Het grote schijfremmentopic
Toch maar de Sram versies gekocht, gewoon bij de lokale fietsenmaker
Ik wilde voor mijn crosser een goedkoop tweede setje wielen met wegbandjes aanschaffen, na wat twijfels omwille van schijfuitlijningsperikelen die ik her en der lees toch overstag gegaan omdat de verkoper er een setje Schwalbe Pro Ones bij wou doen.
Originele wielen zijn Formula hubs, nieuwe zijn Novatec. Zou zo maar eens kunnen passen volgens mijn prestudie, maar ik ga er voorlopig van uit dat het niet het geval zal zijn, twee vragen:
1. Voor 6-bolt zijn shims eenvoudig te vinden, maar voor Centerlock vind ik niet direct iets bij de grote online aanbieders? Suggesties?
2. Op de originele wielen zitten Ultrega schijven, maar heb voor dit paar wat goedkopere Shimano RT54 schijven besteld. Alleen geschikt voor resin-pads, maar als ik goed heb zitten die standaard in de Ultegra remklauwen. Zijn alle 160mm Shimanoschijven exact even groot of kan dit ook voor uitlijningsissues zorgen?
Originele wielen zijn Formula hubs, nieuwe zijn Novatec. Zou zo maar eens kunnen passen volgens mijn prestudie, maar ik ga er voorlopig van uit dat het niet het geval zal zijn, twee vragen:
1. Voor 6-bolt zijn shims eenvoudig te vinden, maar voor Centerlock vind ik niet direct iets bij de grote online aanbieders? Suggesties?
2. Op de originele wielen zitten Ultrega schijven, maar heb voor dit paar wat goedkopere Shimano RT54 schijven besteld. Alleen geschikt voor resin-pads, maar als ik goed heb zitten die standaard in de Ultegra remklauwen. Zijn alle 160mm Shimanoschijven exact even groot of kan dit ook voor uitlijningsissues zorgen?
Twee jaar geleden heb ik een Koga Colmaro Allroad gekocht als winter fiets. Nu is vorige zomer mijn racer met velgremmen vervangen door eentje met schijfremmen dankzij leasing via het werk. Nu ben ik aan het denken om nog een setje wielen met hoge velgen bij te kopen. Om wielen beetje makkelijk te kunnen uitwissel zonder al te veel gedoe zou ik de Koga welke momenteel achteraan 140mm schijven heeft willen veranderen naar 160mm zoals op de racer.
Ik ben al eens aan het rondkijken geweest en vermoed dat volgende adapter de eenvoudigste oplossing is om dit te bekomen? https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... rs-p63819/
Klopt dit of toch nog iets extra nodig?
Ik ben al eens aan het rondkijken geweest en vermoed dat volgende adapter de eenvoudigste oplossing is om dit te bekomen? https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... rs-p63819/
Klopt dit of toch nog iets extra nodig?
Nee, dat zijn om post mount remmen te converteren.willem_81 schreef: ↑19 apr 2020 19:59 Twee jaar geleden heb ik een Koga Colmaro Allroad gekocht als winter fiets. Nu is vorige zomer mijn racer met velgremmen vervangen door eentje met schijfremmen dankzij leasing via het werk. Nu ben ik aan het denken om nog een setje wielen met hoge velgen bij te kopen. Om wielen beetje makkelijk te kunnen uitwissel zonder al te veel gedoe zou ik de Koga welke momenteel achteraan 140mm schijven heeft willen veranderen naar 160mm zoals op de racer.
Ik ben al eens aan het rondkijken geweest en vermoed dat volgende adapter de eenvoudigste oplossing is om dit te bekomen? https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... rs-p63819/
Klopt dit of toch nog iets extra nodig?
Je hebt flat mount, dus deze nodig;
https://www.bike24.com/p2234018.html
OK, Dank u voor de snelle reactie...t2300 schreef: ↑19 apr 2020 20:04Nee, dat zijn om post mount remmen te converteren.willem_81 schreef: ↑19 apr 2020 19:59 Twee jaar geleden heb ik een Koga Colmaro Allroad gekocht als winter fiets. Nu is vorige zomer mijn racer met velgremmen vervangen door eentje met schijfremmen dankzij leasing via het werk. Nu ben ik aan het denken om nog een setje wielen met hoge velgen bij te kopen. Om wielen beetje makkelijk te kunnen uitwissel zonder al te veel gedoe zou ik de Koga welke momenteel achteraan 140mm schijven heeft willen veranderen naar 160mm zoals op de racer.
