Sram Apex
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
12-13-14-15-16-17-(18)-19-21-23-25 is een prefecte cassette. De 18 tussen haakjes ivm 11sp. Anders zou ik altijd een 12-23 nemen. De 18 is echt de meest gebruikte bij toertempo. Misschien dat jij er niet veel waarde aan hecht, maar heel veel fietsers wel. Als mijn bergcassette op mijn wiel zit ben ik continue aan het schakelen tussen de 17 en 19.
Liever dus 2 cassettes: 12-23 en 13-29.
Liever dus 2 cassettes: 12-23 en 13-29.
Less is bore
Mannen!
...heb er vandaag mee gefietst op Mallorca. En ik 'moet' zeggen: het werkt prima en de stap tussen 28 en 32 is zeker niet te groot... heerlijk 'smooth'...Ook leuk: 50 voor en 32 achter werkt ook! Binnenkort een eerste test ofwel op de website, ofwel in FIETS.
...heb er vandaag mee gefietst op Mallorca. En ik 'moet' zeggen: het werkt prima en de stap tussen 28 en 32 is zeker niet te groot... heerlijk 'smooth'...Ook leuk: 50 voor en 32 achter werkt ook! Binnenkort een eerste test ofwel op de website, ofwel in FIETS.
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....
Een snelle rekensom leert dat de overgang van 28 naar 32 met mijn triple 30 blad een overgang van 24.7 naar 28.2 zou betekenen, 3.5 virtuele kransjes dus. Aan die drie kransjes ben ik nu ook wel gewend.. Maar als je zoals Amclassic bijvoorbeeld gewend bent aan de 1 of 2 gaten, dan is 3.5 wel veel. Ik ben wel heel blij dat SRAM zich niet blindstaart op de groep krachtige recreanten en cyclorijders en ook overbrengingen maakt voor de veel grotere groep normale renners. Voor mij persoonlijk, triple adept, een slechte zaak natuurlijk. Maar ik heb me al neergelegd bij de teloorgang van mijn geliefde 30.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40158
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
rijden! schreef:11, 12, 13, 15, 17, 19, 22, 25, 28 en 32 achter
34 en 50 voor
... en ja, de stap tussen 28 en 32 lijkt groot, maar is zeker niet te! en nee, ik werk niet bij SRAM...
Die stap is inderdaad niet groot!
Ben het helemaal met je eens. Ik spring op mijn bergcassette ook van 26 naar 29 en dat is zeker niet lastig. Een kleinere stap zou hier onvoldoende effect geven.
Less is bore
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik heb een heel groot bereik qua cadans, maar m'n optimale cadans is toch niet een heel groot gebied. Het over grote deel wat 34-32 nodig heeft om te klimmen kan niet (hard) afdalen.perik schreef: Flauw om dat dan weer in het belachelijke te trekken met die 11-36. Ik wil gewoon aangeven dat je benen eenbehoorlijk bereik hebben qua cadans. Als je jezelf daar maar een beetje aan laat wennen. Voor een krabber en zwalker als mij is een 12-25 wél een heel fijne cassette (overigens met een gewone dubbel).
Wat heeft goed kunnen klimmen eigenlijk met dalen te maken? Volgens mij zijn er zat afdalingen waar het wel lekker is om even na een bocht te kunnen aanzetten of flink door te stampen.
En ik weet niet hoe hard je door een bocht wilt rijden dat je daarna 50-11 nodig hebt met aanzetten? Maar dan moet je er toch op z'n minst met 60 doorheen en dat wil in de meeste bochten echt niet, zeker niet als je op je eigen weghelft moet blijven. Om vol uit een haarspeldbocht te versnellen moet je 'm meestal op de 15 ofzo leggen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 72
- Lid geworden op: 09 apr 2007 23:13
Ook voor de profs: http://www.theroaddiaries.com/?p=2726 wist niet dat vino in de categorie toeristisch viel ...
Dit is een groepje voor innovators!
Als conservatieve wielrenner sluit ik me aan bij Anaszi.
Maar als MTB rijder zeg ik: goed idee.
Ik heb nl. ook nog een een MTB met SRAM X0 groep, en inderdaad een 11-32 cassette achter.
Het bijzondere zit hem hierin: je kunt dus bij een zelfde voorblad ca. 3 keer zo hard rijden; bij een racefiets met 12-23 of 12-25 is dit ca. 2*. En eigenlijk voelen de verhoudingen heel natuurlijk aan. Ook het schakelen van SRAM voelt anders aan: preciezer, sneller, wel met een soort van knal.
Daniel 1975 heeft wel een punt: de 18 is inderdaad de meest gebruikte, en die mis ik vreselijk. Van 17 naar 19 scheelt nl. bij dezelfde snelheid meer dan 10 rpm, en dat is eigenlijk net te veel.
Ik heb op mijn Campa 11 speed een 12-27 achter staan. Leuk voor de Keutenberg, maar eigenlijk was een 12-25 een betere keus geweest, denk ik achteraf.
Ik denk dus dat er wel een markt voor de Apex is!
Als conservatieve wielrenner sluit ik me aan bij Anaszi.
Maar als MTB rijder zeg ik: goed idee.
Ik heb nl. ook nog een een MTB met SRAM X0 groep, en inderdaad een 11-32 cassette achter.
Het bijzondere zit hem hierin: je kunt dus bij een zelfde voorblad ca. 3 keer zo hard rijden; bij een racefiets met 12-23 of 12-25 is dit ca. 2*. En eigenlijk voelen de verhoudingen heel natuurlijk aan. Ook het schakelen van SRAM voelt anders aan: preciezer, sneller, wel met een soort van knal.
Daniel 1975 heeft wel een punt: de 18 is inderdaad de meest gebruikte, en die mis ik vreselijk. Van 17 naar 19 scheelt nl. bij dezelfde snelheid meer dan 10 rpm, en dat is eigenlijk net te veel.
Ik heb op mijn Campa 11 speed een 12-27 achter staan. Leuk voor de Keutenberg, maar eigenlijk was een 12-25 een betere keus geweest, denk ik achteraf.
Ik denk dus dat er wel een markt voor de Apex is!