Momentsleutel aanschaffen
Een moment sleutel tot 5Nm is juist ideaal voor stuur / stuurpen / zadelpen en andere kleine zaken. Zelf heb ik de moment schroevendraaier van Proxon 1-5Nm. Zadelpen van mijn Cannondale staat trouwens vast op 3Nm en carbon stuur op 4Nm en dan werkt een kleine "range" beter dan eentje van 4-15Nm.
https://www.conrad.nl/p/proxxon-industr ... -nm-824342
https://www.conrad.nl/p/proxxon-industr ... -nm-824342
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless 

Juist voor deze zaken.rene schreef: ↑21 mar 2020 09:43 Een moment sleutel tot 5Nm is juist ideaal voor stuur / stuurpen / zadelpen en andere kleine zaken. Zelf heb ik de moment schroevendraaier van Proxon 1-5Nm. Zadelpen van mijn Cannondale staat trouwens vast op 3Nm en carbon stuur op 4Nm en dan werkt een kleine "range" beter dan eentje van 4-15Nm.
https://www.conrad.nl/p/proxxon-industr ... -nm-824342
De 42Nm voor een cassette doe ik liever op gevoel dan alles tot 5Nm
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6283
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Maar hoe precies komt dat aanhaalmoment nou helemaal?
En hoe nauwkeurig is je meting met je tool.., die meet de weerstand (kracht) die je ondervindt toch... Die weerstand wordt niet alleen bepaald door hoe hard er geklemd wordt, maar ook door de weerstand van de schroefdraad. Vet en vuil zijn van invloed.
Dus hoe exact is die 5 nm dan, waarop je je boutje aangedraaid hebt... En hoe belangrijk is dat uiteindelijk?
En hoe nauwkeurig is je meting met je tool.., die meet de weerstand (kracht) die je ondervindt toch... Die weerstand wordt niet alleen bepaald door hoe hard er geklemd wordt, maar ook door de weerstand van de schroefdraad. Vet en vuil zijn van invloed.
Dus hoe exact is die 5 nm dan, waarop je je boutje aangedraaid hebt... En hoe belangrijk is dat uiteindelijk?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
De verhouding tussen klemkracht (uitgedrukt in Newton) en aandraaimoment (Newton meter) wordt bepaald door de wrijvingscoëfficiënt van je verbinding.
Op twee plaatsen is er sprake van wrijving bij een schroefdraad verbinding: op de dragende flanken van de schroefdraad en onder de kop.
Je mikt bij het aandraaien niet op het aandraaimoment, maar op de klemkracht. Maar die klemkracht is nu eenmaal moeilijk te meten (tenzij je met een ultrasone sonde de verlenging van het boutje kan nameten). Dan is het aandraaien op basis van aandraaimoment een iets makkelijkere factor om op te sturen, mits de wrijving zich binnen een bepaald venster bevindt.
Op twee plaatsen is er sprake van wrijving bij een schroefdraad verbinding: op de dragende flanken van de schroefdraad en onder de kop.
Je mikt bij het aandraaien niet op het aandraaimoment, maar op de klemkracht. Maar die klemkracht is nu eenmaal moeilijk te meten (tenzij je met een ultrasone sonde de verlenging van het boutje kan nameten). Dan is het aandraaien op basis van aandraaimoment een iets makkelijkere factor om op te sturen, mits de wrijving zich binnen een bepaald venster bevindt.
En als ik nou mijn externe Bottom bracket lagers wil vervangen, kan ik die dan ook met een momentsleutel vastzetten? Ik vind alleen maar sleutels die je over de lager moet plaatsen en handmatig vast moet zetten. Of bestaan er speciale lager tooltjes voor op een momentsleutel?
@bartaspin Bedoel je zoiets? https://www.parktool.com/product/bottom ... l-bbt-69-2
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Ja! Heb jij die ook?Chefske schreef: ↑23 mar 2020 23:42 @bartaspin Bedoel je zoiets? https://www.parktool.com/product/bottom ... l-bbt-69-2
Nope ik heb (nog) geen momentsleutel, maar staat wel op mijn wensenlijstje. Ik gebruik nu de "vast is vast" methode en dat gaat tot nu toe heel goed
Bianchi Infinito - Ultegra R8000 - FFWD F4R FCC/DT240
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
Surly Cross Check - 105 R7000 - DT RR511/DT350
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14487
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Exact!!! of je het nu met 6nm vast zet terwijl er max 5nm is gaat er echt niets stuk.MarkVeenstra schreef: ↑21 mar 2020 18:24 Maar hoe precies komt dat aanhaalmoment nou helemaal?
En hoe nauwkeurig is je meting met je tool.., die meet de weerstand (kracht) die je ondervindt toch... Die weerstand wordt niet alleen bepaald door hoe hard er geklemd wordt, maar ook door de weerstand van de schroefdraad. Vet en vuil zijn van invloed.
Dus hoe exact is die 5 nm dan, waarop je je boutje aangedraaid hebt... En hoe belangrijk is dat uiteindelijk?
Ik gebruik hem af en toe om na te gaan of ik zelf nog goed zit en dat is meestal zo.
Voor crank of cassette grote momenten vind ik het wel fijn, daar heb ik geen gevoel in en dan je het soms zo vast dat je het nooit meer los krijgt.
Dat kan. Maar juist bij dit soort lagers houdt het niet zo nauw. Die lagers moeten goed stevig vast. Indien gemonteerd met montagepasta komen ze dan echt niet zomaar weer los. Zelf nog nooit meegemaakt in ieder geval.bartaspin schreef: ↑23 mar 2020 22:01 En als ik nou mijn externe Bottom bracket lagers wil vervangen, kan ik die dan ook met een momentsleutel vastzetten? Ik vind alleen maar sleutels die je over de lager moet plaatsen en handmatig vast moet zetten. Of bestaan er speciale lager tooltjes voor op een momentsleutel?
Ook eens met de de laatste reacties. Zelf ook eens zo'n ding gekocht, maar ligt vrijwel ongebruikt aan de kant. Of de boutjes niet zijn ingevet, wel zijn ingevet met soepel vet, of ingesmeerd met een wat stroevere montagepasta maakt al een behoorlijk verschil. Dat kan een paar slagen meer of minder vast betekenen bij dezelfde NM op de momentsleutel. Was mijn ervaring. althans. Toen heb ik hem maar weer aan de kant gegooid.