Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.
-
NicoNB
- Forum-lid
NicoNB
01 apr 2020 14:18
havana schreef: ↑01 apr 2020 13:14
Wat een heel groot probleem aan het worden is dat de niet-corona zorg goeddeels stil ligt. Dat is op langere termijn gewoon niet vol te houden.
Precies, na Corona is het nog niet voorbij.
Niet alleen omdat we heel veel zorgprofessionals nu overvragen door ze veel te laten werken onder fysiek en vooral emotioneel zware omstandigheden. Deze inzet gaat straks zijn weerslag hebben op deze mensen.
Ook na Corona zijn we er nog niet want de zorgbulldozer schuift heel veel niet urgente maar wel noodzakelijke behandelingen voor zich uit. En dat in een systeem dat toch al capaciteitsgebrek had.
Hoe groter die hoop voor de bulldozer hoe langer het Corona effect na zal ijlen. Corona blijft nog wel even levens kosten als Corona als ziekte uitgerangeerd is.
Ik verwacht dat binnenkort ook de eerste spreadsheet managers in paniek raken omdat ze over hun budgetten heen schieten. De zorg kan zo maar een paar miljard extra nodig moeten hebben om deze geweldige inzet te kunnen bekostigen.
-
Gastheerg
- Forum-lid HC
-
Contact
Gastheerg
01 apr 2020 15:03
havana schreef: ↑01 apr 2020 13:14
Wat een heel groot probleem aan het worden is dat de niet-corona zorg goeddeels stil ligt. Dat is op langere termijn gewoon niet vol te houden.
Ik heb er iedere ochtend hier twee aan de ontbijttafel zitten die beide in een ander ziekenhuis stage lopen. respectievelijk 3 en 4 dagen per week.
Ze zien allebei dagelijks dat er steeds meer afdelingen en middelen ingezet worden voor Corona patiënten en dat geplande knietjes en heupjes (daar zit mijn dochter vooral) worden afgebeld.
Maar de norm wat afgebeld wordt zakt steeds verder weg en gaat straks ook ten kosten van meer relevante zaken dan een nieuw knietje. Een orto afdeling wordt dus gesloten om er een corona afdeling van te maken.
Veel stagiairs staan nu onder druk omdat een volwaardige stage steeds moeilijker wordt. Dat gaat straks dus een extra dip opleveren van aanvoer van nieuw zorgpersoneel.
En mega on-topic voor mijzelf. Een project waar ik een kleine 2000 uur zou gaan draaien is definitief uitgesteld tot volgend jaar zomer
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
wasbeer2006
01 apr 2020 15:08
en we moeten toch echt de keuze gaan maken of je zorg voor relatief gezonde mensen niet doet/uitstelt (waardoor ze wellicht ernstig ziek worden) of tijd aan iemand met een (vaak) toch al zeer korte levensverwachting met corona besteed.
Ik blijf de doden aantallen een hypocriet populistische argument vinden in de hele discussie.
Daarnaast nog de ketting reactie die volgt door de economische recessie. ze noemen nu 2% maar ik denk dat het een veelvoud gaat zijn van misschien wel 10% dit jaar al! Maargoed ik zit maar wat te denken en het niet de rekenmachine van het cpb
-
havana
- Forum-lid HC
havana
01 apr 2020 16:30
-
Roelants
- Forum-lid
Roelants
01 apr 2020 16:43
De vraag blijft hoe je met de zwakkeren omgaat: thuis laten creperen (sorry, je hebt lang genoeg geleefd) of in de ziekenhuisgangen. Ze hebben trouwens betaald voor de ziekenzorg. Geen zorg bieden is dan bedrijfseconomisch gezien het verbreken van een contract.
-
De Tukker
- Forum-lid
De Tukker
01 apr 2020 16:48
Grote bedrijven stoppen gewoon met het betalen van de huur van hun panden (w.o. het moederbedrijf van Kruidvat). Zouden we als burgers ook moeten overwegen ... voorlopig even geen huur betalen, hypotheekbetaling opschorten, geen ziekenfonds- of andere premies, geen belasting ... gewoon even pas op de plaats. Waarom eigenlijk niet?
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
-
lugosi
- Forum-lid HC
lugosi
01 apr 2020 16:53
Een argument uit die tekst:
En hoe ze hun 1 miljoen kinderen moeten uitleggen dat er voorlopig geen geld is voor een schoolreisje of vakantie.....
OMG, wat een niveau.
Zonder Kant (lol) te kiezen; de utilitaristen vs de teleologen, nu nog de Randianen en dan is het helemaal klaar.
-
Ernie C.
- Forum-lid HC
Ernie C.
01 apr 2020 17:03
De Tukker schreef: ↑01 apr 2020 16:48
Grote bedrijven stoppen gewoon met het betalen van de huur van hun panden (w.o. het moederbedrijf van Kruidvat). Zouden we als burgers ook moeten overwegen ... voorlopig even geen huur betalen, hypotheekbetaling opschorten, geen ziekenfonds- of andere premies, geen belasting ... gewoon even pas op de plaats. Waarom eigenlijk niet?
Omdat de werkgevers ons loon gewoon doorbetalen waarmee wij nog gewoon aan onze financiële verplichtingen kunnen voldoen.
Komt dat loon te vervallen, dan kun je weinig anders dan stoppen met de rekeningen te betalen.
Campagnolo Ultra Dork
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
01 apr 2020 17:16
Woordkeuze.., "Laten creperen" vs "kwaliteit van leven"...
Wil je een leven zo lang mogelijk rekken (op een IC, aan de apparaten, zonder familie en alles). elke dag is een dag winst? Of richt je dat anders in.
Buiten de corona crisis om, is Nederland van dat laatste! Waar wensen van een patient meegewogen kunnen worden. Als de capaciteit vol is..., dan kan dat heel hard veranderen uiteraard.
https://nos.nl/artikel/2328874-waarom-n ... heeft.html
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
53x11
- Forum-lid HC
53x11
01 apr 2020 17:24
Roelants schreef: ↑01 apr 2020 16:43
De vraag blijft hoe je met de zwakkeren omgaat: thuis laten creperen (sorry, je hebt lang genoeg geleefd) of in de ziekenhuisgangen. Ze hebben trouwens betaald voor de ziekenzorg. Geen zorg bieden is dan bedrijfseconomisch gezien het verbreken van een contract.
Jij hebt echt een bijzonder vreemd beeld van de zorg. De term "palliatieve zorg" zegt je ook niets zeker? IC opname is voor ouderen met een zwakke gezondheid zeer zeker geen garantie op herstel. De kans om alsnog te sterven is aanzienlijk (en dat sterven doen ze dan in een nare omgeving en helemaal alleen); als ze de IC wel overleven dan is de kans op een aanzienlijke reductie van de kwaliteit van leven, voor de rest van hun leven, zeer groot. Gelukkig hebben mensen in Nederland recht op een menswaardig einde. Ik heb als fitte veertiger makkelijk praten gelukkig, maar geef mij maar "thuis creperen" ipv die ziekenhuisgangen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me."
T.Krabbé
baanfiets kopen?
-
Lcsmet
- Forum-lid HC
Lcsmet
01 apr 2020 17:26
walter- schreef: ↑01 apr 2020 01:57
Lcsmet schreef: ↑31 mar 2020 18:59
SqueeZer schreef: ↑31 mar 2020 13:40
..........Corona zou wel eens het einde van Europa kunnen worden....................
Als dat zou kunnen, maar ik vrees dat het bij wishfull thinking zal blijven.
je bedoelt dat je best weer wat oorlog in Europa wil?
Waar heb ik dat geschreven?
Je moet geen dingen verzinnen die er niet staan.
PS: Er woedt in Europa al volop een oorlog. Die gaan we verliezen en Amerika en Engeland gaan deze keer niet ter hulp schieten.
Maar dat gaat wel heel off-topic en daar is dit forum niet voor bedoeld.
I know myself like no one else
Nothing to defend
-
Roelants
- Forum-lid
Roelants
01 apr 2020 17:49
53x11 schreef: ↑01 apr 2020 17:24
Roelants schreef: ↑01 apr 2020 16:43
Jij hebt echt een bijzonder vreemd beeld van de zorg. De term "palliatieve zorg" zegt je ook niets zeker? IC opname is voor ouderen met een zwakke gezondheid zeer zeker geen garantie op herstel. De kans om alsnog te sterven is aanzienlijk (en dat sterven doen ze dan in een nare omgeving en helemaal alleen); als ze de IC wel overleven dan is de kans op een aanzienlijke reductie van de kwaliteit van leven, voor de rest van hun leven, zeer groot. Gelukkig hebben mensen in Nederland recht op een menswaardig einde. Ik heb als fitte veertiger makkelijk praten gelukkig, maar geef mij maar "thuis creperen" ipv die ziekenhuisgangen.
Voor palliatieve zorg (of euthanasie) kiest in principe de patiënt (in overleg met de zorgverstrekkers en familie). Die keuze wordt niet gedaan door bedrijven.