Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

CUBE Agree C:62 SLT + garmin vector 3 vs. GIANT Defy Pro 1 Di2

Ride like the Wim
Forum-lid

Ride like the Wim 17 apr 2020 11:26

Hi iedereen,

Via mijn werk mag ik een koersfiets leasen voor een aardig budget (wat geweldig is), maar ik wil een goede keuze maken natuurlijk. Vandaar deze vraag naar hulp :-)

Ik ben een sportieve fietser (+/- 3000km/jaar) die geregeld wat heuveltje gaat opzoeken en een paar keer per jaar naar de Vogezen trekt om wat te klimmen, maar voornamelijk langs de kanalen rijdt.
Daarom ben ik zeer hard aant twijfelen tussen de 2 bovenstaande fietsen. Grootste vergelijkingen/verschillen waardoor ik twijfel:
  • Force etap AXS (cube) 10-33 x 35-48 vs Ultegra Di2 11-34 x 34-50 (giant)
    Powermeter in de crank inbegrepen (Giant) vs. aparte Garmin Vector 3 (Cube)
    Wielset: Newman Advanced SL R.38 (Cube) vs. Giant SLR-1
    Kwaliteit kader - ik zoek comfort zonder (al te hard) in te boeten om snelheid/stijfheid
Qua prijs komen ze ongeveer op hetzelfde indien in de Garmin vector 3 bij de Cube bijneem, dus dat maakt minder uit.
Ik heb een Garmin edge 1000 fiets GPS, ik weet niet of dat makkelijk te koppelen is met de Giant power pro in de crank. Indien dat niet vlot gaat dan is de keuze al makkelijker :-)

Alvast bedankt voor jullie advies !

Groeten,

Wim

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 17 apr 2020 11:49

Het is een beetje kiezen tussen een Mercedes en een BMW. Een echt foute keuze is er niet, maar ieder heb z'n voorkeur.

For what it's worth:
- Elke Powermeter werkt met vrijwel elke headunit
- AXS en Di2 zijn beide top, waar de één 12s is en de ander 11s
- AXS zal iets duurder zijn in vervangende onderdelen
- Cube en Giant zijn over het algemeen gelijkwaardig qua aanzien/kwaliteit
- Frames zijn redelijk gelijk qua geometrie, waarbij de Cube ietsjes aggresiever is (13mm lager en 5mm langer).
- Powermeters meten beide 2-zijdig

Kortom, de fietsen zijn vrijwel gelijkwaardig waar je bij gelijke prijzen bij de Cube iets meer value for money krijgt denk ik (Garmin Powermeter en AXS zal ook iets nieuwer/duurder zijn). Dat is echter geneuzel in de marge.

Er vanuitgaande dat je iets van een meting gedaan hebt waaruit blijkt dat deze geo bij je past (al zijn ze vrij gemiddeld en passen ze bijna iedereen wel), zou ik gewoon de mooiste kiezen.

chris80
Forum-lid

chris80 17 apr 2020 14:53

Ik sluit me aan bij bovenstaande, Ik zou alleen (bij de keuze voor shimano) kiezen voor een 11-28. Daar heb je veel meer aan als je langs de kanalen rijdt en kom je de Vogezen ook zeker mee over.

Groet,
Chris

ps: Of je koopt 2 cassettes, een 12-25 voor op het vlakke en een 11-34 voor in de Vogezen

Bikerdt
Forum-lid

Bikerdt 17 apr 2020 20:38

Kleine opmerking nog om mee te nemen, ik zelf rij met een C62 en wielen van NEWMEN.
Die wielen zijn gemaakt van bananen (uitspraak ergens gelezen op dit forum) maar helaas is het waar.
Gebruik ze dus als winterwielen. ze bollen zwaar en de schijven lopen bij het aanzetten aan. iets wat ik met mijn andere set wielen niet heb.
Anders zeer tevreden van de Cube zeer robuust, en snel.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 18 apr 2020 11:44

De wielen zou ik in beide gevallen meteen vervangen (of kopen zonder/omruilen bij aankoop). Dat is eigenlijk het enige onderdeel wat een beetje achter loopt ten opzichte van de rest van de fiets, maar dat is ook wel logisch voor deze prijs.

