Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Maak je eigen sportvoeding en drank

Gebruikersavatar
riquest
Forum-lid
Berichten: 125
Lid geworden op: 26 sep 2013 08:34

Gebruikersavatar riquest 09 aug 2016 12:32

Naar de verhoudingen kijk ik niet zo nauw.
Een bodempje voor de dorstlesser en iets meer voor de energie variant.
Te zoet wordt het in mijn ogen niet.
Misselijk word ik er ook niet van. Dat heb ik wel bij kant en klaar sportdrank een keer geha. Dat was wel met alleen maar Isostat poeder in een 24 uurs tocht. Niet echt maatgevend voor een normale tocht op de racer.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2016 14:34

Maar dan heeft het dus weinig met energie drank van doen en is het meer slappe en sterke dorstlesser ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid
Berichten: 2514
Lid geworden op: 27 aug 2011 00:58
Locatie: België

ottorongo 10 aug 2016 01:18

En palmolie is helemaal niet zo gezond (al tientallen keren gelezen) want het is eigenlijk een halfharde vetstof (stijft reeds op in de frigo maar ook bij kamertemperatuur) en hardere vetsoorten hebben het nadeel veel verzadigde vetzuren te bevatten. Ik had nooit gedacht dat ik eens een bijdrage zou leveren over gezonde voeding of ongezonde, :roll:

Gebruikersavatar
Pieter883
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 jun 2016 08:43
Locatie: Maastricht

Gebruikersavatar Pieter883 10 aug 2016 09:36

Wat je zegt is waar, maar het grote gevaar van verzadigde vetten komt voornamelijk pas kijken bij langdurige blootstelling aan je bloedvaten. Aangezien sportvoeding toch voornamelijk bedoeld is als bron van energie om direct te verbranden, denk ik dat het met de gezondheidsrisico's wel mee zal vallen in dit geval. Nu zal het toevoegen van vet in sportvoeding niet voor elk type training toegevoegde waarde hebben, maar als ik het goed lees is het ook niet perse bedoeld als belangrijkste energieleverancier maar meer als ondersteunend product in de voorgestelde voeding.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 mei 2020 13:26

Heb de afgelopen periode zelfgemaakte sportvoeding gebruikt van maltodextrine en dextrose (verhouding 2:1). Volgens mij levert de malto een vertraagde koolhydraatafgifte en is de dextrose meer voor de snelle suikers?

Zou ik iets merken als ik het 50/50 zou mixen? Wat is het theoretisch effect?

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 04 mei 2020 13:43

Joseba schreef: 04 mei 2020 13:26 Heb de afgelopen periode zelfgemaakte sportvoeding gebruikt van maltodextrine en dextrose (verhouding 2:1). Volgens mij levert de malto een vertraagde koolhydraatafgifte en is de dextrose meer voor de snelle suikers?

Zou ik iets merken als ik het 50/50 zou mixen? Wat is het theoretisch effect?
Dextrose is volgens wikipedia het zelfde als Glucose, een enkelvoudige suiker, klaar voor gebruik.
Maltodextrine is een glucosepolymeer, dus meerdere glucose ketens aan elkaar. Deze moeten eerst losgebroken worden voor gebruik, dus opname zal iets langzamer gaan.

Bij deze mix beperk je jezelf wel tot glucose als energiebron, terwijl je tegelijkertijd ook fructose zou kunnen opnemen.
Wellicht kun je beter Sacharose ipv dextrose gebruiken? dat bestaat uit een dimeer van glucose en fructose; als je dat 50-50 mengt heb je 50% snelle glucose en fructose en 50% "langzame" glucose.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 mei 2020 13:46

Maltodextrine is ook kleppersnel hoor! Inderdaad beter streven naar 2:1 glucose: fructose. Bijvoorbeeld 2 delen maltodextrine, 1 deel fructose.

Of 2 delen sucrose, 1 deel maltodextrine.

PS sucrose/sacharose is dus 'gewone' suiker.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
xml
Forum-lid
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06 feb 2013 22:21
Locatie: België

Gebruikersavatar xml 04 mei 2020 13:51

na zeven jaar was ik de koekrepen op de fiets toch zo beu dat ik zelf aan de slag ben beginnen gaan, resultaat zijn heerlijke maismuffins. ook zijn ze niet droog en zeer goed weg te werken.

https://shaneandsimple.com/easy-vegan-cornbread/

de aquafaba heb ik vervangen door appelmoes en ik doe er nog enkele scheppen kokosrasp bij. met een ziplock zakje zit ik dan ook weer niet met die berg plastic.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 04 mei 2020 13:52

Reden dat ik het vraag is dat ik bij Bulkpowders een kant-klaar mix met een smaakje zie staan in de 1:1 verhouding. Scheelt me het mengen en vacumeren van de verhouding.

https://www.bulkpowders.nl/dextrose-en- ... 50-50.html

Qua prijs maakt het niet veel uit met de losse delen.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 04 mei 2020 14:00

Ik denk niet dat die 50% glucose veel meerwaarde biedt.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

i-mac

i-mac 04 mei 2020 14:01

Joseba schreef: 04 mei 2020 13:52 Reden dat ik het vraag is dat ik bij Bulkpowders een kant-klaar mix met een smaakje zie staan in de 1:1 verhouding. Scheelt me het mengen en vacumeren van de verhouding.

https://www.bulkpowders.nl/dextrose-en- ... 50-50.html

Qua prijs maakt het niet veel uit met de losse delen.
https://www.sport.be/cycling/nl/nieuws/ ... _ID=605033

Interessant om door te nemen. En men adviseert een 2 op 1 verhouding.

"De aangeraden verhouding in de studies is 2 delen glucose op 1 deel fructose of een Ratio 2:1 van Glucose/Fructose. Op deze manier kunnen we 90 gram of meer suikers per uur opnemen en oxideren tot energie. "

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 04 mei 2020 16:32

Was het verhaal niet dat die 90 gram per uur het absolute maximum is, en dat je daar je maag-darm stelsel op moet trainen voordat je dat zonder klachten aan kan?
Maar anyway, voor de normale amateur zit er ook voordeel in om (ik noem maar wat) 40 gram koolhydraten in een 2:1 verhouding glucose/fructose te verdelen.

Ik doe dus sinds een tijdje 2:1 kristalsuiker en maltodextrine in de drinkfles, waarbij de kristalsuiker dus 50-50 glucose/fructose is, en de maltodextrine iets minder dan 100% glucose.
Het nadeel van die maltodextrine is dat het heel fijn poeder is, dus het stuift makkelijk, en het plakt als de ziekte als er water bij komt. Misschien volgende keer maar weer gewoon glucose.

Plaats reactie