Mont Ventoux - gemiddelde amateur snelheid
Ga je daar beter van sturen dan?
Onzin natuurlijk; ook met old-skool velgremmetjes heb je meer dan voldoende remkracht (gelukkig), wat niet wegneemt dat goed dalen een kunstje op zich is. Met name op "beroemde" bergen als de Ventoux wordt naar mijn mening vaak dramatisch slecht gedaald (met schijf- en met velgremmen). Deze dalers zijn een gevaar voor zichzelf en hun medefietsers. Ik ben het met Djemz eens dat je het dalen niet moet onderschatten
Onzin natuurlijk; ook met old-skool velgremmetjes heb je meer dan voldoende remkracht (gelukkig), wat niet wegneemt dat goed dalen een kunstje op zich is. Met name op "beroemde" bergen als de Ventoux wordt naar mijn mening vaak dramatisch slecht gedaald (met schijf- en met velgremmen). Deze dalers zijn een gevaar voor zichzelf en hun medefietsers. Ik ben het met Djemz eens dat je het dalen niet moet onderschatten
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Helemaal mee eens dat je dalen niet moet onderschatten. Ik wil niet snel dalen, want dat kan ik niet. Wel veilig, zonder iemand in de weg te rijden. En dan ben ik blij met de schijven.53x11 schreef: ↑02 mar 2020 13:16 Ga je daar beter van sturen dan?
Onzin natuurlijk; ook met old-skool velgremmetjes heb je meer dan voldoende remkracht (gelukkig), wat niet wegneemt dat goed dalen een kunstje op zich is. Met name op "beroemde" bergen als de Ventoux wordt naar mijn mening vaak dramatisch slecht gedaald (met schijf- en met velgremmen). Deze dalers zijn een gevaar voor zichzelf en hun medefietsers. Ik ben het met Djemz eens dat je het dalen niet moet onderschatten
Wat mij opvalt hier zijn opmerkingen van "ga je zeker niet halen" of dat het nagenoeg onmogelijk zou zijn voor TS
Ik heb bijna dezelfde kengetallen (85 kg, 1,82mtr, 150 watt en 58 jaar....)
In 2018 heb ik de ventoux vanaf Bédoin gedaan in 2:49 effectieve fietstijd. Daar zaten 3 (korte) stops bij. Ik fiets dan altijd op hartslag naar boven.
Overigens heb ik deze klim meerdere keren gedaan en steeds boven gekomen. En ja...ook soms met giga veel moeite, veel stops en tijden rond de 3:30 effectief.
Is het te doen? Ja het is te doen.
Ik heb bijna dezelfde kengetallen (85 kg, 1,82mtr, 150 watt en 58 jaar....)
In 2018 heb ik de ventoux vanaf Bédoin gedaan in 2:49 effectieve fietstijd. Daar zaten 3 (korte) stops bij. Ik fiets dan altijd op hartslag naar boven.
Overigens heb ik deze klim meerdere keren gedaan en steeds boven gekomen. En ja...ook soms met giga veel moeite, veel stops en tijden rond de 3:30 effectief.
Is het te doen? Ja het is te doen.
Wielrennen imiteert het leven zoals het zou zijn zonder de corrumperende invloed van de beschaving
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Veilig dalen voor jezelf, is de snelheid dusdanig onder controle houden dat je jezelf comfortabel en vertrouwd voelt. Vaker doen, ver vooruit kijken, af en toe bewust ontspannen van schouders/billen/handen, kan daar enorm bij helpen. En het remmen, uiteraard, niet te veel en te lang aan 1 stuk. Liever wat vaker, korter en krachtiger. Dit is wat belangrijker bij velgremmen dan bij schijfremmen.
Veilig dalen voor anderen, is in mijn ogen secundair (degene die inhaalt is verantwoordelijk), maar wel belangrijk. En behelst vooral voorspelbaar gedrag vertonen. Middenop of rechts van jouw weghelft blijven, ook in bochten niet plotsklaps afsnijden over de tegemoetkomende rijbaan bijvoorbeeld (dat verwacht niemand). Snelheid niet onnodig beperken, ookal kan dat tegenstrijdig zijn met veilig voor jezelf naar beneden. Maar in het droge, op een rechtstuk met goed wegdek, is er nauwelijks reden om aan je remmen te zitten. Ga je daar toch amper 50 in t uur rijden (ik noem maar wat), dan is dat iets wat niemand achteropkomend verwacht!. Je hoeft echt geen 80+ te gaan. Maar houd het enigszins voorspelbaar.
Voordeel van schijfremmen is beter gevoel in dosseren.,. en behoud remkracht onder alle omstandigheden.
