Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 07 apr 2020 22:46

Ik zie de Arabesque voor 2700€ en 2850€ bij van Eijk. Adviesprijs zal een beetje meer zijn. Sintesi heeft een adviesprijs van 2495€, Tecno 2695€. Beide zullen wel iets goedkoper te vinden zijn naar zo groot zijn de verschillen niet. In ieder geval niet dan dien aard dat je er je droomfiets voor zou moeten laten schieten.

Bewerkte lugs in de zin van krulletjes en tierelantijntjes is wat minder dan de Llewellyn maar saaie, standaard lugs zijn het allerminst.

Voor de tierelantijntjes kun je ook bij Mercian in Engeland kijken. Die lusten er ook wel pap van.
Campagnolo Ultra Dork

sillah75
Forum-lid

sillah75 07 apr 2020 22:58

Ernie C. schreef: 07 apr 2020 22:46 Ik zie de Arabesque voor 2700€ en 2850€ bij van Eijk. Adviesprijs zal een beetje meer zijn. Sintesi heeft een adviesprijs van 2495€, Tecno 2695€. Beide zullen wel iets goedkoper te vinden zijn naar zo groot zijn de verschillen niet. In ieder geval niet dan dien aard dat je er je droomfiets voor zou moeten laten schieten.

Bewerkte lugs in de zin van krulletjes en tierelantijntjes is wat minder dan de Llewellyn maar saaie, standaard lugs zijn het allerminst.

Voor de tierelantijntjes kun je ook bij Mercian in Engeland kijken. Die lusten er ook wel pap van.
Idd de adviesprijs bij Codagex is 3099 voor de Arabesque . Hoewel ik dit moeilijk een Arabesque kan noemen ;)

poulain
Forum-lid

poulain 08 apr 2020 08:53

Velo, dichter bij huis:
een Jaegher Phantom Authentic, custom made, fillet brazed, lugs. Die lugs zal Jaegher ook wel in chrome versie kunnen leveren (op de website zijn ze gespoten), maar goedkoop zal het niet worden.

sillah75
Forum-lid

sillah75 08 apr 2020 09:03

poulain schreef: 08 apr 2020 08:53 Velo, dichter bij huis:
een Jaegher Phantom Authentic, custom made, fillet brazed, lugs. Die lugs zal Jaegher ook wel in chrome versie kunnen leveren (op de website zijn ze gespoten), maar goedkoop zal het niet worden.
Dan kan je gewoon een frame laten maken bij Eddy Martelly Maertens . Hij maakt namelijk de Jaegher frames . Eddy maakt nog frames onder zijn eigen naam ook , goedkoper dan Jaegher. En je kan aan Eddy vragen om bvb een frame met verchroomde fleur de lis lugs te maken

poulain
Forum-lid

poulain 08 apr 2020 09:10

Kijk, zo leer je nog eens wat.
Een Wilier Superleggera komt denk ik ook aardig in de buurt van wat Velo zoekt.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2020 12:03

Als je ziet wat de meerprijs is van met hand geslepen en gepolijste lugs bij Llewelyn (frameprijs bijna X2), dan vrees ik voor de prijs van de lokale framebouwers.

Een Tommasini zou je dan een koopje mogen noemen.
Campagnolo Ultra Dork

sillah75
Forum-lid

sillah75 08 apr 2020 12:47

Ernie C. schreef: 08 apr 2020 12:03 Als je ziet wat de meerprijs is van met hand geslepen en gepolijste lugs bij Llewelyn (frameprijs bijna X2), dan vrees ik voor de prijs van de lokale framebouwers.

IK denk dat je serieus zou verschieten van de prijzen van Eddy Martelly en Jan Weymans zijn . Goedkoper dan Colnago, Tommasini , enz.... Eddy staat trouwens ieder jaar op de stalen ros beurs in Gent 2 standen van mij . Jan Weymans staat ook op iedere retrobeurs en zal ook wel die fleur de lis lugs liggen hebben en als je ze laat verchromen schitteren ze nog meer

http://www.martelly.be/index.html#models
https://www.tweewieler.nl/werkplaats/ar ... 1586343293

