Tubeless
Gisteren eerste rit gemaakt (75 km) met de Conti GP5000 TL. Altijd gevaarlijk om conclusies te trekken, want je komt vanaf banden die versleten waren en gaat over op nieuwe. Mijn voorlopige conclusie is dat ze fijn rijden, heel vergelijkbaar met de Schwalbe One's die ik hiervoor had. In een blinde test zou ik het verschil niet kunnen voelen, denk ik. En dat komt dan weer overeen met wat ik altijd over banden roep: verschillen tussen banden in dezelfde klasse zijn 'met het blote oog' niet voelbaar.
De Conti's lijken overigens iets smaller te vallen. Ik moet dat nog eens nameten (25 mm op 17C velgen, voor wat het waard is).
De Conti's lijken overigens iets smaller te vallen. Ik moet dat nog eens nameten (25 mm op 17C velgen, voor wat het waard is).
Schwalbe easy fit is wat plakkerig, dus dat zou wel eens kunnen. Anders maak je het zeepsop wat dikker dan wordt het ook wat plakkeriger.scottwilko schreef: ↑08 apr 2020 09:52 Ik bedenk nu dat ik ook nog de speciale schwalbe sop heb gebruikt op de hieldraad van de band. Zat in het tubeless pakket. Dat heeft bij mij wellicht wel geholpen, want de band waarbij ik dat niet heb gebruikt was wel lastiger op druk te krijgen
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Eens het zijn vaak nuance verschillen. Wat ik bv wel merkte tussen een schwalbe een Michelin en een Pirelli. Dat de een wat harder en directer aanvoelt en de ander wat softer en comfortabeler. De Pirelli voelt soft aan, De michelin hard, de schwalbe hangt er tussen. Zou ik het blind voelen?? Op het achterwiel, moeilijk, op het voorwiel misschien wel. Maar dan zit je weer zoals je al aangeeft, nieuwe banden, oude banden.... het is deze week ineens een stuk warmer, asphalt is schoner aan het worden etc etc etc.havana schreef: ↑09 apr 2020 07:55 Gisteren eerste rit gemaakt (75 km) met de Conti GP5000 TL. Altijd gevaarlijk om conclusies te trekken, want je komt vanaf banden die versleten waren en gaat over op nieuwe. Mijn voorlopige conclusie is dat ze fijn rijden, heel vergelijkbaar met de Schwalbe One's die ik hiervoor had. In een blinde test zou ik het verschil niet kunnen voelen, denk ik. En dat komt dan weer overeen met wat ik altijd over banden roep: verschillen tussen banden in dezelfde klasse zijn 'met het blote oog' niet voelbaar.
De Conti's lijken overigens iets smaller te vallen. Ik moet dat nog eens nameten (25 mm op 17C velgen, voor wat het waard is).
Een TL band wil wel eens wat breder worden na een paar ritjes/ onder druk te hebben gestaan. Kan net ff een mm schelen. Maar schijn kan ook bedriegen. Ik vond gisteren bij montage mijn Pirelli 25mm best smal ogen, Meet ik het na zijn ze 29.1
Je gaat er toch aan wennen die gravel banden
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind dat easy fit best prettig zeker bij hookeless velgen heb ik er een wat veiliger gevoel bij dan zeepsop. Easyfit droogt ook plakkerig op, zeepsop kan lang duren.Orlok schreef: ↑09 apr 2020 10:18Schwalbe easy fit is wat plakkerig, dus dat zou wel eens kunnen. Anders maak je het zeepsop wat dikker dan wordt het ook wat plakkeriger.scottwilko schreef: ↑08 apr 2020 09:52 Ik bedenk nu dat ik ook nog de speciale schwalbe sop heb gebruikt op de hieldraad van de band. Zat in het tubeless pakket. Dat heeft bij mij wellicht wel geholpen, want de band waarbij ik dat niet heb gebruikt was wel lastiger op druk te krijgen
Ik vind het perfect spul heb een keer een liter gekocht en doe gewoon wat in een oude plantenspuit (in mijn geval een fles velgenreiniger die op was). Sponsje kan ook prima
Easy fit verdampt, daar heb je dus op den duur niet zo veel meer aan als je het in een potje stopt. Gewoon zeepsop van afwasmiddel in een jampot en dan met een platte kwast tussen de velg en band insmeren.wasbeer2006 schreef: ↑09 apr 2020 12:38Ik vind dat easy fit best prettig zeker bij hookeless velgen heb ik er een wat veiliger gevoel bij dan zeepsop. Easyfit droogt ook plakkerig op, zeepsop kan lang duren.Orlok schreef: ↑09 apr 2020 10:18Schwalbe easy fit is wat plakkerig, dus dat zou wel eens kunnen. Anders maak je het zeepsop wat dikker dan wordt het ook wat plakkeriger.scottwilko schreef: ↑08 apr 2020 09:52 Ik bedenk nu dat ik ook nog de speciale schwalbe sop heb gebruikt op de hieldraad van de band. Zat in het tubeless pakket. Dat heeft bij mij wellicht wel geholpen, want de band waarbij ik dat niet heb gebruikt was wel lastiger op druk te krijgen
Ik vind het perfect spul heb een keer een liter gekocht en doe gewoon wat in een oude plantenspuit (in mijn geval een fles velgenreiniger die op was). Sponsje kan ook prima
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik stop het niet in een potje. Maar in een spuit, keek net even niets uit na de hele winter.
