Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Als je echt geen hoog budget hebt

ananas
Forum-lid

ananas 18 apr 2020 14:47

Hi Allen

Ik lees hier regelmatig mee, en zie bij de vraag van beginnersfietsen eigenlijk altijd het advies “ om nog even door te sparen “ . Meestal ben ik het daar ook volmondig mee eens.... Maar......

Die mogelijkheid hebben wij momenteel niet gezien de huidige crisis voor barre tijden zorgt.
Ik heb zelf een racefiets en rijdt met veel plezier, en mijn vriend heeft het fietsen nu ook ontdekt. Echter rijdt hij nu mee op een stadsfiets gazelle van 20 jaar oud die begint te kraken bij ongeveer 15 km per uur.
Supergezellig maar niet ideaal.

Ik kan met veel moeite, en nog enigszins verantwoord, wel 300 euro lospeuteren voor een nieuwe (tweedehands) fiets voor m’n lief. Maar da’s inclusief (mijn eigen) toekomstige verjaardagsgeld en vakantiegeld etc. Dus voorlopig ook wel de max. :lol:

Wat zijn jullie tips voor dat budget :lol: ? Ik weet dat het budget dus verre van ideaal is. Maar duurder zit er het komende (half) jaar niet in, en alles is beter dan wat hij nu heeft, dus vandaar toch advies gezocht.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 18 apr 2020 15:03

€300 gaat wel tricky worden. Koopjes scoren is geen probleem, maar dan moet je bijvoorbeeld in November of December opzoek gaan naar een fiets, en niet in de week dat de lente begonnen is en iedereen zich doodverveeld.

Om je een beeld te geven, ik heb mijn oude Gazelle V3 uit 2009 met een 3x10 speed 105-5700 groep en de nodige upgrades weggedaan voor ongeveer €450 incl. pedalen en een paar oude schoenen. Dat was een fiets die er nog goed uitzag en perfect was onderhouden (goede banden, ketting, cassette, kettingbladen, kabels etc).

Voor je huidige budget zul je alleen slagen als je genoeg neemt met wat ouder materiaal (10+ jaar, 8-9 speed, staal, misschien zelfs wel buiscommandeurs ipv STI shifters). Het kilometrage en de lak zeggen eigenlijk niets over een fiets. Liever een fiets die 50k gereden heeft maar elk jaar onderhouden is, dan een fiets die een paar jaar oud is maar nog nooit iets aan gebeurd. 2e hands kopen zonder verstand te hebben van slijtage is niet heel handig met een beperkt budget.

Ook vragen mensen vrijwel altijd teveel omdat ze kijken naar wat ze er voor betaald hebben i.p.v. wat het nog waard is. In de fietsenwereld is de afschrijving nogal fors (nog meer dan auto's).

walter-
Forum-lid HC

walter- 18 apr 2020 15:54

In België in ieder geval vind je wel een 2dehands fiets die in orde is voor 300 euro. Wel even zoeken.
Maar ook in Nederland moet dat wel lukken.

Als zegt vanwaar je bent, hoe groot de vriend is vinden er wel mensen 2dehands opties in je buurt binnen je budget.
Grootste uitdaging is te begrijpen of de fiets technisch in orde is.
Mijn eerste koersfiets kostte ook 250 euro - 10 jaar geleden - en die is nog lang meegegaan.

0475
Forum-lid

0475 18 apr 2020 16:05

en zo'n Triban van de Declathon voor 260 euro? van een gazelle stadsfiets naar zoiets heb je tenminste ook nog een paar versnellingen,,,,,,

ananas
Forum-lid

ananas 18 apr 2020 16:15

Dankjewel voor de reacties. Een stalen frame is mss wel een optie. Verstand van slijtage heb ik amper, tot niet... Ik heb me wel veel ingelezen toen ik mijn eigen fiets kocht, maar dat was voor een wat degelijker budget en in de praktijk is het toch anders als je niet zo technisch onderlegd bent. Mijn eigen fiets drop ik gewoon met enige regelmaat bij de fietsenmaker. Ik ken verder ook niemand die wielrent en echt verstand heeft ervan.

Ik vind het niet erg om me weer in te lezen, dus als er ergens een degelijke website is waarop staat hoe je slijtage etc. Kan herkennen... Sharing is caring :mrgreen: :mrgreen:

mijn vriend is 1.87, ik woon in zuid holland. Ik vind een stukje rijden echt geen probleem - heb ook familie door het hele land, dus zoiets is vaak wel te combineren - . Maar over de grens wordt moeilijk als de grenzen dicht zijn, haha.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 apr 2020 16:23

Genoeg te vinden voor dat budget toch?

Stevens Aspin
Cube Peloton / Streamer
Bulls Harrier

enz.

ananas
Forum-lid

ananas 18 apr 2020 16:35

0475 schreef: 18 apr 2020 16:05 en zo'n Triban van de Declathon voor 260 euro? van een gazelle stadsfiets naar zoiets heb je tenminste ook nog een paar versnellingen,,,,,,
Daar heb ik ook zeker aan zitten te denken, des te meer omdat het idd sowieso een vooruitgang is, en we hem dan morgen zouden kunnen halen bij wijze van.

Echter zou je tweedehands toch meer waar voor je geld moeten krijgen.

Uiteindelijk was ik ook “maar” rond de 400 euro kwijt, voor een willier met Campagnole veloce groep.... Ik vind het toch enigszins lastig te verkroppen dat je voor 100 euro minder dan eindigt met een fiets met de allersimpelste shimano groepenset die er is, en waarvan het nog maar moet blijken of ie eventjes mee kan.