Als je de wielen nieuw doorverkoopt, dan krijg je er vast nog wel een goede prijs voor waarmee de upgrade kosten te overzien zijn. Als je er eenmaal 1.000km mee gereden hebt zal dat een stuk minder zijn.

Aan de andere kant kun je ook prima met de huidige wielen rijden. De leasetermijn zal iets van 3 jaar zijn, waarna je hem hopelijk voor een prikkie over kunt nemen en alsnog een leuke wielset aan kunt schaffen.

Polly1950
Forum-lid

Polly1950 18 apr 2020 13:08

Bikerdt schreef: 17 apr 2020 20:38 Kleine opmerking nog om mee te nemen, ik zelf rij met een C62 en wielen van NEWMEN.
Die wielen zijn gemaakt van bananen (uitspraak ergens gelezen op dit forum) maar helaas is het waar.
Gebruik ze dus als winterwielen. ze bollen zwaar en de schijven lopen bij het aanzetten aan. iets wat ik met mijn andere set wielen niet heb.
Anders zeer tevreden van de Cube zeer robuust, en snel.
Vlgs site van Giant is de prijs van de fiets 4900. De prijs van de wielen is 1200. Geen instap fiets en wielen.

Ride like the Wim
Forum-lid

Ride like the Wim 18 apr 2020 20:52

Bedankt voor de reacties en de raad iedereen !
De Leasetermijn is inderdaad 3 jaar en daarna aan een spotprijs over te kopen (wat wel het plan is).

ik begin over te hellen naar de CUBE omwille van het AXS schakel systeem en Garmin vector pedalen (die ik eventueel nog op een andere fiets kan gebruiken ook, moest ik na 3 jaar toch een andere fiets willen nemen).

de wielen kwestie is dan weer iets waar ik over moet nadenken, misschien kan ik iets regelen met de dealer waar ik hem bestel (en al andere fietsen heb gekocht)

heeft er iemand rijervaring met de Giant ?

grts,

Wim

Bikerdt
Forum-lid

Bikerdt 18 apr 2020 23:08

@polly, ik spreek over de Cube, nieuwprijs 3500,- (wat ook niet niks is) De Giant heb ik geen ervaring mee

Free Bird
Forum-lid

Free Bird 13 jun 2020 00:03

Ik heb hier 6 maanden geleden bijna exact dezelfde topic geopend.
Die newmen wielen van 2019 waren inderdaad een probleem, maar in het 2020 model alvast niet meer volgens mijn fietsmaker en hij heeft gelijk..Ik rij in mijne oudere Cube met fullcrum Racing Zero wielen en ik voel het verschil niet met die Newmen's.
De belangrijkste keuze voor een fiets, is bij mij de service na verkoop.

walters
Forum-lid

walters 13 jun 2020 07:00

Afhankelijk hoeveel je met de powermeter gaat doen zou ik dat ook meenemen in je keuze. Zelf vind ik de Garmin pedalen minder duurzaam, maar of je daar naar moet gaan kijken in de afweging van welke fiets het wordt is aan jou.. Als je een half jaar wacht heb je een shimano 12 speed, maar zo kun je blijven wachten :D

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 jun 2020 07:17

Als je van plan bent om de fiets over 3 jaar over te nemen, zou ik zelf twijfelen over Sram. Na het lease termijn komt het onderhoud voor jouw rekening en de onderdelen zijn duur. En je zit vast want er is niets anders compatible. De 11 speed etap heeft sram de nek omgedraaid en kun je haast niet meer kopen/moeilijk aan komen. Dit soort bewegingen maken mij sceptisch over Sram.

Verder zijn het beide mooie fietsen. Wat kan er mis gaan 😁

Plaats reactie