Alleen als je huisgenoten bent, of houd je de hele tocht 1.5m afstand?scottwilko schreef: ↑06 apr 2020 09:59 Wat heeft iedereen toch op fietsen met zijn tweeën. Volgens de huidige richtlijnen mag dat gewoon. Er is dus geen enkele reden om daar iets van te zeggen.
Trainen en corona.
Volgens mij moet je van iedereen die niet in hetzelfde huis woont, 1,5 meter aanhouden. De duo's die ik zie fietsen, wonen naar mijn inschatting niet in hetzelfde huis, houden geen 1,5 meter aan. En gezien er inspanning wordt geleverd is de kans dat er druppels in de rondte vliegen nog een groter dan iemand in de Albert Heijn die geen afstand houdt. En volgens mij is dat ook het nadrukkelijk advies dat men geeft....scottwilko schreef: ↑06 apr 2020 09:59 Wat heeft iedereen toch op fietsen met zijn tweeën. Volgens de huidige richtlijnen mag dat gewoon. Er is dus geen enkele reden om daar iets van te zeggen.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
Eens!rikkert schreef: ↑06 apr 2020 10:16Volgens mij moet je van iedereen die niet in hetzelfde huis woont, 1,5 meter aanhouden. De duo's die ik zie fietsen, wonen naar mijn inschatting niet in hetzelfde huis, houden geen 1,5 meter aan.scottwilko schreef: ↑06 apr 2020 09:59 Wat heeft iedereen toch op fietsen met zijn tweeën. Volgens de huidige richtlijnen mag dat gewoon. Er is dus geen enkele reden om daar iets van te zeggen.
Maar uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag. Laten we hopen dat de enkelingen die dit doen, niet tot gevolg hebben dat de wielersport nu helemaal verboden wordt. Lees er gelukkig niks meer over in de mainstream media dat wielrenners zich misdragen.
Dogma F
Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor je eigen gedrag, maar als fietser A uit gezin a, die besmet is, fietser B uit gezin b aansteekt, raakt gezin b ook besmet en zijn de andere gezinsleden van b ook verantwoordelijk dan?
-
- Forum-lid
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
-
- Forum-lid HC
Gewoon op (onder andere) de site van fiets staat uitgelegd, dat buiten fietsen is toegestaan. Alleen of met hooguit 1 fietsmaat. Dat interpreteer ik als je mag met zijn tweeën. Volgens nu.nl mag groepsvorming niet en wordt er opgetreden als je met 3 of meer bent en geen 1,5 meter afstand houd. Dus met 2 niet.
Er zijn dus verschillende interpretaties van de regelgeving. In mijn ogen mag het dus wel. En ik baseer mijn mening op de berichtgeving van fiets en diverse andere fiets gerelateerde Facebook pagina's
Er zijn dus verschillende interpretaties van de regelgeving. In mijn ogen mag het dus wel. En ik baseer mijn mening op de berichtgeving van fiets en diverse andere fiets gerelateerde Facebook pagina's
Precies, leuk dat je verantwoordelijk bent voor je eigen daden, maar als je andere mensen er ziek mee maakt......dan zadel je andere mensen op met dingen waar zij niet om gevraagd hebben. Nou heeft een potentieel besmet iemand daar ook niet om gevraagd, maar je mag wel verwachten dat mensen moeite doen eea te voorkomen. Ik hoorde pas iemand zeggen dat je je moet gedragen alsof je besmet bent en niemand aan wilt steken, ook al ben je niet besmet. Dat vond ik wel een mooi uitgangspunt.
Facebook is geen communicatiekanaal van de overheid, en fiets sites ook niet.scottwilko schreef: ↑06 apr 2020 11:02 Gewoon op (onder andere) de site van fiets staat uitgelegd, dat buiten fietsen is toegestaan. Alleen of met hooguit 1 fietsmaat. Dat interpreteer ik als je mag met zijn tweeën. Volgens nu.nl mag groepsvorming niet en wordt er opgetreden als je met 3 of meer bent en geen 1,5 meter afstand houd. Dus met 2 niet.
Het RIVM zegt dit:
Als u naar buiten gaat, houd dan tenminste 1,5 meter afstand tot anderen (uitgezonderd gezinnen/huishoudens en kinderen tot en met 12 jaar).
Als je met iemand afspreekt om een rondje te gaan fietsen, dan doe je dat niet.
Ik weet niet wie er verzonnen heeft dat deze regel tijdens het fietsen niet op gaat, maar ik vermoed dat het een fietser is, en niet iemand van het RIVM.