Nadeel, in mijn ogen, als je uit een reflex een hengst aan je remmen geeft, heb je veel te veel remkracht en dat kan makkelijker tot gevaarlijke situaties leiden.
Ander nadeel, het idee hebben dat je veel meer remkracht hebt en dus sneller stil zult staan. Meer remkracht heb je wel, meer wrijvingsweerstand met het wegdek heb je niet (als al het andere hetzelfde is). Wil je sneller stil staan, moet je bredere banden monteren.
Veilig dalen voor anderen, is in mijn ogen secundair (degene die inhaalt is verantwoordelijk), maar wel belangrijk. En behelst vooral voorspelbaar gedrag vertonen. Middenop of rechts van jouw weghelft blijven, ook in bochten niet plotsklaps afsnijden over de tegemoetkomende rijbaan bijvoorbeeld (dat verwacht niemand). Snelheid niet onnodig beperken, ookal kan dat tegenstrijdig zijn met veilig voor jezelf naar beneden. Maar in het droge, op een rechtstuk met goed wegdek, is er nauwelijks reden om aan je remmen te zitten. Ga je daar toch amper 50 in t uur rijden (ik noem maar wat), dan is dat iets wat niemand achteropkomend verwacht!. Je hoeft echt geen 80+ te gaan. Maar houd het enigszins voorspelbaar.
Voordeel van schijfremmen is beter gevoel in dosseren.,. en behoud remkracht onder alle omstandigheden.
Nadeel, in mijn ogen, als je uit een reflex een hengst aan je remmen geeft, heb je veel te veel remkracht en dat kan makkelijker tot gevaarlijke situaties leiden.
Ander nadeel, het idee hebben dat je veel meer remkracht hebt en dus sneller stil zult staan. Meer remkracht heb je wel, meer wrijvingsweerstand met het wegdek heb je niet (als al het andere hetzelfde is). Wil je sneller stil staan, moet je bredere banden monteren.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Voordeel van schijfremmen is dat je gewoon met slepende remmen naar beneden kan, wanneer de remmen te warm worden, beginnen ze te krijsen gelijk een varken dat gekeeld wordt. Dan is het tijd om even te stoppen.
Fatsoenlijk dalen begint al met in de beugel te rijden, gewoon doen. Je zal zien dat het al heel wat vlotter gaat. Ben je onzeker, blijf zeker rechts rijden zodat anderen je vlot kunnen inhalen.
Voor de rest: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ritjes in Nederlands Limburg en de Ardennen kunnen helpen.
Fatsoenlijk dalen begint al met in de beugel te rijden, gewoon doen. Je zal zien dat het al heel wat vlotter gaat. Ben je onzeker, blijf zeker rechts rijden zodat anderen je vlot kunnen inhalen.
Voor de rest: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Ritjes in Nederlands Limburg en de Ardennen kunnen helpen.
Gemeten met een vermogensmeter? En op wat voor ritten? Hoe intensief en hoe lang?nico delfgauw schreef: ↑01 mar 2020 13:56 Lengte 183 cm
Gewicht 85 kg
Man
Wattage (gemiddeld in NL), rond de 140-160
Als je bergop een beetje je best doet kun je meestal een flink hoger vermogen trappen dan je op een laf vlak ritje haalt natuurlijk.
En voor het afdalen gewoon even wat educatieve filmpjes kijken
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Bij wat voor ritjes rijd je 140-160 watt gemiddeld? Is dat gewoon rustig lekker rondrijden of ben je dan flink aan het trappen? Bij een normaal toeristisch ritje zit ik daar ook niet flink ver boven maar dat zegt niks over mijn "klim capaciteiten". Ik kan mijn gemeten FTP prima een tijd volhouden, waardoor ik bij een klim 'makkelijk' (alles is relatief...) 200 watt of meer gemiddeld kan trappen. En dus ben ik sneller boven dan wanneer je rekent met 150 watt. Nu ben ik flink zwaarder en heb ik de Ventoux niet gereden, ik verwacht dat ik er dankzij mijn gewicht zeker niet minder dan 2,5 uur over zal doen (30 kilo minder zou flink schelen...).
Zal ik dan maar als eerste, na tig reacties, een tijd noemen? 2 uur vanaf Bedoin, dan doe je het goed.
Uiteraard spelen er tig factoren mee, zoals conditie, materiaal, voeding, weer, etc. Maar over de duim genomen rijdt een redelijk getrainde fietser in 2 uur naar boven.
Uiteraard spelen er tig factoren mee, zoals conditie, materiaal, voeding, weer, etc. Maar over de duim genomen rijdt een redelijk getrainde fietser in 2 uur naar boven.
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990