Trainen en corona.
Een kennis (Sport medische arts in het Martini ziekenhuis) vroeg mij of ik een stukje wilde schrijven voor haar opgerichte Strava club;
https://www.strava.com/clubs/FitChallen ... egenCorona
Het Coronavirus raakt ons allemaal.
Ik ben Rico van Velzen; een hardloper en fietser die geen dag onbenut laat om buiten lekker in beweging te zijn. De ene keer een ontspannen training de andere keer een intensieve wedstrijd. Maar altijd met veel plezier. Bewegen is voor mij een eerste levensbehoefte naast slapen en eten en drinken.
Maar het Coronavirus dan? Hoe kijk ik daar tegen aan?
Een open deur want iedereen in Nederland ondervind nu linksom of rechtsom de gevolgen van het Coronavirus. Mensen worden bang en het veel gehoorde advies is; blijf zoveel mogelijk thuis. Maar neem dit advies niet te letterlijk! Zorg er voor dat je niet teveel onder de mensen bent maar van gezonde buitenlucht worden we niet ziek! Kies je momenten om lekker in de buitenlucht in beweging te zijn.
Door te bewegen en te sporten in de buitenlucht bouw je weerstand op. Ooit waren we altijd buiten. Daar zijn we voor gemaakt. Elke spier,en elke vezel in ons lichaam is aanwezig om ons voort te bewegen in de buitenlucht. We zijn gemaakt om de zwaartekracht en luchtweerstand te overwinnen. Doe dat ook is mijn advies. De kans dat je van lopen of fietsen in de buitenlucht het Caronavirus oploopt is kleiner dan dat er een meteoriet op je hoofd neerstort!
Laat je niet bang maken want juist nu is het de tijd om er achter te komen dat er zoveel meer is dan een warme en klamme sportschool waar je moet wachten totdat je aan de beurt bent.
Maar zorg ook voor een goede rust. Pak de noodzakelijke slaap die je nodig hebt. Want alleen als je goed slaapt bouw je weer genoeg energie op voor je dagelijkse portie beweging. Slaap zorgt voor allerlei herstel processen in het lichaam waarmee je actief je weerstand tegen virussen een boost geeft.
Kortom; trek je wandelschoenen of hardloopschoenen aan. Of stap op je fiets en vergeet even alle dagelijkse zorgen rondom het Coronavirus. Sporten in de buitenlucht is je mindset resetten. Energie opdoen en jezelf sterker maken. Je weerstand krijgt een boost en het virus minder kans. Doe mee aan de Corona fit challenge en versla met je eigen inzet en kracht het Coronavirus!
https://www.strava.com/clubs/FitChallen ... egenCorona
Het Coronavirus raakt ons allemaal.
Ik ben Rico van Velzen; een hardloper en fietser die geen dag onbenut laat om buiten lekker in beweging te zijn. De ene keer een ontspannen training de andere keer een intensieve wedstrijd. Maar altijd met veel plezier. Bewegen is voor mij een eerste levensbehoefte naast slapen en eten en drinken.
Maar het Coronavirus dan? Hoe kijk ik daar tegen aan?
Een open deur want iedereen in Nederland ondervind nu linksom of rechtsom de gevolgen van het Coronavirus. Mensen worden bang en het veel gehoorde advies is; blijf zoveel mogelijk thuis. Maar neem dit advies niet te letterlijk! Zorg er voor dat je niet teveel onder de mensen bent maar van gezonde buitenlucht worden we niet ziek! Kies je momenten om lekker in de buitenlucht in beweging te zijn.
Door te bewegen en te sporten in de buitenlucht bouw je weerstand op. Ooit waren we altijd buiten. Daar zijn we voor gemaakt. Elke spier,en elke vezel in ons lichaam is aanwezig om ons voort te bewegen in de buitenlucht. We zijn gemaakt om de zwaartekracht en luchtweerstand te overwinnen. Doe dat ook is mijn advies. De kans dat je van lopen of fietsen in de buitenlucht het Caronavirus oploopt is kleiner dan dat er een meteoriet op je hoofd neerstort!
Laat je niet bang maken want juist nu is het de tijd om er achter te komen dat er zoveel meer is dan een warme en klamme sportschool waar je moet wachten totdat je aan de beurt bent.
Maar zorg ook voor een goede rust. Pak de noodzakelijke slaap die je nodig hebt. Want alleen als je goed slaapt bouw je weer genoeg energie op voor je dagelijkse portie beweging. Slaap zorgt voor allerlei herstel processen in het lichaam waarmee je actief je weerstand tegen virussen een boost geeft.
Kortom; trek je wandelschoenen of hardloopschoenen aan. Of stap op je fiets en vergeet even alle dagelijkse zorgen rondom het Coronavirus. Sporten in de buitenlucht is je mindset resetten. Energie opdoen en jezelf sterker maken. Je weerstand krijgt een boost en het virus minder kans. Doe mee aan de Corona fit challenge en versla met je eigen inzet en kracht het Coronavirus!
- daniel1975
- Forum-lid HC
Je hebt je roeping gemist Rico! Goed verhaal.
Less is bore
Af en toe naar buiten gaan om te bewegen is hartstikke goed maar ik denk niet dat we het corona virus verslaan met een Corona fit challenge maar wel door de overheids- en RIVM richtlijnen zo veel mogelijk op te volgen.
Laten we nuchter en realistisch blijven in deze tijden.
Laten we nuchter en realistisch blijven in deze tijden.
Dank je Daniël!
