Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2020 08:06

Ik zeg toch ook niet dat het geen jonge mensen zal treffen?

Voor beide opties valt wat te zeggen en welke het beste is weten we pas minimaal over een paar maanden.
Ik snap ook wel dat mensen zich in Nederland nu een beetje proefkonijn voelen omdat we het anders doen dan de rest maar in feite is heel de wereld nu proefkonijn.

Ook de virologen denken er niet allemaal hetzelfde over. Die hebben dus ook maar een mening. Daar zullen we het voorlopig mee moeten doen.
Campagnolo Ultra Dork

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 17 mar 2020 08:10

Dat de arts beelden van longen laat zien van jonge mensen is natuurlijk omdat er nog altijd meningen verspreid worden waarbij gesteld wordt dat het voor jongeren niet veel voorstelt.
Als dat stemmingmakerij is dan is het omdat het nodig is om de onzin te counteren.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 17 mar 2020 08:16

Doet Nederland het dan echt anders dan "alle anderen"?
Niet wezenlijk anders dan de UK momenteel. Ook niet heel anders dan de USA (en ja, ik weet dat daar veel discussie over is). Hoe zit dat in Europa? De landen in lock-down krijgen heel veel media-aandacht (begrijpelijk natuurlijk). Maar hoeveel landen hebben een ander beleid? Ik weet het echt niet, maar het beleid in Nederland bijvoorbeeld heeft in ieder geval nauwelijks de internationale media gehaald (bron: 10 minuten googlen door ondergetekende ;-) ). Wat ik maar wil zeggen is dat er een gigantische bias is in informatie die naar buiten komt.
(Ander voorbeeld: In Brabant schijnt 20% van de Corona patienten op IC te liggen. Da's schrikbarend veel; maar in Nederland word je alleen nog getest op Corona als je serieuze symptomen hebt. Alle milde verschijnselen wordt gevraagd in zelfisolatie te gaan; wordt niet getest, en dus ook niet meegenomen in de statistieken)

@lugosi: ook jouw bericht is gebiased. JA, ook jongeren kunnen zeer ernstig ziek worden; alleen echt jonge kinderen lijken (gelukkig!) gevrijwaard. Ben het met je eens dat info dat jongeren als bevolkingsgroep immuun zijn voor ernstige gevolgen de kop in gedrukt moet worden. Maar de kans dat je als gezonde jongere zeer ernstige gezondheidsklachten krijgt is zeer veel kleiner dan die bij risicogroepen (en de laatste groep is de groep die voor een belangrijk deel de cijfers bepalen, want daar is, zeer begrijpelijk, de focus op)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 17 mar 2020 08:24, 2 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 17 mar 2020 08:20

Die plaatjes van longen van rokers op pakjes sigaretten werken ook niet echt.

Imho is het vooral angst zaaien.
Campagnolo Ultra Dork

i-mac

i-mac 17 mar 2020 08:20

Wat voor de ene stemmingmakerij is, is voor een ander sensibiliseren. En dat laatste is heel hard nodig, want nog steeds zijn er mensen die de boodschap niet hebben begrepen. Ik zie in Vlaanderen nog steeds groepen wielrenners. En allemaal komen ze nadien met afbeeldingen dat ze met 10 mogen fietsen, dat het geen kwaad kan, enzovoort. Vreemd genoeg zie ik dat bij andere sporters niet. Ik zie nog veel mensen die gaan hardlopen/joggen, maar die doen dat alleen of hoogstens met zijn tweetjes.

Zulke zaken zorgen ervoor dat het virus zich razendsnel kan verplaatsen, én dat je richting lockdown gaat.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 17 mar 2020 08:31

53x11 schreef: 17 mar 2020 08:16 ..............................

