Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Sensa Trentino vs. Cube streamer

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 21 feb 2010 00:25

Vanwege mijn 40e verjaardag mag ik van mijn lieve vrouw een nieuwe racefiets kopen. Al zoekende ben ik bij wim de vos fietsen in Oosterhout uitgekomen op een Sensa Trentino met volledig ultegra 2010 met ritchey zadel- en stuurpen. Deze is in de aanbieding voor 1159 euro.
http://www.wimdevosfietsen.nl/index.php ... acefietsen

Vandaag om naar eventuele 2009 modellen binnengelopen bij de FM bij ons in het dorp. Daar stond een mooie Cube streamer 2010 ook voor 1159 euro met ultegra shifters 6700 ( die ik prachtig vind) maar afgemonteerd met FSA zadel-, stuurpen en remhoeven. Daarnaast een FSA Gossamer Pro Megaexo 50x39x30 crankstel. Het is mogelijk om het crankstel te vervangen voor een ultegra triple ( wat ik heel mooi afgewerkt vind) voor een ruwe 250-300 euro extra.

Graag ervaringen met het FSA Gossamer Pro Megaexo crankstel t.o.v. de ultegra. (Voordeel is wel dat het grootste blad bij de FSA maar 50 is. Een wens die ik had voor mijn huidige ultegra triple groep (2008) maar niet kon, tenzij een 105 kettingblad te monteren,en natuurlijk 200-300 euro ;-)) )

Dus de sensa met complete ultegra groep of de Cube met een gemengde ultegra/FSA groep ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

josvtec
Forum-lid

josvtec 21 feb 2010 12:17

Bij de cube zou ik het crankstel zeker laten vervangen door de ultegra.
Als je ff googled kom je genoeg negatieve ervaringen tegen over het fsa crankstel.

swingray
Forum-lid

swingray 21 feb 2010 12:40

Waarom niet gewoon de Toscane met de 105 groep.
Heb je tenminste een carbon fiets.
Ook met de de 105 groep is niks mis mee.
Toen ik zelf dit najaar overstapte van een alu naar carbon, wist ik
dat ik dat veel eerder had moeten doen.

heiloo
Forum-lid

heiloo 21 feb 2010 16:52

Zelf heb ik ook lang naar de Streamer gekeken en toen kwam ik hier op het forum ook een item tegen over de FSA crank, maar dat was volgens mij weer een goedkopere variant dan die onder de Streamer zit.
Volgens de fietsenmaker waar ik geweest ben is de FSA ook gewoon een goede cranck. Deze fietsenmaker verkocht de beide merken waar tussen ik wilde kiezen en kon dus m.i. een objectieve mening geven. Ik denk dat je moet oppassen dat een paar negatieve ervaringen met een bepaald artikel het algemene beeld van dat artikel gaat bepalen.

De Steamer had op den duur mijn voorkeur. Ik staarde mij ook een beetje blind op de Ultegra afmontage, maar uiteindelijk koos ik toch voor een andere fiets (trek 2.3) omdat ik daar gewoon het lekkerste op zat, ondanks dat deze fiets met 105 afgemonteerd is.

Ik merkte bij mijzelf ook dat op den duur Ultegra leidend was, de rest niet goed genoeg was terwijl ik hiervoor jaren met een sora afmontage heb gereden en ik daar ook best mee vooruit kwam en zelfs de Alpe d'Huez heb beklommen. Probeer objectief te blijven en krijg geen tunnelvisie naar Ultegra. Ik kreeg van forumleden de tip om te kiezen met emotie en voor de fiets waar je het lekkerste op zit en die tip heb ik ter harte genomen. Kijk welke je het mooiste vind en waar je het lekkerste op zit. (Als je iets niet mooi vind zal het al snel niet bevallen)

Om nu 300 euro extra neer te leggen voor alleen een andere cranck die je iets mooier vind....(je betaald dan geen meerprijs maar gewoon een extra crank)
Kom je ook weer in een ander prijs klasse waarin je mogelijk nog mooiere/betere fietsen kan kopen.

Succes!

ceon
Forum-lid

Gebruikersavatar ceon 21 feb 2010 19:36

de keuze bij mij om te kiezen voor aluminium i.p.v. carbon ligt in mijn lichaamsgewicht. Ik zit namelijk in de 100 + gewichtsklasse. Dus leek mij aluminium meer geschikt dan carbon. Of maak ik een denkfout ?
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor. :D

stinus
Forum-lid

stinus 21 feb 2010 20:25

@ heiloo Wat een verstandig verhaal, ik staar me ook helemaal blind op ultegra en krijg het niet meer uit mijn hoofd... Heb een Koga besteld, met ultegra, hoop wel dat ie lekker zit....

swingray
Forum-lid

swingray 22 feb 2010 09:55

Ceon,
Ik zou in dat geval op beide een testrit maken.
Zorg dan wel dat je ook op slecht wegdek (klinkers) een stuk rijdt.
Vaak hoor je wel dat wielen een zwakkere schakel zijn ivm het hogere
lichaams gewicht.

Over de afmontage maak ik me geen zorgen.
Mijn 2009 Cannondale Caad9 was afgemonteerd met Tiagra, terwijl mijn vrouws fiets
Ultegra had. Voor mij als recreatie rijder (ongeveer 4 a 5x per week 50-60 km) gaf dat geen
verschil.
Ik heb nu een Specialized Roubaix met Sram Force/Red. Nogmaals vond de Tiagra
net zo goed.
T-is wel dat dit frame zeer comfortable rijdt, daar kan geen alu frame aan tippen.

Plaats reactie