Zeepsop kan ook, maar zeker als je snel binnen een paar uur na montage wil rijden ben ik niet zo,n voorstander van zeepsop en tubeless ( met hookeless velgen)
Zeepsop kan ook, maar zeker als je snel binnen een paar uur na montage wil rijden ben ik niet zo,n voorstander van zeepsop en tubeless ( met hookeless velgen)
De achterband heb ik er nu drie dagen en de voorband twee dagen op zitten.
De voorband lekt iets meer lucht dan de achterband, maar ze blijven beiden redelijk op spanning.
Ik heb tussendoor wat korte ritjes van 10 tot 15 minuten over klinkerstraten gemaakt in de hoop dat de hieldraad zich in de velg zou vastzetten.
Denken jullie dat ik de gok kan nemen en ze leeg kan laten lopen om sealant toe te voegen.
Gezien het eerdere gedoe zit ik niet op een nieuwe worsteling te wachten, maar ik wil de klus wél een keer afronden.
De voorband lekt iets meer lucht dan de achterband, maar ze blijven beiden redelijk op spanning.
Ik heb tussendoor wat korte ritjes van 10 tot 15 minuten over klinkerstraten gemaakt in de hoop dat de hieldraad zich in de velg zou vastzetten.
Denken jullie dat ik de gok kan nemen en ze leeg kan laten lopen om sealant toe te voegen.
Gezien het eerdere gedoe zit ik niet op een nieuwe worsteling te wachten, maar ik wil de klus wél een keer afronden.
Courir c'est mourir un peu
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Moeilijk, kan best zijn dat de band er meteen weer afkomt. Ik zou het iig met 1 tegelijk proberen
Als ze nu goed op spanning blijven hoef je natuurlijk geen latex toe te voegen.
Dan heb je alleen geen extra lekbestendigheid.
Laat ze leeglopen in de zon zou ik adviseren, dan is de band iets soepeler.
Ik zou zeggen als je in de buurt woont mag je best ff langkomen.
Als ze nu goed op spanning blijven hoef je natuurlijk geen latex toe te voegen.
Dan heb je alleen geen extra lekbestendigheid.
Laat ze leeglopen in de zon zou ik adviseren, dan is de band iets soepeler.
Ik zou zeggen als je in de buurt woont mag je best ff langkomen.
Langkomen is vriendelijk, maar gezien mijn corona besmetting wil je daar niet ook mee opzadelen.
Ik probeer het gewoon in de zon.
Ik kan toch nog niet fietsen, geeft mij wat te doen (hoewel dit niet echt mijn hobby zal worden).
Ik probeer het gewoon in de zon.
Ik kan toch nog niet fietsen, geeft mij wat te doen (hoewel dit niet echt mijn hobby zal worden).
Courir c'est mourir un peu
Zojuist de banden gevuld met sealant en op spanning gekregen.
Dat ging niet zonder slag of stoot, maar ik ben er inmiddels kennelijk toch iets handiger in geworden.
De voorband lukte helaas niet zonder CO2 patroon.
Hopelijk kan de Schwalbe sealant daartegen.
Sowieso wil ik na twee á drie weken fietsen de voorband laten leeglopen en gewoon oppompen.
Dat moet toch een keer lukken!
Iedereen super bedankt voor het meedenken en alle tips!
Of mijn volgende banden Tubeless worden heb ik nog niet besloten.
Op dit moment heb ik niet de juiste mindset voor een dergelijk besluit.
In ieder geval geen 28 mm meer, maar eerder 25 mm.
Dat ging niet zonder slag of stoot, maar ik ben er inmiddels kennelijk toch iets handiger in geworden.
De voorband lukte helaas niet zonder CO2 patroon.
Hopelijk kan de Schwalbe sealant daartegen.
Sowieso wil ik na twee á drie weken fietsen de voorband laten leeglopen en gewoon oppompen.
Dat moet toch een keer lukken!
Iedereen super bedankt voor het meedenken en alle tips!
Of mijn volgende banden Tubeless worden heb ik nog niet besloten.
Op dit moment heb ik niet de juiste mindset voor een dergelijk besluit.
In ieder geval geen 28 mm meer, maar eerder 25 mm.
Courir c'est mourir un peu