@lugosi: ook jouw bericht is gebiased. JA, ook jongeren kunnen zeer ernstig ziek worden; alleen echt jonge kinderen lijken (gelukkig!) gevrijwaard. Ben het met je eens dat info dat jongeren als bevolkingsgroep immuun zijn voor ernstige gevolgen de kop in gedrukt moet worden. Maar de kans dat je als gezonde jongere zeer ernstige gezondheidsklachten krijgt is zeer veel kleiner dan die bij risicogroepen (en de laatste groep is de groep die voor een belangrijk deel de cijfers bepalen, want daar is, zeer begrijpelijk, de focus op)
Uiteraard is de overlevingskans van jonge mensen veel groter dan die van ouderen of mensen met voorafgaandelijke problematiek.
Maar ik zie in het gedrag van jongeren dat ze vaak nog niet doorhebben hoe ernstig het wel kan worden. En dan bedoel ik voor henzelf en ook voor de gezondheidszorg.
Ik heb hier zo'n tiener lopen en het is ongelooflijk aan welke onzin (die verspreid wordt via moderne media zoals facebook, etc) er geloof gehecht wordt.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 17 mar 2020 09:07

UK en USA zou ik niet als voorbeeld nemen. Beide geleid door volstrekt idiote narcisten. Waarbij Trump echt de kroon spant (no pun intended)
Wat er in de UK momenteel gebeurt met sportevenementen en het sociale leven is onverantwoord. Zeker gezien het brakke systeem van gezondheidszorg daar....
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

JoostG
Forum-lid

JoostG 17 mar 2020 09:35

lugosi schreef: 17 mar 2020 08:10 Dat de arts beelden van longen laat zien van jonge mensen is natuurlijk omdat er nog altijd meningen verspreid worden waarbij gesteld wordt dat het voor jongeren niet veel voorstelt.
Als dat stemmingmakerij is dan is het omdat het nodig is om de onzin te counteren.
De eerste les tijdens mijn studie geschiedenis vele jaren geleden: vergeet nooit dat alle informatie afkomstig is uit een subjectieve bron. Oftewel iedereen die iets deelt doet dat vanuit een mening/situatie die effect op hem/haar heeft. Dus ja deze arts heeft een punt, maar zegt dat direct iets over de gehele situatie? Nee, dat zegt vooral iets over de situatie op dat moment en op die plek,

Ik vertrouw op de overheid. Mijn inziens zijn zij als beste in staat om informatie te vergaren en gewogen beslissingen te nemen. Gisteravond heeft de overheid via Rutte mij duidelijk gemaakt wat ze willen bereiken, waarom en wat me mogen verwachten. Dat klonk, in mijn oren, als een logische koers. Ik volg hun adviezen op.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

leon1
Forum-lid

leon1 17 mar 2020 10:10

Gisteren bij mijn werkgever over niets anders gepraat dan het coronavirus. Er worden drastische maatregelen genomen zodat de bedrijvigheid zoveel mogelijk gewoon door kan gaan. Ik ben nu een van de weinige die op het werk achter zijn computer zit. Iedereen die thuis kan werken blijft thuis en de mensen die wel moeten komen zijn opgesplitst in teams en die wisselen elkaar af zonder dat ze elkaar kunnen kruisen.

Lekker weer dus op de racefiets naar het werk. En omdat het zo stil is hier staat de racefiets op kantoor in plaats van het fietsenhok. Heb ik nog een leuk uitzicht ook.

Hopelijk werkt wat Rutte gisteren heeft gezegd en krijgen we dit onder controle zo. Stay safe!
Ride bikes, not tanks!

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 17 mar 2020 10:41

Het is een heel onwerkelijke situatie, in een maand tijd lijkt het nu alsof we de strijd al hebben verloren, ondanks dat ik persoonlijk niemand ken die het virus daadwerkelijk heeft.

De speech van Rutte was mooi, evangelisch bijna. Met de sterken des lands vormen we een schil van immuniteit, omdat wij als sterke mensen die ziekte wel even doorstaan ter bescherming van de zwakkeren.

Helaas kwam hierbij geen concreet plan naar voren hoe we nou eigenlijk gaan zorgen dat de sterke gezonde mensen ziek worden, en de risicogroepen niet.
Wat ook niet naar voren kwam is het percentage immuniteit wat we nodig hebben om effectieve groepsimmuniteit te bewerkstelligen, en of dit uberhaubt wel haalbaar is.
Bij veel virussen is dat percentage ver boven de 50%, maar voor corona weten we heb nog niet, omdat de transmissiesnelheid niet duidelijk is.

Hoewel we misschien gaan slagen om de zorgcapaciteit niet te overschrijden door "social distancing", is het idee om te accepteren dat een groot percentage Nederlanders besmet gaat raken een heel gevaarlijk scenario. Oudere mensen zijn minder in staat zich sociaal te isoleren, omdat ze in een bejaardenhuis wonen en/of dagelijks zorg nodig hebben. Ze zijn dus niet alleen een risicogroep, maar ook een vatbare groep.
Ik ontkom dus niet aan de indruk dat we onze opa's en oma's met deze aanpak niet voldoende beschermen.

Je zou kunnen zeggen dat het onontkomelijk is, maar in China en Zuid Korea zijn ze er toch in geslaagd de verspreiding terug te dringen, zelfs bij tientallen duizenden (aangetoonde) besmettingen.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 17 mar 2020 11:04

vermeulen schreef: 17 mar 2020 10:41 Helaas kwam hierbij geen concreet plan naar voren hoe we nou eigenlijk gaan zorgen dat de sterke gezonde mensen ziek worden, en de risicogroepen niet.
Zonder extreem scenario wat we alleen maar in een film kunnen voorstellen is dat ook lastig. Veel blijft voorlopig nog van individuele verantwoordelijkheid afhangen.

Strikt zouden we alle kwetsbare moeten testen.
De negatieven allemaal op 1 eiland en contant verbreken.
De positieve op een ander eiland en proberen te genezen.
En vervolgens in het gezonde deel van de rest van het land het virus z'n gang laten gaan.
Wordt iemand extreem ziek dan naar het eiland met de positieve gevallen voor optimale behandeling.

Een bizar scenario................

Maar er zijn wel degelijk eenvoudige maatregelen die kunnen helpen.
Supermarkt eerste uur alleen voor 60/70 plus open.
Hetzelfde geldt voor spreekuur bij de dokter. Voor 10 uur niemand jonger dan xx.
Op veel plaatsen moeten vuilniszakken naar een gemeenschappelijk ruimte/plek gebracht worden. Veel deurknoppen etc.
Laat kwetsbare hun vuilniszak buiten zetten en neem er een mee als je die ziet staan.

Ons zorgeloze leventje heeft ook de creativiteit er wel een beetje uitgeslagen.

vermeulen
Forum-lid

vermeulen 17 mar 2020 11:19

Gastheerg schreef: 17 mar 2020 11:04
vermeulen schreef: 17 mar 2020 10:41 Helaas kwam hierbij geen concreet plan naar voren hoe we nou eigenlijk gaan zorgen dat de sterke gezonde mensen ziek worden, en de risicogroepen niet.
Zonder extreem scenario wat we alleen maar in een film kunnen voorstellen is dat ook lastig. Veel blijft voorlopig nog van individuele verantwoordelijkheid afhangen.

Strikt zouden we alle kwetsbare moeten testen.
De negatieven allemaal op 1 eiland en contant verbreken.
De positieve op een ander eiland en proberen te genezen.
En vervolgens in het gezonde deel van de rest van het land het virus z'n gang laten gaan.
Wordt iemand extreem ziek dan naar het eiland met de positieve gevallen voor optimale behandeling.

Een bizar scenario................

Maar er zijn wel degelijk eenvoudige maatregelen die kunnen helpen.
Supermarkt eerste uur alleen voor 60/70 plus open.
Hetzelfde geldt voor spreekuur bij de dokter. Voor 10 uur niemand jonger dan xx.
Op veel plaatsen moeten vuilniszakken naar een gemeenschappelijk ruimte/plek gebracht worden. Veel deurknoppen etc.
Laat kwetsbare hun vuilniszak buiten zetten en neem er een mee als je die ziet staan.

Ons zorgeloze leventje heeft ook de creativiteit er wel een beetje uitgeslagen.
Ik ben bang dat je het daar gewoon niet mee redt, als ik kijk naar mijn oma van 98, dan krijgt ze twee keer per week huishoudelijke hulp, twee keer per dag tafeltje-dek-je, komen er dagelijks mensen langs om haar te wassen, en doet haar familie zo nu en dan boodschappen. Geen enkele van die mensen is misbaar, en er is ook geen overschot van zorgverleners. (anders zou je alleen immuun geworden zorgverleners bij risicogevallen kunnen inzetten).

Als je miljoenen mensen dit virus laat oplopen zie ik echt niet in hoe we het virus weg kunnen houden uit de bejaardentehuizen. Als we dat accepteren, dan moeten we ons ook realiseren dat een groot percentage (10-20%) van onze bejaarden, ook met IC zorg, komt te overlijden.

Gesloten