Banden wisselen voor gelijke slijtage voor en achter
Hoi,
Vraagje: het lijkt mij als je regelmatig je voorband met achterband wisselt de slijtage beter verdeeld wordt over je twee banden. De vraag is dan echter, omdat de achterband sneller slijt dan de voorband, om hoeveel km je dat zou moeten doen om ze allebei 'helemaal op' te kunnen rijden?
BTW: Wie weet hoeveel km (grof gemiddelde) dat een setje banden meegaat? In het bijzonder dan de Continental GP 4000 en de Vittoria Robino Pro 2. Moet je dan denken aan 3000-5000 km of meer richting 5000-8000 km.
Vraagje: het lijkt mij als je regelmatig je voorband met achterband wisselt de slijtage beter verdeeld wordt over je twee banden. De vraag is dan echter, omdat de achterband sneller slijt dan de voorband, om hoeveel km je dat zou moeten doen om ze allebei 'helemaal op' te kunnen rijden?
BTW: Wie weet hoeveel km (grof gemiddelde) dat een setje banden meegaat? In het bijzonder dan de Continental GP 4000 en de Vittoria Robino Pro 2. Moet je dan denken aan 3000-5000 km of meer richting 5000-8000 km.
Waarom zou je dat doen? Vervang gewoon ALLEEN de band die vervangen moet worden. Onnodig werk en banden slijten ook anders en dat rijdt niet fijn. Of je moet het om de 50km gaan doen.
Ik wissel, als ik er aan denk, binnen 1000km bij een nieuw setje voor en achter. Totaal niet wetenschappelijk onderbouwd, en vooral ook omdat ik een een leuk klusje vind. Overigens heb ik recent de WTB Bypass (gravelbandje) voor en achter gewisseld na 4.000 km. Zelfs achter zag er nog goed uit.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
+1 voor GastheerG.
Gewoon wisselen wanneer nodig. En zeker een vierkant gesleten achterband zou ik omwille van stuurgedrag niet voorop willen hebben, terwijl hij achter geen enkele kwaad kan doen.
Bij twijfel kan je een "oude" voorband ook altijd nog als tacxbandje gebruiken op je achterwiel dan.
Gewoon wisselen wanneer nodig. En zeker een vierkant gesleten achterband zou ik omwille van stuurgedrag niet voorop willen hebben, terwijl hij achter geen enkele kwaad kan doen.
Bij twijfel kan je een "oude" voorband ook altijd nog als tacxbandje gebruiken op je achterwiel dan.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
+1 voor JoostG.
Vanaf dat ik met een racefiets rijd (>50 jaar) heb ik altijd de voor- en achterband gewisseld om een gelijkmatige slijtage te krijgen en om niet met verschillende banden te rijden. Nooit heb ik ervaren dat een zgn. vierkante gesleten voorband slecht stuurgedrag veroorzaakt. Waarschijnlijk komt dat ook omdat ik nooit met een keihard opgepompte band heb gereden, die slijten n.l. eerder vierkant dan een wat zachter opgepompte band omdat die een groter loopvlak heeft.
Het is altijd gissen hoeveel kilometers een setje banden mee zal gaan, het is ook bij iedereen anders. De één rijdt 10.000 km met een band de ander krijgt het niet voor mekaar om meer dan 5.000 km met zo'n zelfde band te rijden ( ik dus). Laat staan dat het 'permuteren' van voor- en achterband te voorspellen is, beter is het om de slijtage van de achterband te beoordelen of het tijd is om deze te wisselen met de voorband. En dan zal je naderhand toch zien dat je het verkeerde moment hebt uitgekozen omdat de achterband uiteindelijk is versleten terwijl de voorband nog een paar kilometers mee zou kunnen en je zo dus een reserve band over houdt.
Vanaf dat ik met een racefiets rijd (>50 jaar) heb ik altijd de voor- en achterband gewisseld om een gelijkmatige slijtage te krijgen en om niet met verschillende banden te rijden. Nooit heb ik ervaren dat een zgn. vierkante gesleten voorband slecht stuurgedrag veroorzaakt. Waarschijnlijk komt dat ook omdat ik nooit met een keihard opgepompte band heb gereden, die slijten n.l. eerder vierkant dan een wat zachter opgepompte band omdat die een groter loopvlak heeft.
Het is altijd gissen hoeveel kilometers een setje banden mee zal gaan, het is ook bij iedereen anders. De één rijdt 10.000 km met een band de ander krijgt het niet voor mekaar om meer dan 5.000 km met zo'n zelfde band te rijden ( ik dus). Laat staan dat het 'permuteren' van voor- en achterband te voorspellen is, beter is het om de slijtage van de achterband te beoordelen of het tijd is om deze te wisselen met de voorband. En dan zal je naderhand toch zien dat je het verkeerde moment hebt uitgekozen omdat de achterband uiteindelijk is versleten terwijl de voorband nog een paar kilometers mee zou kunnen en je zo dus een reserve band over houdt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Waar ik begrip voor kan opbrengen is de versleten 'vierkante' achterband te vervangen door de nog niet versleten voorband en voor een nieuwe om te leggen.
Dat de achterband dan altijd eerder versleten is komt door de bovengenoemde actie.
Stuurgedrag voor is dan meestentijds optimaal.
Alle andere verwisselacties begrijp ik niet...maar: ik kan het mis hebben.
Dat de achterband dan altijd eerder versleten is komt door de bovengenoemde actie.
Stuurgedrag voor is dan meestentijds optimaal.
Alle andere verwisselacties begrijp ik niet...maar: ik kan het mis hebben.
@martinho: Volledig mee eens, ik wilde net hetzelfde posten. Voorband naar achter en nieuwe band vooraan. Bij de vorige manieren van wisselen kom je toch op een gegeven ogenblik met twee kaalkoppen te rijden. Tenzij je de banden snel in de kliko smijt.
@TS: wisselen zou ik aanraden, maar dan is 1 x per set genoeg.
Ik ken toevallig beide banden die je noemt. Ze zijn lichtlopend, redelijk lekbestendig en hebben ruim voldoende grip. Ik vind dat de GP 4000 iets lichter loopt en de Rubino Pro iets minder slijt. Dan heb ik het over een levensduur van 6 a 7000 km, maar dat hangt van gewicht en rijstijl af. Ik heb voorkeur voor de Rubino Pro, vanwege de veel betere prijs. En oh ja, ik heb het over de 28 mm versies.
Over het wisselen:
Voor mij zijn veroudering en het uiterlijk de voornaamste redenen om na 2500 a 3000 km voor- en achterband om te wisselen. Bij die km-stand is de achterband nog zodanig goed dat hij voldoende grip heeft op het voorwiel. Vervolgens vervang ik ze allebei aan het einde van het fietsseizoen, in mijn geval 5000 a 6000 km. Dan is de achterband meer versleten dan de voorband, maar nog niet op.
Zou ik dat niet doen dan verslijt ik minstens 3 achterbanden in dezelfde tijd als 1 voorband. Mijn ervaring is dat de voorband dan prestaties verliest door veroudering. Bovendien is het type band dat je dan rijdt vaak alweer aangepast, waardoor je met 2 verschillende types rijd, wat ik minder fraai vind.
Als de fiets achterop je auto 2x een dag over de snelweg wordt vervoerd, treedt trouwens ook veroudering van de banden op, is mijn ervaring.
Ik ken toevallig beide banden die je noemt. Ze zijn lichtlopend, redelijk lekbestendig en hebben ruim voldoende grip. Ik vind dat de GP 4000 iets lichter loopt en de Rubino Pro iets minder slijt. Dan heb ik het over een levensduur van 6 a 7000 km, maar dat hangt van gewicht en rijstijl af. Ik heb voorkeur voor de Rubino Pro, vanwege de veel betere prijs. En oh ja, ik heb het over de 28 mm versies.
Over het wisselen:
Voor mij zijn veroudering en het uiterlijk de voornaamste redenen om na 2500 a 3000 km voor- en achterband om te wisselen. Bij die km-stand is de achterband nog zodanig goed dat hij voldoende grip heeft op het voorwiel. Vervolgens vervang ik ze allebei aan het einde van het fietsseizoen, in mijn geval 5000 a 6000 km. Dan is de achterband meer versleten dan de voorband, maar nog niet op.
Zou ik dat niet doen dan verslijt ik minstens 3 achterbanden in dezelfde tijd als 1 voorband. Mijn ervaring is dat de voorband dan prestaties verliest door veroudering. Bovendien is het type band dat je dan rijdt vaak alweer aangepast, waardoor je met 2 verschillende types rijd, wat ik minder fraai vind.
Als de fiets achterop je auto 2x een dag over de snelweg wordt vervoerd, treedt trouwens ook veroudering van de banden op, is mijn ervaring.
Laatst gewijzigd door marcus66 op 17 mar 2020 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
En nu ben ik fietsen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik doen inderdaad voorband altijd nieuw en de "oude" voorband achter.
Oh, ik doe juist de voorband naar achteren, omdat de achterband harder slijt en ik daar eerder lek rijd (gelukkig niet vaak). Wat doe ik dan verkeerd?wasbeer2006 schreef: ↑17 mar 2020 09:58 Ik doen inderdaad voorband altijd nieuw en de "oude" voorband achter.
prj
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Soms als ik overstap naar een ander merk wissel ik achter en voor om zo de set gelijkmatig op te rijden. Dan krijg je wel een versleten achterband op je voorwiel, wat niet altijd even fijn rijdt (verschil is niet heel groot).
Idealiter voor > achter en dan voor een nieuwe erop.
Idealiter voor > achter en dan voor een nieuwe erop.