E-bike gezonder dan normale fiets?
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Als die met ondersteuning 32 km/u (of harder) rijdt ben je in overtreding als je je niet aan de eisen die er voor speed-pedelecs gelden houdt (kentekenplaat -dus verzekering-, helm, spiegel, claxon, plaats op de weg). Als de ondersteuning verder gaat dan 25 km/u valt hij namelijk onder de bromfiets wetgeving. En zonder ondersteuning zal het je vies tegenvallen om 24 km/u of harder te rijden.
Deze fiets zou met ondersteuning niet harder mogen dan 25/u
Deze fiets zou met ondersteuning niet harder mogen dan 25/u
Die 32km/u moet een fout zijn. Een e-bike mag maar ondersteuning geven tot 25km/u. Wie beweert dat je ondersteuning hebt tot 32km/u?
De eerste link die ik vond zei maar tot 25km/u.
Walter
Dat zou ik met een korreltje zout nemen... die extra kilo's ga je echt wel voelen waardoor je zonder ondersteuning langzamer zult gaan dan op je huidige fiets.
Overigens nog los van de motor, als je de overstap zou maken naar een Aria E-Road en gezien je leeftijd, heb je al gekeken of deze fiets qua verhoudingen/geometrie bij je past? Ik vermoed dat je relatief diep moet zitten bij dit model.
@bikie: een 62 jarige is helemaal niet afgeschreven als ik zie wat sommige 70 plussers nog kunnen. Ik ben er 64, fiets dagelijks (25 km enkel) naar mijn werk en kan nog met de jongeren mee. Misschien wat gerichter gaan trainen, enkel de leeftijd is niet bepalend tenzij er andere beperkende factoren zijn ;
Afgelopen weekend een toer gereden van 55km richting Geraardsbergen. Een hevige korte 10% stijging alvorens aan te komen aan de Kapelmuur (max 20%) en in het naar huis rijden nog een korte 8% (tank was toen leeg, moest tegen 3 per uur stoempen om vooruit te komen). Hartslag zat op 189 op de Kapelmuur (45 jaar) en ik stond bijna stil bij het klimmen
Telkens het wat stijgt, hoe klein het stijgingspercentage ook is, gaat mijn hartslag steeds als een raket de hoogte in en moet ik mij bijna altijd laten terug vallen zodat de rest op mij moet wachten.
Plat is geen probleem. Dan kan ik vlot 30-35 en zelfs kortere tijd 40km/u rijden.
Dat is al jaren zo.
Dus op zo’n momenten denk ik dan: had ik maar ondersteuning, want bergop rijden haalt voor mij een beetje de fun uit het wielrennen.
Misschien is het een kwestie van trainen, misschien ook niet. Ik rij al een tijdje toch.
Ik ga binnenkort zowiezo een nieuwe fiets kopen (huidige alu van 2009) en overweeg toch ook een e-bike (Ribble Sle, orbea gain), om dan zonder motor te rijden behalve wanneer ik em nodig heb bergop.
Of ook niet. En er toch proberen op te trainen maar die verdomde hartslag stijgt steeds zo snel en hop verzuring en alle power uit de benen.
Te jong voor een ebike? Then again, why not.
Telkens het wat stijgt, hoe klein het stijgingspercentage ook is, gaat mijn hartslag steeds als een raket de hoogte in en moet ik mij bijna altijd laten terug vallen zodat de rest op mij moet wachten.
Plat is geen probleem. Dan kan ik vlot 30-35 en zelfs kortere tijd 40km/u rijden.
Dat is al jaren zo.
Dus op zo’n momenten denk ik dan: had ik maar ondersteuning, want bergop rijden haalt voor mij een beetje de fun uit het wielrennen.
Misschien is het een kwestie van trainen, misschien ook niet. Ik rij al een tijdje toch.
Ik ga binnenkort zowiezo een nieuwe fiets kopen (huidige alu van 2009) en overweeg toch ook een e-bike (Ribble Sle, orbea gain), om dan zonder motor te rijden behalve wanneer ik em nodig heb bergop.
Of ook niet. En er toch proberen op te trainen maar die verdomde hartslag stijgt steeds zo snel en hop verzuring en alle power uit de benen.
Te jong voor een ebike? Then again, why not.
Kuota Kougar
Trainen om bergop te rijden zal wel wat verbetering brengen maar uit je tekst concludeer ik dat je eerder een sprinterstype bent (zie ook vb Cavendisch) een man van de korte hevige inspanningen. Ik herken dit zo goed omdat ik het zelf ook meemaak. Maar echt goed klimmen komt er nooit van.
Dat is dan weer het mooie van flink te dik zijn, die extra 2 kilo van je fiets maakt totaal geen verschil.
Deze 44 jarige is dan wel weer totaal afgeschreven. Door een zware (hockey) knieblessure mis ik gewoon een stuk bewegelijkheid en kracht in mijn linkerbeen en dat gaat nooit meer helemaal goed komen. Het gevolg is dat ik ten opzichten van mijn fietsmaten een heel stuk minder progressie maak zodra we meer, harder en langer gaan fietsen. En er gaat een punt komen dat het voor mij niet meer leuk is om de hele rit moeite te hebben het tempo bij te houden en dat het voor hun niet meer leuk is om zich telkens in te moeten houden.gene schreef: ↑24 mar 2020 09:32 @bikie: een 62 jarige is helemaal niet afgeschreven als ik zie wat sommige 70 plussers nog kunnen. Ik ben er 64, fiets dagelijks (25 km enkel) naar mijn werk en kan nog met de jongeren mee. Misschien wat gerichter gaan trainen, enkel de leeftijd is niet bepalend tenzij er andere beperkende factoren zijn ;
Maar, niets ten nadele van de oudere rijders, ongeacht hoe kras je ook mag zijn, je gaat vroeger of later je fietsgroep (als die steeds verjongd) niet meer bijhouden. En e-bike lijkt me altijd beter dan niet meer opstappen.
nog een voordeel