In het verleden heb ik voor de lol al wat gekke fietsframes ver-(/ge-)bouwd. Vaak door wat bestaande frames aan elkaar te lassen (zelf gemaakte ligfiets, tandem voor 3 personen etc). Maar de laatste tijd spookt het zelf bouwen van een frame steeds vaker door mijn hoofd. Waarom? Omdat het kan, wat is er nou leuker dan op je eigen gebouwde frame rondrijden?
Het enige waar ik momenteel mee zit voordat ik begin met het ontwerpen van mijn frame is de geometrie. Nu kan ik natuurlijk de geometrie kopieren van een fiets, maar nu ik de volledige vrijheid heb ben ik erg benieuwd naar de filosofie achter zo'n ontwerp.
Nu is dit natuurlijk deels voorkeur, niet elke fiets heeft de zelfde houding etc. Maar ik geloof niet dat maten van frames uit de duim gezogen worden omdat het er wel leuk uitziet. Ik ben dan ook voornamelijk op zoek naar meer informatie over ideale houding voor bepaalde toepassingen en hoe deze om te rekenen naar posities op de fiets
Is er iemand die mij kan helpen met litratuur en/of bouwverslagen waar onderbouwd de geometrie van een fietsframe bepaald wordt?
Zelf raceframe bouwen.
Er is inderdaad veel te vinden over bikefitting etc. maar ik ben meer opzoek naar de dingen die hier niet zozeer in meegenomen worden zoals wielbasis, bottombracket drop, ballhoofdbuis hoek vs offset etc etc. Hier is veel over te vinden maar ik zoek hier wat meer informatie over dan "meer offset maakt de fiets rustiger". Wat gebeurt er nog meer? Hoe bepaal ik de ideale off-set etc etc...
Ik ben in het verleden regelmatig bezig geweest met het afstellen en modificeren van auto's voor op het circuit, hier is veel informatie te vinden over hoe een wijziging in de geometrie invloed heeft op het geheel en welk effect dit heeft. Vaak ondersteund met de nodige rekenwerk. Echter is het lastig vergelijkbare materie te vinden over fietsen. Ik ben dan ook niet zozeer opzoek naar mijn ideale houding op een fiets, maar hoe ik de rijeigenschappen van het frame kan ontwerpen.
Bij het maken van dit project gaat het me misschien nog wel meer om het leren snappen van hoe en waarom is een fiets opgebouwd op de manier waarop deze gebouwd is. Grote kans dus dat ik een frame ga maken en hier na een paar weken weer een slijptol inzet om een wijziging te doen. maar dat is het idee achter dit project voor mij.
Als je alleen al op dit forum zoekt kom je 32 topics tegen over het zelf bouwen. Daar moet toch zeker informatie in te vinden zijn die je zoekt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Doordat het concept van de fiets tientallen jaren bestaat, is heel veel empirisch bepaald. Vaak wordt je ook begrenst door de wielen en dat je er zelf een beetje fatsoenlijk op moeten kunnen zitten.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6234
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
contact forumlid BartV
viewtopic.php?f=2&t=67707&hilit=Wind
viewtopic.php?f=2&t=67707&hilit=Wind
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Niet een direct antwoord op jouw vragen, maar https://forums.mtbr.com/frame-building/ is in elk geval een redelijk actief forum over framebouw (vooral MTB). Je zult daar meer expertise vinden dan hier. Daarnaast is https://www.bikecad.ca/ een specifiek programma dat je behulpzaam kan zijn bij het ontwerpen. De theorie erachter is wellicht wat moeilijker te vinden.
Er zal eerst geformuleerd moeten worden wat voor fiets het moet worden, zodra dat bekend is kan ik daar wel wat input voor geven (en ik niet alleen)
Met name de voortrein is nogal kritisch qua invloed op de rijeigenschappen.
Met name de voortrein is nogal kritisch qua invloed op de rijeigenschappen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bedankt voor de reacties!
De "toer"fietsen die dit vaak wel hebben (vaak ook gravelbikes), hebben vaak een wat minder aggressive positie. Daarbij kan ik me voorstellen dat het toevoegen van gewicht en het veranderen van de gewichtsverdeling een grote invloed heeft op de rijeigenschappen. Mede hierdoor ben ik erg benieuwd naar de theorie hierachter, want misschien heb ik nu iets in mijn hoofd wat in praktijk erg onhaalbaar lijkt.
Helaas niet nee. Onderdelen op een fiets schroeven kan ik al, een frame bouwen is nieuw.
Daar ben ik me van bewust, ik hoop dan ook voornamelijk de theorie te snappen achter een beslissing zodat ik weloverwogen keuzes kan maken bij het ontwerp. Ik ben ook niet van plan het wiel opnieuw uit te vinden.
MarkVeenstra schreef: ↑01 mei 2020 13:15 contact forumlid BartV
viewtopic.php?f=2&t=67707&hilit=Wind
Goede tips en mooi topics, ga ik zeker is doorheen scrollen!user43974 schreef: ↑01 mei 2020 14:23 Niet een direct antwoord op jouw vragen, maar https://forums.mtbr.com/frame-building/ is in elk geval een redelijk actief forum over framebouw (vooral MTB). Je zult daar meer expertise vinden dan hier. Daarnaast is https://www.bikecad.ca/ een specifiek programma dat je behulpzaam kan zijn bij het ontwerpen. De theorie erachter is wellicht wat moeilijker te vinden.
Ik ben van plan een bikepacking frame te maken met een redelijk aggresieve houding (zoals de sportievere race fietsen) maar wel de opties voor spatborden, bagage/bidon bevestigingspunten etc. Het idee is dat ik kaal een wielrenfiets heb (met wat meer lege bevestigings gaatjes) waarmee ik in de regio lekker door kan trappen maar bij lange weekendjes weg de boel vol kan hangen met tassen.
De "toer"fietsen die dit vaak wel hebben (vaak ook gravelbikes), hebben vaak een wat minder aggressive positie. Daarbij kan ik me voorstellen dat het toevoegen van gewicht en het veranderen van de gewichtsverdeling een grote invloed heeft op de rijeigenschappen. Mede hierdoor ben ik erg benieuwd naar de theorie hierachter, want misschien heb ik nu iets in mijn hoofd wat in praktijk erg onhaalbaar lijkt.
Ok, duidelijk. Als je googled op "bicycle geometry" levert het veel hits op waar volgens mij wel staat wat je zoekt. Nog los van de forummers die reeds hebben gereageerd die waarschijnlijk hetzelfde zullen zeggen.
Voorbeeldje
https://www.cyclingabout.com/understand ... -geometry/
Edit:
Als je echt een uitdaging wilt, kun je hem misschien zo maken dat je hem voor verschillende toepassingen kunt afstellen. Horizontale verstelling bij het achterwiel is al heel oud. Voor misschien de vork wisselen?
Cervelo heeft bij hun gravelbike omkeerbare wisselstukken in de vork. Daarmee kun je eigenschappen aanpassen.
Voorbeeldje
https://www.cyclingabout.com/understand ... -geometry/
Edit:
Als je echt een uitdaging wilt, kun je hem misschien zo maken dat je hem voor verschillende toepassingen kunt afstellen. Horizontale verstelling bij het achterwiel is al heel oud. Voor misschien de vork wisselen?
Cervelo heeft bij hun gravelbike omkeerbare wisselstukken in de vork. Daarmee kun je eigenschappen aanpassen.