Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Sram Apex

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2010 17:22

12-13-14-15-16-17-(18)-19-21-23-25 is een prefecte cassette. De 18 tussen haakjes ivm 11sp. Anders zou ik altijd een 12-23 nemen. De 18 is echt de meest gebruikte bij toertempo. Misschien dat jij er niet veel waarde aan hecht, maar heel veel fietsers wel. Als mijn bergcassette op mijn wiel zit ben ik continue aan het schakelen tussen de 17 en 19.
Liever dus 2 cassettes: 12-23 en 13-29.
Less is bore

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 18 feb 2010 17:34

Mannen!

...heb er vandaag mee gefietst op Mallorca. En ik 'moet' zeggen: het werkt prima en de stap tussen 28 en 32 is zeker niet te groot... heerlijk 'smooth'...Ook leuk: 50 voor en 32 achter werkt ook! Binnenkort een eerste test ofwel op de website, ofwel in FIETS.
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

stoli
Forum-lid
Berichten: 380
Lid geworden op: 01 sep 2009 18:34

stoli 18 feb 2010 18:03

is leuk maar welke tandwielen zitten er op die cassette dan?

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 18 feb 2010 22:10

11, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28 en 32 achter
34 en 50 voor

... en ja, de stap tussen 28 en 32 lijkt groot, maar is zeker niet te! en nee, ik werk niet bij SRAM...
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 18 feb 2010 22:25

Een snelle rekensom leert dat de overgang van 28 naar 32 met mijn triple 30 blad een overgang van 24.7 naar 28.2 zou betekenen, 3.5 virtuele kransjes dus. Aan die drie kransjes ben ik nu ook wel gewend.. Maar als je zoals Amclassic bijvoorbeeld gewend bent aan de 1 of 2 gaten, dan is 3.5 wel veel. Ik ben wel heel blij dat SRAM zich niet blindstaart op de groep krachtige recreanten en cyclorijders en ook overbrengingen maakt voor de veel grotere groep normale renners. Voor mij persoonlijk, triple adept, een slechte zaak natuurlijk. Maar ik heb me al neergelegd bij de teloorgang van mijn geliefde 30.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 18 feb 2010 22:30

rijden! schreef:11, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28 en 32 achter
34 en 50 voor

... en ja, de stap tussen 28 en 32 lijkt groot, maar is zeker niet te! en nee, ik werk niet bij SRAM...


Die stap is inderdaad niet groot!
Ben het helemaal met je eens. Ik spring op mijn bergcassette ook van 26 naar 29 en dat is zeker niet lastig. Een kleinere stap zou hier onvoldoende effect geven.
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 feb 2010 00:18

perik schreef: Flauw om dat dan weer in het belachelijke te trekken met die 11-36. Ik wil gewoon aangeven dat je benen eenbehoorlijk bereik hebben qua cadans. Als je jezelf daar maar een beetje aan laat wennen. Voor een krabber en zwalker als mij is een 12-25 wél een heel fijne cassette (overigens met een gewone dubbel).

Wat heeft goed kunnen klimmen eigenlijk met dalen te maken? Volgens mij zijn er zat afdalingen waar het wel lekker is om even na een bocht te kunnen aanzetten of flink door te stampen.
Ik heb een heel groot bereik qua cadans, maar m'n optimale cadans is toch niet een heel groot gebied. Het over grote deel wat 34-32 nodig heeft om te klimmen kan niet (hard) afdalen.
En ik weet niet hoe hard je door een bocht wilt rijden dat je daarna 50-11 nodig hebt met aanzetten? Maar dan moet je er toch op z'n minst met 60 doorheen en dat wil in de meeste bochten echt niet, zeker niet als je op je eigen weghelft moet blijven. Om vol uit een haarspeldbocht te versnellen moet je 'm meestal op de 15 ofzo leggen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trekshack
Forum-lid
Berichten: 183
Lid geworden op: 11 dec 2009 21:45
Locatie: Roeselare

trekshack 29 mei 2010 21:13

Wat zou de prijs zijn en met wat is hij te vergelijken 105/tiagra.
En wat zou de realaese datum zijn?

Mvg, TrekShack
Trek Madone 5.2 2011, Shimano Ultegra
Trek Madone 6.5 pro 2009 (paintjob), Sram Force

vriesemans
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 09 apr 2007 23:13

vriesemans 30 mei 2010 13:54

Ook voor de profs: http://www.theroaddiaries.com/?p=2726 wist niet dat vino in de categorie toeristisch viel ... ;-)

dex
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2008 01:56

dex 09 jun 2010 01:15

Mijn zoon rijdt nu met een double. Ik zat te denken aan een compact, maar is dit dan een alternatief? Hij rijdt met een Ultegra korte kooi achterderrie

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 09 jun 2010 03:02

Dit is een groepje voor innovators!
Als conservatieve wielrenner sluit ik me aan bij Anaszi.
Maar als MTB rijder zeg ik: goed idee.
Ik heb nl. ook nog een een MTB met SRAM X0 groep, en inderdaad een 11-32 cassette achter.
Het bijzondere zit hem hierin: je kunt dus bij een zelfde voorblad ca. 3 keer zo hard rijden; bij een racefiets met 12-23 of 12-25 is dit ca. 2*. En eigenlijk voelen de verhoudingen heel natuurlijk aan. Ook het schakelen van SRAM voelt anders aan: preciezer, sneller, wel met een soort van knal.
Daniel 1975 heeft wel een punt: de 18 is inderdaad de meest gebruikte, en die mis ik vreselijk. Van 17 naar 19 scheelt nl. bij dezelfde snelheid meer dan 10 rpm, en dat is eigenlijk net te veel.
Ik heb op mijn Campa 11 speed een 12-27 achter staan. Leuk voor de Keutenberg, maar eigenlijk was een 12-25 een betere keus geweest, denk ik achteraf.
Ik denk dus dat er wel een markt voor de Apex is!
Afbeelding

prjz
Forum-lid
Berichten: 1566
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 09 jun 2010 13:39

Oh, wat doen die fabrikanten hun best om geen tripples meer te hoeven fabriceren. Maar zo'n 32 achter vind ik ook geen gezicht.
prj

Plaats reactie