Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 apr 2020 11:43

Vandaag verder met op spanning zetten van het voorwiel, 3 over kruis, van een setje 650b voor de gravelracer. Vrij budget met een g540 velg en een setje naven die ik nog had liggen.
Dit is nu mijn 2de projectje en merk dat “aldoende leert men” en een stukje rust en geduld je al ver kan brengen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 apr 2020 11:51

Nou heb ik niet zoveel verstand van het spaken van wielen maar vroeg mij wel af waarom je de tweede kruis niet onder maar over de spaak hebt gekruist. Vlgns mij raken de spaken nu elkaar op dat punt en zal tot slijtage/kraken op dat punt kunnen leiden. Maar misschien heb ik het wel verkeerd en 'moet' het zo. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 apr 2020 11:58

Er is maar fysiek 1 punt waar de kruisende spaken zich raken, en dat is, zeg maar op 1/4 vanaf de naaf. De foto vertekend en doet inderdaad vermoeden dat ook op 3/4 vanaf de velg nog een kruising zit.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 apr 2020 12:01

t2300 schreef: 30 apr 2020 11:58 Er is maar fysiek 1 punt waar de kruisende spaken zich raken, en dat is, zeg maar op 1/4 vanaf de naaf. De foto vertekend en doet inderdaad vermoeden dat ook op 3/4 vanaf de velg nog een kruising zit.
Ik heb het dus over de kruising op 1/4 vanaf de naaf. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 apr 2020 12:11

Ja, dat is altijd zo, bij in ieder geval gekruist patroon. Enige die dat niet heeft is radiaal gespaakt. Maar dat lijkt me duidelijk.
Dat dat kruis zich raakt is juist voor extra sterkte. Bij een goed ontstresst wiel geeft dit geen problemen

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 apr 2020 14:35

Mijn Chinese carbonwielen maar ook mijn alu Fulcrums zijn vwb het achterwiel aan de drivezijde gekruist gespaakt maar de spaken raken elkaar niet.! Voordeel daarvan is iig wel dat je de spaakspanning op het gehoor kan testen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5274
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 apr 2020 15:09

standaard wijze voor 3x

Afbeelding

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 apr 2020 15:12

lugosi schreef: 30 apr 2020 15:09 standaard wijze voor 3x

Afbeelding
Ja, precies zo zit het.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 11 jun 2020 18:13

Is het mogelijk om van een wiel de spaken helemaal los te draaien, en vervolgens deze weer op te spannen?
Ik begrijp dat dat kan, maar is dat goed voor spaak en velg? Ontstressen en vervolgens weer opspannen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6171
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 11 jun 2020 18:54

Waarom zou je dat willen.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 11 jun 2020 20:26

Als je geen direct aanwijsbare reden hebt zou ik dat niet doen. Je loopt namelijk ook het risico dat je de nippels beschadigd bij het opnieuw spannen en dan heb je dat ook weer.

De enige reden waarom je dat zou kunnen doen is als je regelmatig kappotte spaken hebt. Dan loop je kans dat je steeds meer spanning op bepaalde spaken zet waardoor die het ook weer zwaarder krijgt. Dan zou je, om er zeker van te zijn dat alle spaken gelijk gespannen zijn, alles opnieuw kunnen spannen.

Maar ook dat is gevaarlijk, want als er ondertussen verschillende lengtes spaken in j e wiel verwerkt zijn dan is ook dat weer moeilijker. Al met al is mijn advies om het niet te doen.
t2300 schreef: 11 jun 2020 18:13 Is het mogelijk om van een wiel de spaken helemaal los te draaien, en vervolgens deze weer op te spannen?
Ik begrijp dat dat kan, maar is dat goed voor spaak en velg? Ontstressen en vervolgens weer opspannen?

lawnmower
Forum-lid
Berichten: 619
Lid geworden op: 19 mar 2012 22:13
Locatie: Apeldoorn

lawnmower 16 jun 2020 02:12

Orlok schreef: 30 apr 2020 14:35 Mijn Chinese carbonwielen maar ook mijn alu Fulcrums zijn vwb het achterwiel aan de drivezijde gekruist gespaakt maar de spaken raken elkaar niet.! Voordeel daarvan is iig wel dat je de spaakspanning op het gehoor kan testen. ;)
Maar wat is daar nu precies het voordeel van?
De enige reden dat ze bih straight pull naven die hoek zo maken dat de spaken elkaar niet raken, is dat als je machinaal spaakt of niet fatsoenlijk kunt bouwen, die kruizen kraakjes haan geven op den duur.
Het wiel wordt gewoon stijver als bij het hoogste kruis, de buitenste spaak onder de binnenste spaak doorloopt.

Plaats reactie