Eerste keer zelf een wiel bouwen
Vandaag verder met op spanning zetten van het voorwiel, 3 over kruis, van een setje 650b voor de gravelracer. Vrij budget met een g540 velg en een setje naven die ik nog had liggen.
Dit is nu mijn 2de projectje en merk dat “aldoende leert men” en een stukje rust en geduld je al ver kan brengen.
Dit is nu mijn 2de projectje en merk dat “aldoende leert men” en een stukje rust en geduld je al ver kan brengen.
Nou heb ik niet zoveel verstand van het spaken van wielen maar vroeg mij wel af waarom je de tweede kruis niet onder maar over de spaak hebt gekruist. Vlgns mij raken de spaken nu elkaar op dat punt en zal tot slijtage/kraken op dat punt kunnen leiden. Maar misschien heb ik het wel verkeerd en 'moet' het zo.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb het dus over de kruising op 1/4 vanaf de naaf.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ja, dat is altijd zo, bij in ieder geval gekruist patroon. Enige die dat niet heeft is radiaal gespaakt. Maar dat lijkt me duidelijk.
Dat dat kruis zich raakt is juist voor extra sterkte. Bij een goed ontstresst wiel geeft dit geen problemen
Dat dat kruis zich raakt is juist voor extra sterkte. Bij een goed ontstresst wiel geeft dit geen problemen
Mijn Chinese carbonwielen maar ook mijn alu Fulcrums zijn vwb het achterwiel aan de drivezijde gekruist gespaakt maar de spaken raken elkaar niet.! Voordeel daarvan is iig wel dat je de spaakspanning op het gehoor kan testen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Als je geen direct aanwijsbare reden hebt zou ik dat niet doen. Je loopt namelijk ook het risico dat je de nippels beschadigd bij het opnieuw spannen en dan heb je dat ook weer.
De enige reden waarom je dat zou kunnen doen is als je regelmatig kappotte spaken hebt. Dan loop je kans dat je steeds meer spanning op bepaalde spaken zet waardoor die het ook weer zwaarder krijgt. Dan zou je, om er zeker van te zijn dat alle spaken gelijk gespannen zijn, alles opnieuw kunnen spannen.
Maar ook dat is gevaarlijk, want als er ondertussen verschillende lengtes spaken in j e wiel verwerkt zijn dan is ook dat weer moeilijker. Al met al is mijn advies om het niet te doen.
De enige reden waarom je dat zou kunnen doen is als je regelmatig kappotte spaken hebt. Dan loop je kans dat je steeds meer spanning op bepaalde spaken zet waardoor die het ook weer zwaarder krijgt. Dan zou je, om er zeker van te zijn dat alle spaken gelijk gespannen zijn, alles opnieuw kunnen spannen.
Maar ook dat is gevaarlijk, want als er ondertussen verschillende lengtes spaken in j e wiel verwerkt zijn dan is ook dat weer moeilijker. Al met al is mijn advies om het niet te doen.
Maar wat is daar nu precies het voordeel van?
De enige reden dat ze bih straight pull naven die hoek zo maken dat de spaken elkaar niet raken, is dat als je machinaal spaakt of niet fatsoenlijk kunt bouwen, die kruizen kraakjes haan geven op den duur.
Het wiel wordt gewoon stijver als bij het hoogste kruis, de buitenste spaak onder de binnenste spaak doorloopt.