Bedankt voor de reacties!
Orlok schreef: ↑01 mei 2020 10:36
Daar moet toch zeker informatie in te vinden zijn die je zoekt.
Helaas niet nee. Onderdelen op een fiets schroeven kan ik al, een frame bouwen is nieuw.
EmPeHa schreef: ↑01 mei 2020 11:38
Doordat het concept van de fiets tientallen jaren bestaat, is heel veel empirisch bepaald. Vaak wordt je ook begrenst door de wielen en dat je er zelf een beetje fatsoenlijk op moeten kunnen zitten.
Daar ben ik me van bewust, ik hoop dan ook voornamelijk de theorie te snappen achter een beslissing zodat ik weloverwogen keuzes kan maken bij het ontwerp. Ik ben ook niet van plan het wiel opnieuw uit te vinden.
user43974 schreef: ↑01 mei 2020 14:23
Niet een direct antwoord op jouw vragen, maar
https://forums.mtbr.com/frame-building/ is in elk geval een redelijk actief forum over framebouw (vooral MTB). Je zult daar meer expertise vinden dan hier. Daarnaast is
https://www.bikecad.ca/ een specifiek programma dat je behulpzaam kan zijn bij het ontwerpen. De theorie erachter is wellicht wat moeilijker te vinden.
Goede tips en mooi topics, ga ik zeker is doorheen scrollen!
Keezx schreef: ↑01 mei 2020 14:49
Er zal eerst geformuleerd moeten worden wat voor fiets het moet worden, zodra dat bekend is kan ik daar wel wat input voor geven (en ik niet alleen)
Met name de voortrein is nogal kritisch qua invloed op de rijeigenschappen.
Ik ben van plan een bikepacking frame te maken met een redelijk aggresieve houding (zoals de sportievere race fietsen) maar wel de opties voor spatborden, bagage/bidon bevestigingspunten etc. Het idee is dat ik kaal een wielrenfiets heb (met wat meer lege bevestigings gaatjes) waarmee ik in de regio lekker door kan trappen maar bij lange weekendjes weg de boel vol kan hangen met tassen.
De "toer"fietsen die dit vaak wel hebben (vaak ook gravelbikes), hebben vaak een wat minder aggressive positie. Daarbij kan ik me voorstellen dat het toevoegen van gewicht en het veranderen van de gewichtsverdeling een grote invloed heeft op de rijeigenschappen. Mede hierdoor ben ik erg benieuwd naar de theorie hierachter, want misschien heb ik nu iets in mijn hoofd wat in praktijk erg onhaalbaar lijkt.