Daar zal ik eens naar kijken. Maar klopt het dat de Michelin airstop A1 geen verwijderbare kern hebben?scottpch schreef: ↑05 mei 2020 13:18 1e les bij nieuwe binnenbandjes met verwijderbare kern: Met een tangetje de kern goed vastdraaien voordat ie als reservebandje in je tasje gaat.
Geldt uiteraard ook voor de bandjes die al op je velgen zitten.
Voorkomt dat je de kern eruitdraait wanneer je dat slangetje op je ventiel draait.
2 Gebruik Co2 patronen, gaat sneller en voorkomt lamme arm bij het pompen....
Het grote domme vragen topic
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb ook die lightversie van Schwalbe als reserveband (rij nu tubeless) en draai altijd bij nieuwe bandjes die kern goed vast met een tangetje.
Dat zal best dat die Michelin niet verwijderbare kernen hebben, maar jij hebt nu Schwalbe en wanneer je mijn raad opvolgt heb je die Michelin niet nodig....
Heb je bij die Schwalbes het schroefje op het ventiel gedraaid om je ventiel vast te zetten?
Als eerste dat schroefje wegmikken, dat voorkomt dat wanneer de binnenband ietwat scheef gemonteerd is, het ventiel niet meer kan bewegen en daardoor de binnenband bij het ventiel afscheurt.
Is trouwens les 3...
Dat zal best dat die Michelin niet verwijderbare kernen hebben, maar jij hebt nu Schwalbe en wanneer je mijn raad opvolgt heb je die Michelin niet nodig....
Heb je bij die Schwalbes het schroefje op het ventiel gedraaid om je ventiel vast te zetten?
Als eerste dat schroefje wegmikken, dat voorkomt dat wanneer de binnenband ietwat scheef gemonteerd is, het ventiel niet meer kan bewegen en daardoor de binnenband bij het ventiel afscheurt.
Is trouwens les 3...
Herkenbaar probleem met Lezyne pomp, zeker de een oudere versie. Ik heb (ondertussen al weer een aantal jaar) een nieuwe versie en daar zit een knopje op de slang om luchtdruk eraf te halen en daarna kun je goed losdraaien.
Voor die oudere versie had ik een speciaal tangetje (makkelijk mee te nemen) om het ventiel goed vast te zetten. Het was zoiets: https://www.internet-bikes.com/303257-n ... OSEALw_wcB
Voor die oudere versie had ik een speciaal tangetje (makkelijk mee te nemen) om het ventiel goed vast te zetten. Het was zoiets: https://www.internet-bikes.com/303257-n ... OSEALw_wcB
MOERTJE! Pas na drie keer lezen snapte ik wat je bedoelde.scottpch schreef: ↑05 mei 2020 13:37 Ik heb ook die lightversie van Schwalbe als reserveband (rij nu tubeless) en draai altijd bij nieuwe bandjes die kern goed vast met een tangetje.
Dat zal best dat die Michelin niet verwijderbare kernen hebben, maar jij hebt nu Schwalbe en wanneer je mijn raad opvolgt heb je die Michelin niet nodig....
Heb je bij die Schwalbes het schroefje op het ventiel gedraaid om je ventiel vast te zetten?
Als eerste dat schroefje wegmikken, dat voorkomt dat wanneer de binnenband ietwat scheef gemonteerd is, het ventiel niet meer kan bewegen en daardoor de binnenband bij het ventiel afscheurt.
Is trouwens les 3...
Het moertje (eigenlijk getande ring met schroefdraad) dat om het ventiel gaat om het ventiel vast te zetten aan de velg.
Maar je hebt gelijk, lastig, overbodig, krijg je soms niet los bij lekke band, kan het ventiel laten afscheuren van de biba. Nooit gebruiken dat ringetje.
Dogma F
Dat schroefje of moertje is zeer waarschijnlijk de oorzaak geweest van mijn lekke band. Weg ermee dus.
Ik heb zojuist ook een CO2 pomp en patronen besteld. Wel fijn om gewoon makkelijk 7 bar te pompen en dan je ronde lekker af kunnen maken. Ga wel thuis even droog oefenen.
En een ventiel met vaste kern spreekt me wel aan. Ga dus toch voor de air stop bandjes. Bedankt voor de tips.
Ik heb zojuist ook een CO2 pomp en patronen besteld. Wel fijn om gewoon makkelijk 7 bar te pompen en dan je ronde lekker af kunnen maken. Ga wel thuis even droog oefenen.
En een ventiel met vaste kern spreekt me wel aan. Ga dus toch voor de air stop bandjes. Bedankt voor de tips.
Wanneer je lek rijdt en het CO2-patroon gebruikt, niet vergeten om thuis de band terug af te laten en normaal op te pompen. CO2 is kleiner (de moleculen) dan gewone lucht waardoor je na een paar dagen terug een platte band hebt, die is dan niet lek maar de CO2 ontsnapt gewoon.
-
- Forum-lid
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 24 mei 2020 16:35
Als ik mijn ketting wil smeren, moet ik dan hetzelfde middel gebruiken als mijn fietsenmaker heeft gebruikt bij de eerste beurt? Of kan ik een random flesje van een vriend lenen?
Je kan gewoon elk flesje smeermiddel gebruiken. Als je een nieuw flesje gaat kopen zou ik je er eentje adviseren waar PTFE in zit. Dat brengt een beschermlaagje aan (is eigenlijk gewoon plastic) waardoor de smering langer goed blijft.fietsnewbie96 schreef: ↑24 mei 2020 19:25 Als ik mijn ketting wil smeren, moet ik dan hetzelfde middel gebruiken als mijn fietsenmaker heeft gebruikt bij de eerste beurt? Of kan ik een random flesje van een vriend lenen?