Ik ben al eens aan het rondkijken geweest en vermoed dat volgende adapter de eenvoudigste oplossing is om dit te bekomen? https://www.bike-components.de/en/SRAM/ ... rs-p63819/
Klopt dit of toch nog iets extra nodig?
Je hebt flat mount, dus deze nodig;
https://www.bike24.com/p2234018.html
140mm vooraan is ook meer dan voldoende.
Ik zou op beide fietsen voor en achteraan 140mm monteren (heb ik op mijn fietsen ook zo, zowel op de racer als op de gravelfiets)
Ik ben 85-90kg zwaar en geen problemen om alpencols af te denderen, remkracht zat Wel Shimano rotors (Dura-Ace, XTR en XT door elkaar, met de kleine koelvinnen in het midden), ik heb begrepen dat die van SRAM en Campa iets minder goed zijn in het afvoeren van warmte maar geen eigen ervaring mee.
Ik zou op beide fietsen voor en achteraan 140mm monteren (heb ik op mijn fietsen ook zo, zowel op de racer als op de gravelfiets)
Ik ben 85-90kg zwaar en geen problemen om alpencols af te denderen, remkracht zat Wel Shimano rotors (Dura-Ace, XTR en XT door elkaar, met de kleine koelvinnen in het midden), ik heb begrepen dat die van SRAM en Campa iets minder goed zijn in het afvoeren van warmte maar geen eigen ervaring mee.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb op m'n racer en gravel/cx fiets zowel voor als achter 140mm schijven, dat remt perfect.
Ook Dura Ace en XTR rotors door elkaar, tevens op m'n reservewielen waardoor ik nooit schijven hoef te wisselen.
Alleen op de MTB 160mm schijven voor en achter, de 180mm van de voorrem is dus ook verwisselt voor een 160mm, remkracht voldoende!
Ook Dura Ace en XTR rotors door elkaar, tevens op m'n reservewielen waardoor ik nooit schijven hoef te wisselen.
Alleen op de MTB 160mm schijven voor en achter, de 180mm van de voorrem is dus ook verwisselt voor een 160mm, remkracht voldoende!
Ik heb een tijdje met twee wielsets disc gereden op mijn vorige fiets, maar dat werd hem niet. De ruimte tussen de schijf en de remblokken is niet veel groter dan een paar velletjes papier, dus dat werd steeds een beetje afstellen en aanpassen bij het wisselen.
Sinds ik op mijn nieuwe fiets met twee identieke wielsets rijd, gaat het goed en is van wiel wisselen een centje van een fluit.
Sinds ik op mijn nieuwe fiets met twee identieke wielsets rijd, gaat het goed en is van wiel wisselen een centje van een fluit.
Ik heb een vraagje:
Ik ga mijn stuur wisselen, en de bedrading loopt nu buiten om het stuur dus onder het stuurlint, bij mijn nieuwe stuur moet die intern, nou is mijn vraag hoe doe ik het het handigst?
Van mijn di2 is het makkelijk, die kan je er zo uithalen en weer indrukken, maar hoe zit het met die hydraulische kabel?
Ik neem namelijk aan dat als ik hem losdraai de olie eruit gaat lekken, bestaat er iets als een plug of moet ik het systeem laten leeglopen en dan weer opnieuw vullen?
Ik ga mijn stuur wisselen, en de bedrading loopt nu buiten om het stuur dus onder het stuurlint, bij mijn nieuwe stuur moet die intern, nou is mijn vraag hoe doe ik het het handigst?
Van mijn di2 is het makkelijk, die kan je er zo uithalen en weer indrukken, maar hoe zit het met die hydraulische kabel?
Ik neem namelijk aan dat als ik hem losdraai de olie eruit gaat lekken, bestaat er iets als een plug of moet ik het systeem laten leeglopen en dan weer opnieuw vullen?