Ik heb zelf geen aandeel in deze Strava club. Maar wat ik er van begrijp is dat men mensen enthousiast willen maken om te blijven bewegen in deze Coronatijd. Als je altijd al fietst of hardloopt dan is het niet zo moeilijk om in beweging te blijven. Maar voor teamsporters of sportschool liefhebbers is het allemaal iets minder vanzelf sprekend om in beweging te blijven.
Ik heb zelf geen aandeel in deze Strava club. Maar wat ik er van begrijp is dat men mensen enthousiast willen maken om te blijven bewegen in deze Coronatijd. Als je altijd al fietst of hardloopt dan is het niet zo moeilijk om in beweging te blijven. Maar voor teamsporters of sportschool liefhebbers is het allemaal iets minder vanzelf sprekend om in beweging te blijven.
Iemand die zeker niet vanuit een glazen bol werkt is de Duitse professor die veldonderzoek doet in een van de sterk door Corona getroffen dorpen.
Een heel interview met hem kun je hier vinden op de site van het Duitse kwaliteitsblad die Zeit: https://www.zeit.de/wissen/gesundheit/2 ... men-studie
Hij is overigens ook een belangrijk adviseur van de deelstaatregering in Noord Rijn Westfalen.
Professor Streeck geeft heel duidelijk aan dat het binnen in je kot blijven het slechtste is wat je kunt doen. Je moet juist naar buiten en juist aktief zijn om dit virus en andere gezondheidsproblemen te bestrijden.
ZEIT ONLINE: Sie haben sich aber noch aus anderen Gründen gegen eine strikte Ausgangssperre ausgesprochen. Warum?
Streeck: Ein Grund ist, dass wir gerade alles tun, was schlecht für unser Immunsystem ist. Wir hängen zu Hause rum und gehen nicht raus in die Sonne. Nur zu viert im Park auf einer Decke zu sitzen, ist schon verboten. Aber auch da schauen wir nicht auf die Fakten. Sars-CoV-2 ist eine Tröpfcheninfektion und keine, die über die Luft übertragen wird. Wären es Masern und wir hätten alle keinen Immunschutz, dann würde auch ich dazu raten, öffentliche Verkehrsmittel zu meiden. Auch bei Pocken würde ich mich anders verhalten.
Als je het draadje door had gelezen dan had je wellicht geconcludeerd dat het een reactie is op het beleid van sommige landen om niet te ver van huis te gaan met sporten.53x11 schreef: ↑07 apr 2020 19:54Hoe kom jij erbij dat sporten wordt ontraden?bakboord1 schreef: ↑07 apr 2020 19:16 Het ontraden van sporten zit m enerzijds in valpartijen waarmee je de zorg belast. Maar ook dat als je echt intensief traint je lichaam tijdens het herstel Verzwakt bent en dus vatbaarder is voor het virus.
De gedachte is dan denk ik dat je van een rondje om de kerk niet zo vermoeid raakt dat je daarvan moet herstellen en je dus je lichaam verzwakt hebt.
Fietsen in grotere groepen is sowieso uit den boze.
Ik schreef het al eerder: door te blijven sporten blijf je fysiek en mentaal gezond. Daarmee ben je een deel van de oplossing, niet van het probleem.
Door jezelf helemaal kapot te fietsen doe je een aanslag op je immuunsysteem en dat is op dit moment sterk af te raden.
Gelukkig heeft mijn allergie voor:”ik heb het al eerder gezegd” wat op mij altijd nogal betweterig en drammerig overkomt, geen invloed op mijn ontvankelijkheid voor Corona.
bakboord, je hebt het draadje goed doorgelezen? Gezien dat fietsen geen fysieke activiteit is? Als dat het niveau is waar beleid op gebaseerd wordt, ben je snel klaar.
Waarom mogen topsporters in Frankrijk niet sporten? Niet omdat het gevaarlijk zou zijn, maar omdat ze solidair moeten zijn.
Waarom mag er wel gefietst worden in Zwitserland, Duitsland, België, Nederland......? Omdat die landen allemaal dom zijn? Ik denk dat een keertje diep gaan ook je immuunsysteem minder aantast dan op je kont bij de tv blijven zitten.
Waarom mogen topsporters in Frankrijk niet sporten? Niet omdat het gevaarlijk zou zijn, maar omdat ze solidair moeten zijn.
Waarom mag er wel gefietst worden in Zwitserland, Duitsland, België, Nederland......? Omdat die landen allemaal dom zijn? Ik denk dat een keertje diep gaan ook je immuunsysteem minder aantast dan op je kont bij de tv blijven zitten.
Die professor en ik delen exact dezelfde mening. Goh
Werken aan je immuunsysteem lijkt me goed. De vraag is of je daar per se voor naar buiten moet, die stap slaat onze professor ook snel over. Redenerend vanuit je eigen individuele wereld is dat wellicht een logische gedachte. Maar hoe ziet dat er uit als de hele maatschappij nu naar buiten gaat en op een beheerste manier aan zijn immuunsysteem gaat werken? Wij fietsers maken dat er natuurlijk graag van (begrijpelijk) maar er zijn ook andere opties. Begint met gezonde voeding, voldoende slaap en ontspanning. Beweging belangrijk maar dat kan ook een half uurtje werken in de tuin of een blokje om zijn.
In plaats van voortdurend voor/tegen argumenten een vraag. Het topic is trainen en corona. Wie heeft er een aanpassing gemaakt in training als gevolg van het coronavirus en de afgekondigde maatregelen? Zo ja welke? En dan bedoel ik uiteraard niet "ride solo". Duur, intensiteit, frequentie?