Theoretisch klopt dit natuurlijk, anderzijds zeggen Italiaanse IC artsen dat ze leeftijd en overlevingskansen laten meespelen bij wie er moet behandeld/beademd worden.amclassic-fan schreef: ↑20 mar 2020 20:17 Dat zou ik niet zo snel stellen. Als je IC vol ligt, dan is patiënt N+1, die toevallig wel 40 is en tot een week geleden in prima gezondheid, mogelijk wel opgegeven. Je kunt iemand die hoogbejaard is en een lange medische geschiedenis heeft nog 2-4 weken aan de beademing leggen op de IC, maar hoeveel kwaliteit van leven blijft er nog over als de patiënt het überhaupt overleeft?
Ik denk dat we voorzichtig moeten zijn met het veroordelen van de procedures die Italie gevolgd heeft.
Vergeet niet dat bijvoorbeeld de Nederlands curves (besmettingen, opnames) niet zoveel verschillen met die van Italie en dat er een tiental dagen verschil op zit.
Ik hoop dat het niet zo is, maar het zou kunnen dat over tien dagen de Nederlandse gezondheidszorg ook ernstig onder druk komt te staan (eufemistisch geformuleerd).
Bovendien is men in Italie overgegaan tot een lockdown (die misschien niet zo goed nageleefd wordt, maar toch) terwijl men in Nederland het anders aanpakt.
Op lange termijn zal het duidelijker worden, maar ik zo voorlopig zeer voorzichtig zijn met conclusies.