaats.nl/436112500
is dit een goede optie als basis voor een single speed?

marsfiets
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 06 mei 2010 13:50

marsfiets 08 apr 2011 13:08

Voor een singlespeed maakt het op zich niet uit wat voor fiets je neemt.
Horizontale drop-outs is aan te raden, dan kun je namelijk je ketting aanspannen door het wiel naar voor of naar achter te plaatsen.
Heb je geen horizontale drop-outs? Geen probleem. Je kunt een chain tensioner kopen voor een paar euro's. Google'en zal je een heel pak wijzer maken. Ga zeker kijkje nemen op m-engineering en sheldonbrown.

De batavus van op marktplaats is wel degelijk geschikt, fiets heeft horizontale drop-outs.

yesfresh
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 nov 2010 17:14

yesfresh 08 apr 2011 13:23

@RickB ik heb evt ook nog 2 frames staan.
Een marwitte giant speeder helemaal clean gemaakt met zwarte voorvork 58 cm (check marktplaats)
En een matzwarte loverdi ook helemaal clean (zonder nokjes etc) 58cm. (ook marktplaats)
Velo-Retro

jacksshadow
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 06 jun 2007 20:52

jacksshadow 08 apr 2011 13:24

Hoi Rick,

Een achterwiel laten spaken kost ca. 30-35 euro. Wat natuurlijk nog wel van belang is voor je donorfiets: is de maat goed? Als je de lak origineel wilt houden, en onderdelen wilt hergebruiken moet je daarvan ook de staat controleren (is het stuur recht, zijn de kettingbladen nog bruikbaar etc.) Verder staat op m-gineering duidelijk omschreven waar je op moet letten als je een oude fiets koopt (staat van het frame etc.).

Gr!
rule #5

rickb
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2011 22:50

rickb 10 apr 2011 11:57

De bedoeling is om de fiets helemaal uit elkaar te halen.
Ik ben van plan om van de donorfiets te gebruiken: het frame, stuur, voorvork en zadelpen. Misschien afhankelijk van hoe het uitziet ook de voorvelg.

De orginele lak wil ik niet behouden, maar zal zwart worden. Op bepaalde plaatsen ga ik dan witte onderdelen gebruiken, denk aan stuurlint, zadel, banden.

In ieder geval wil ik vervangen: achtervelg (zie hierboven) en beide banden.
Ik heb al begrepen dat bovengenoemde velg gebruikt kan worden op de fiets die ik van marktplaats heb geplaatst.
Ook wil ik een nieuwe (kleine) rem plaatsen op het stuur; 1 hendel voor rem op de voorvelg. Verder te vervangen, pedalen, crank en ketting.

@ yesfresh, ik heb je advertenties gezien op marktplaats. Eigenlijk ik was ik van plan zelf het frame in orde te maken. Wellicht wel een goede optie bij een volgend project (als dat er komt)

rickb
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2011 22:50

rickb 12 apr 2011 12:35

Bovenstaande fiets was helaas al verkocht.
Ik ben dus op zoek naar een nieuwe fiets, mocht iemand nog iets te koop hebben staan of iets weten (Zuid-Limburg) dan hoor ik het graag.

Ook had ik nog een andere fiets op marktplaats gezien;
wat denken jullie ervan? http://link.marktplaats.nl/438405076

yesfresh
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 08 nov 2010 17:14

yesfresh 12 apr 2011 13:18

die colnago ziet er mooi uit man!
Velo-Retro

walter
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jul 2008 15:16

walter 12 apr 2011 18:10

Verkoper zegt dat 't een nepper is...
Jammer, maar misschien is 't toch de moeite waard.
Er werden ooit heel veel Colnago stickers verkocht.
Bij mijn Colnago is de naam op de seatstays gesoldeerd, bij de zadelpenklem.
Ben benieuwd.

SA naafje met 2 versnellingen is misschien wel iets.
Zelf heb ik een Torpedo terugtraprem met 2 vers.
Niet ideaal, maar ook geen ramp. Soms sta je stil in de verkeerde versnelling, lastig wegrijden ;)
Geen idee hoe de SA werkt, de Torpedo is 1:1 en overdrive. (1:1,21?)
Met 42:19 doet 'ie 't lekker.
Ergens heb ik nog wel een paar plaatjes...

rickb
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 05 apr 2011 22:50

rickb 30 apr 2011 00:10

Eindelijk maar weer eens een bericht van mij.
Aangezien er tot nu toe ook niks te melden was.

Van de vorige verkoper van de (waarschijnlijk)nep Colnago heb ik helaas niks meer gehoord

Maar ik heb eindelijk een fiets gevonden. Een oude batavus racefiets, ik zal binnenkort proberen foto's te plaatsen.

Ik ben al begonnen en de fiets ligt al zo goed als helemaal uit elkaar.

Plaats reactie