Hoe verwijder ik deze trapas?
-
- Forum-lid
Wie kan mij zeggen hoe ik de trapas / bottom bracket van mijn Batavus Mohawk kan verwijderen?
Hij voelt een beetje “korrelig” aan met ronddraaien (ook als alles gedemonteerd is zoals op de foto’s) en moet daaromq vervangen worden. Er staat SKF press op, maar ik zie niet in hoe ik de zwarte kunststof doppen los kan krijgen.
Hij voelt een beetje “korrelig” aan met ronddraaien (ook als alles gedemonteerd is zoals op de foto’s) en moet daaromq vervangen worden. Er staat SKF press op, maar ik zie niet in hoe ik de zwarte kunststof doppen los kan krijgen.
-
- Forum-lid
Maakt niet uit welke kant op? En de ene zwarte cup komt dan mee er uit en de andere kan je vervolgens via de andere kant er uit slaan?
De kant waarmee je begint maakt niet uit. Als je hem aan één kant eruit gehaald hebt kun je vervolgens de cup van de trapas verwijderen en met diezelfde trapas de cup aan de andere kant van het frame er uit slaan.
In onderstaande video is het ook te zien.
https://youtu.be/k7adnTUNYro
In onderstaande video is het ook te zien.
https://youtu.be/k7adnTUNYro
Groeten,
Jan
Jan
Het beste is van linkerkant met de moker erop. Dit heet inslag trapas. Vervanging door eenzelfde trapas. Er is geen schroefdraad. Als dit je zg. ombouw project is, dan mag je toch wel de meerwaarde ervan afvragen.
-
- Forum-lid
@ JAN84:
Ik snap je niet helemaal: wat bedoel je met “hem”? De zwarte cup of de trapas?
@ KLIMMER
Het is geen ombouw hoor. Puur vervanging vanwege de reden die ik in mijn openingspost genoemd heb.
Ik snap je niet helemaal: wat bedoel je met “hem”? De zwarte cup of de trapas?
@ KLIMMER
Het is geen ombouw hoor. Puur vervanging vanwege de reden die ik in mijn openingspost genoemd heb.
Goed lezen en film kijken! Anders toch maar naar de fietsenmaker.
-
- Forum-lid
@ KlIMMER
Ik heb de link naar de video over het hoofd gezien op mijn telefoon. Ik zag hem aan voor een onderschrift.
Ik heb de link naar de video over het hoofd gezien op mijn telefoon. Ik zag hem aan voor een onderschrift.
-
- Forum-lid
Vandaag B trapas er uit geslagen. Kaal frame op de werkbank en met 2 tikken was de trapas al los.
Aan de rechterkant zat tussen het frame en de kunststof bus / cup de beugel voor de kettingkast. 1 Bus / cup is ook wat langer dan de andere.
Maakt dit bij een nieuwe trapas ook nog uit? Ik kan me zo voorstellen dat de bus / cup anders niet ver genoeg in het frame valt als de beugel voor de kettingkast er tussen zit.
Aan de rechterkant zat tussen het frame en de kunststof bus / cup de beugel voor de kettingkast. 1 Bus / cup is ook wat langer dan de andere.
Maakt dit bij een nieuwe trapas ook nog uit? Ik kan me zo voorstellen dat de bus / cup anders niet ver genoeg in het frame valt als de beugel voor de kettingkast er tussen zit.
Dit soort trapassen zal je vooral vinden bij de goedkopere stadsfietsen. En die hebben een kettingscherm of - kast met montagebeugel. Als het goed is zal daarmee rekening zijn gehouden bij de constructie van de inslagtrapassen. Denk erom: dit is geen BSA standaard, maar er zijn tig lengtematen en diameters. Moet allemaal kloppen. Voorlopig de oude bussen nog even niet weggooien.