Staat wel tegenover dat mijn kennis betreft onderhoudsstatus dus gebrekkig is en mijn eigen fiets dus meer een “gelukje” is geweest.
En wat budgettechnisch niet kan, dat kan niet...
Maar ik heb voor nu het idee dat er meer uit te halen moet zijn :D Dus ik neem alle suggesties mee!

Hebben jullie tips om een goede materiaal review te kunnen doen bij een Testritje? Is er een website bv. Waar duidelijk omschreven staat waar je op moet letten? Ik wil het graag leren, maar als echte vrouw (haha) ren ik nu zelf simpelweg bij ieder mankementje en twijfeldingetje naar de fietsenmaker hier in de straat.
Misschien dat daar nog wel budget uit te slepen is als dat niet meer hoeft :D

ananas
Forum-lid

ananas 18 apr 2020 16:43

havana schreef: 18 apr 2020 16:23 Genoeg te vinden voor dat budget toch?

Stevens Aspin
Cube Peloton / Streamer
Bulls Harrier

enz.
Thanks,
Neem ik mee en zet ik een zoekalert op....

Zijn binnenbeen lengte is 89 cm. Dus dat zou frame maat 58 - 60 moeten zijn als ik het goed heb....

ananas
Forum-lid

ananas 18 apr 2020 16:59

ypuh schreef: 18 apr 2020 15:03 €300 gaat wel tricky worden. Koopjes scoren is geen probleem, maar dan moet je bijvoorbeeld in November of December opzoek gaan naar een fiets, en niet in de week dat de lente begonnen is en iedereen zich doodverveeld.
Hier heb je wel een punt trouwens, jezus.

Alles wat ook maar enigszins interessant is online en waar ik wat van de prijs hoop af te lullen wordt binnen 5 minuten boven de vraagprijs geboden op marktplaats :shock:

Zeer slechte timing dit, haha.

chris80
Forum-lid

chris80 18 apr 2020 17:02

Met die binnenbeenlengte zul je op 58 komen verwacht ik, 60 Wordt wel heel groot.

Wat betreft onderhoudsstatus kun je letten op de crank (zit hier speling op) en de kransjes voor en achter, als het op haaientanden lijkt zijn ze (bijna) versleten. Dit komt achter wat nauwer dan voor. Als je een testritje maakt zul je dit ook kunnen merken wanneer die doortrap. Ook kun je meten of de ketting nog goed is. Zo'n kettingmeter kost een paar euro. Verder kun je kijken hoe de kabels er uit zien en of de remblokjes versleten zijn (meestal zit er wel een slijtage streepje op). Hetzelfde geld voor de banden. Check ook even of de wielen recht zijn en of er geen speling op zit (evt de wielen er even uit halen).

Er zijn vast ook wel websites waar op staat waar je op moet letten, maar die heb ik zo niet bij de hand..

Groet,
Chris

Ps: op marktplaats bied ik nooit, maar stuur de verkoper gelijk een mail. Mijn ervaring is dat er best wat nep biedingen bij zitten.

psps: Voor 300 euro moet je echt wel kunnen slagen, ik heb een jaar of 3 terug mijn Bulls (met ulegra afmontage) voor 325,- verkocht. Was echt nog een 100% goede fiets, maar daar heb je nu natuurlijk niks aan :). Succes in elk geval met zoeken!

ananas
Forum-lid

ananas 18 apr 2020 17:52

chris80 schreef: 18 apr 2020 17:02 Met die binnenbeenlengte zul je op 58 komen verwacht ik, 60 Wordt wel heel groot.

Wat betreft onderhoudsstatus kun je letten op de crank (zit hier speling op) en de kransjes voor en achter, als het op haaientanden lijkt zijn ze (bijna) versleten. Dit komt achter wat nauwer dan voor. Als je een testritje maakt zul je dit ook kunnen merken wanneer die doortrap. Ook kun je meten of de ketting nog goed is. Zo'n kettingmeter kost een paar euro. Verder kun je kijken hoe de kabels er uit zien en of de remblokjes versleten zijn (meestal zit er wel een slijtage streepje op). Hetzelfde geld voor de banden. Check ook even of de wielen recht zijn en of er geen speling op zit (evt de wielen er even uit halen).

Er zijn vast ook wel websites waar op staat waar je op moet letten, maar die heb ik zo niet bij de hand..

Groet,
Chris

Ps: op marktplaats bied ik nooit, maar stuur de verkoper gelijk een mail. Mijn ervaring is dat er best wat nep biedingen bij zitten.

psps: Voor 300 euro moet je echt wel kunnen slagen, ik heb een jaar of 3 terug mijn Bulls (met ulegra afmontage) voor 325,- verkocht. Was echt nog een 100% goede fiets, maar daar heb je nu natuurlijk niks aan :). Succes in elk geval met zoeken!
Top, goed advies. Kan ik wat meer

Ook @Squeezer, heel erg bedankt voor de suggesties. die gaan ook op de overweeglijst. Zal de Merckx aan lief laten zen.

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618

Ga morgen bij deze kijken wsl. Iemand ideeen hierover? Of weet waar ik op moet letten? Kan weinig over het model vinden online maar volgens mij was deze kleurstelling/type rond 2006 te koop.

walter-
Forum-lid HC

walter- 18 apr 2020 18:29

En met de Trek kan je zo ook de bergen in want een triple ;-). Als die je maat is, niet twijfelen. Al heeft de Merckx met de campagnolo groep natuurlijk een streepje voor naar looks ;-).

Plaats reactie