Arjen Lubach heeft dit ook nog verder uitgelegd, als deze regel niet duidelijk is is dat stukje echt het kijken waard.
De KNWU is ook duidelijk:
https://www.knwu.nl/nieuws/wees-sociaal ... d-ridesolo
Het doet me opeens denken aan het onderschrift van Havana: DAT HEP OP FEESJBOEK GESTAAN.vermeulen schreef: ↑06 apr 2020 11:10Facebook is geen communicatiekanaal van de overheid, en fiets sites ook niet.scottwilko schreef: ↑06 apr 2020 11:02 Gewoon op (onder andere) de site van fiets staat uitgelegd, dat buiten fietsen is toegestaan. Alleen of met hooguit 1 fietsmaat. Dat interpreteer ik als je mag met zijn tweeën. Volgens nu.nl mag groepsvorming niet en wordt er opgetreden als je met 3 of meer bent en geen 1,5 meter afstand houd. Dus met 2 niet.
Het RIVM zegt dit:
Als u naar buiten gaat, houd dan tenminste 1,5 meter afstand tot anderen (uitgezonderd gezinnen/huishoudens en kinderen tot en met 12 jaar).
Als je met iemand afspreekt om een rondje te gaan fietsen, dan doe je dat niet.
Ik weet niet wie er verzonnen heeft dat deze regel tijdens het fietsen niet op gaat, maar ik vermoed dat het een fietser is, en niet iemand van het RIVM.
Arjen Lubach heeft dit ook nog verder uitgelegd, als deze regel niet duidelijk is is dat stukje echt het kijken waard.
De KNWU is ook duidelijk:
https://www.knwu.nl/nieuws/wees-sociaal ... d-ridesolo
Ik zou zeggen: volg de instructies van officiele instanties. Dat lijkt me in deze tijden de beste bron. Ik vind fiets.nl een leuke site voor fietsgerelateerde zaken maar de kennis van virologie, pandemie, en hoe eea te voorkomen schat ik bij RIVM hoger in dan bij de mensen van fiets.nl.
Als er mensen van fiets.nl meelezen hier: ik zou ernstig overwegen dit soort info aan te passen, of weg te halen. En er in de toekomst (behalve verwijzen naar RIVM) helemaal niks meer over zeggen.
Belangrijkste RIVM maatregel is nog steeds "blijf zoveel mogelijk thuis".
Onder het mom "een frisse neus halen mag" lijkt er een soort vrijbrief ontstaan om toch gewoon zoveel mogelijk naar buiten te gaan. Ook KNWU en NTFU geven er een (eigen) invulling aan. Houd afstand, leeg je neus niet, beperk intensiteit en duur. Die vrije interpretatie wordt dan vervolgens door het eigenwijze wielervolkje nog eens naar de eigen hand gezet. Want wij bepalen zelf wel hoevaak, hoeveel, hoe intensief en hoe lang.... toch?
Uiteindelijk zie ik op mijn Strava tijdlijn gewoon hele batterijen 100km+ ritten voorbijkomen, meerdere trainingen per week en was het ( naar horen zeggen) op de Posbank dit weekend lekker druk met wielrenners.
Voor mij staat dit heel ver af van "blijf zoveel mogelijk thuis". Maar dat kan aan mij li9gen. Discussie is compleet zinloos want iedereen bedenkt voor zichzelf wel een goed argument waarom de belangrijkste maatregel van het RIVM voor hem/haar minder van toepassing is.
Onder het mom "een frisse neus halen mag" lijkt er een soort vrijbrief ontstaan om toch gewoon zoveel mogelijk naar buiten te gaan. Ook KNWU en NTFU geven er een (eigen) invulling aan. Houd afstand, leeg je neus niet, beperk intensiteit en duur. Die vrije interpretatie wordt dan vervolgens door het eigenwijze wielervolkje nog eens naar de eigen hand gezet. Want wij bepalen zelf wel hoevaak, hoeveel, hoe intensief en hoe lang.... toch?
Uiteindelijk zie ik op mijn Strava tijdlijn gewoon hele batterijen 100km+ ritten voorbijkomen, meerdere trainingen per week en was het ( naar horen zeggen) op de Posbank dit weekend lekker druk met wielrenners.
Voor mij staat dit heel ver af van "blijf zoveel mogelijk thuis". Maar dat kan aan mij li9gen. Discussie is compleet zinloos want iedereen bedenkt voor zichzelf wel een goed argument waarom de belangrijkste maatregel van het RIVM voor hem/haar minder van toepassing is.
Over de motorrijders wordt nu al over aanvullende maatregelen / handhaving gedacht. Als het te gek gaat met fietsers zullen die vast wel volgen.