Degents
Forum-lid

Degents 08 apr 2020 15:43

Hey guys, misschien kan ik hier mijn vraag stellen. Via een buurtbewoner heb ik een gazelle primavera 7000 gehad. Het plan was om deze fiets op te knappen voor een vriend van mij die niet genoeg geld heeft om er zelf één te kopen. Beide banden heb ik vervangen en de fiets helemaal goed afgesteld, helaas na 20 km brak de linkershifter af (shimano sora flight deck triple shifters). Dit is iets waar ik zelf geen ervaring mee heb dus de fiets naar de fietsenmaker gebracht, tot mijn verbazing vroeg hij 250,- euro. Dit ga ik natuurlijk niet doen, en ben zelf opzoek gegaan naar een shifter die op mijn fiets past. De enige shifter waarvan ik zeker weet dat die op mijn fiets past is 130 euro. Ik vroeg mij af of jullie een ander alternatief hebben voor mij!

sillah75
Forum-lid

sillah75 08 apr 2020 16:24

Degents schreef: 08 apr 2020 15:43 Hey guys, misschien kan ik hier mijn vraag stellen. Via een buurtbewoner heb ik een gazelle primavera 7000 gehad. Het plan was om deze fiets op te knappen voor een vriend van mij die niet genoeg geld heeft om er zelf één te kopen. Beide banden heb ik vervangen en de fiets helemaal goed afgesteld, helaas na 20 km brak de linkershifter af (shimano sora flight deck triple shifters). Dit is iets waar ik zelf geen ervaring mee heb dus de fiets naar de fietsenmaker gebracht, tot mijn verbazing vroeg hij 250,- euro. Dit ga ik natuurlijk niet doen, en ben zelf opzoek gegaan naar een shifter die op mijn fiets past. De enige shifter waarvan ik zeker weet dat die op mijn fiets past is 130 euro. Ik vroeg mij af of jullie een ander alternatief hebben voor mij!

Sommige fietsenmakers zijn om niets verlegen .... 250 EUR ! dan krijg je toch een campa super record shifter ;) begrijp ook dat hij werkuren moet rekenen maar dit is echt wel overdreven . Zelfs 130 enkel aankoop is teveel . Mijn raad zoals altijd kijk eens op Marktplaats , 2de hands of vraag hier eens rond de meeste smijten dat gewoon weg . Voor zover ik weet moet bvb een tiagra, rsx, ultegra,... triple shifter ook wel passen . Nadeel is natuurlijk dat je er zelf niet kan aan sleutelen . Voor 20-25 EUR vindt je dit soort shifters . Niemand in jouw omgeving die je kan helpen bij het vervangen ?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2020 17:19

Een setje Microshift R7 zoeken. Dat moet voor minder dan 100€ kunnen.
Campagnolo Ultra Dork

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 08 apr 2020 20:41

@velo

Misschien is dit ook nog wel wat voor je. Het kan ook nog veel moderner. Zie de portofino.

https://officinabattaglin.com/products/ ... rosticana/
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2020 21:17

sillah75 schreef: 08 apr 2020 12:47
Ernie C. schreef: 08 apr 2020 12:03 Als je ziet wat de meerprijs is van met hand geslepen en gepolijste lugs bij Llewelyn (frameprijs bijna X2), dan vrees ik voor de prijs van de lokale framebouwers.

IK denk dat je serieus zou verschieten van de prijzen van Eddy Martelly en Jan Weymans zijn . Goedkoper dan Colnago, Tommasini , enz.... Eddy staat trouwens ieder jaar op de stalen ros beurs in Gent 2 standen van mij . Jan Weymans staat ook op iedere retrobeurs en zal ook wel die fleur de lis lugs liggen hebben en als je ze laat verchromen schitteren ze nog meer

http://www.martelly.be/index.html#models
https://www.tweewieler.nl/werkplaats/ar ... 1586343293
Het probleem zit vooral in de uren die in verchromen en polijsten gaan zitten. Bij Weymans krijg je inderdaad veel waar voor je geld maar volgens mij verchroomd hij zelf niet. Dan ben je daarmee ook weer afhankelijk van andere partijen. Ook voor extravagant spuitwerk zul je naar iemand anders moeten gaan vrees ik. Bij Tommasini en Colnago is die expertise in house aanwezig. Die mensen doen heel de dag niks anders en dus waarschijnlijk ook sneller dan iemand die sporadisch een dergelijke opdracht krijgt. Ik denk dat de kosten onder de streep niet heel veel gaan verschillen.
Je hebt natuurlijk wel de mogelijkheid om een wat minder luxe buizenset te nemen. Dan bespaar je nog wat meer en voor het beoogde doel is het misschien niet eens erg.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie