Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 05 mei 2020 13:27

scottpch schreef: 05 mei 2020 13:18 1e les bij nieuwe binnenbandjes met verwijderbare kern: Met een tangetje de kern goed vastdraaien voordat ie als reservebandje in je tasje gaat.
Geldt uiteraard ook voor de bandjes die al op je velgen zitten.
Voorkomt dat je de kern eruitdraait wanneer je dat slangetje op je ventiel draait.
2 Gebruik Co2 patronen, gaat sneller en voorkomt lamme arm bij het pompen.... ;)
Daar zal ik eens naar kijken. Maar klopt het dat de Michelin airstop A1 geen verwijderbare kern hebben?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mei 2020 13:37

Ik heb ook die lightversie van Schwalbe als reserveband (rij nu tubeless) en draai altijd bij nieuwe bandjes die kern goed vast met een tangetje.
Dat zal best dat die Michelin niet verwijderbare kernen hebben, maar jij hebt nu Schwalbe en wanneer je mijn raad opvolgt heb je die Michelin niet nodig....
Heb je bij die Schwalbes het schroefje op het ventiel gedraaid om je ventiel vast te zetten?
Als eerste dat schroefje wegmikken, dat voorkomt dat wanneer de binnenband ietwat scheef gemonteerd is, het ventiel niet meer kan bewegen en daardoor de binnenband bij het ventiel afscheurt.
Is trouwens les 3... ;)

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 05 mei 2020 13:41

scottpch schreef: 05 mei 2020 13:18Gebruik Co2 patronen, gaat sneller en voorkomt lamme arm bij het pompen.... ;)
En thuis vooraf oefenen is aan te raden. Op locatie durft het al eens minder goed lopen dan vooraf gepland.
Zelf ook voorstander van het gebruik van CO2 patronen.

meuk
Forum-lid
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 05 mei 2020 16:04

Herkenbaar probleem met Lezyne pomp, zeker de een oudere versie. Ik heb (ondertussen al weer een aantal jaar) een nieuwe versie en daar zit een knopje op de slang om luchtdruk eraf te halen en daarna kun je goed losdraaien.

Voor die oudere versie had ik een speciaal tangetje (makkelijk mee te nemen) om het ventiel goed vast te zetten. Het was zoiets: https://www.internet-bikes.com/303257-n ... OSEALw_wcB

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2409
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 mei 2020 19:16

scottpch schreef: 05 mei 2020 13:37 Ik heb ook die lightversie van Schwalbe als reserveband (rij nu tubeless) en draai altijd bij nieuwe bandjes die kern goed vast met een tangetje.
Dat zal best dat die Michelin niet verwijderbare kernen hebben, maar jij hebt nu Schwalbe en wanneer je mijn raad opvolgt heb je die Michelin niet nodig....
Heb je bij die Schwalbes het schroefje op het ventiel gedraaid om je ventiel vast te zetten?
Als eerste dat schroefje wegmikken, dat voorkomt dat wanneer de binnenband ietwat scheef gemonteerd is, het ventiel niet meer kan bewegen en daardoor de binnenband bij het ventiel afscheurt.
Is trouwens les 3... ;)
MOERTJE! Pas na drie keer lezen snapte ik wat je bedoelde.
Het moertje (eigenlijk getande ring met schroefdraad) dat om het ventiel gaat om het ventiel vast te zetten aan de velg.
Maar je hebt gelijk, lastig, overbodig, krijg je soms niet los bij lekke band, kan het ventiel laten afscheuren van de biba. Nooit gebruiken dat ringetje.
Dogma F

RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

RKN 05 mei 2020 19:33

bartaspin schreef: 05 mei 2020 13:27 Daar zal ik eens naar kijken. Maar klopt het dat de Michelin airstop A1 geen verwijderbare kern hebben?
Dat klopt.
(was voor mij ook de reden om ernaar over te stappen)

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 mei 2020 19:49

Sorry Ramon73, idd een moertje! :o

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 05 mei 2020 21:27

Dat schroefje of moertje 😁 is zeer waarschijnlijk de oorzaak geweest van mijn lekke band. Weg ermee dus.

Ik heb zojuist ook een CO2 pomp en patronen besteld. Wel fijn om gewoon makkelijk 7 bar te pompen en dan je ronde lekker af kunnen maken. Ga wel thuis even droog oefenen.

En een ventiel met vaste kern spreekt me wel aan. Ga dus toch voor de air stop bandjes. Bedankt voor de tips.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 06 mei 2020 11:41

Wanneer je lek rijdt en het CO2-patroon gebruikt, niet vergeten om thuis de band terug af te laten en normaal op te pompen. CO2 is kleiner (de moleculen) dan gewone lucht waardoor je na een paar dagen terug een platte band hebt, die is dan niet lek maar de CO2 ontsnapt gewoon.
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 mei 2020 14:06

En CO2 tast je rubber aan. Daar kunnen ze je in de brouwerij alles over vertellen

fietsnewbie96
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 mei 2020 16:35

fietsnewbie96 24 mei 2020 19:25

Als ik mijn ketting wil smeren, moet ik dan hetzelfde middel gebruiken als mijn fietsenmaker heeft gebruikt bij de eerste beurt? Of kan ik een random flesje van een vriend lenen?

bartaspin
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 05 dec 2011 09:32

bartaspin 24 mei 2020 20:01

fietsnewbie96 schreef: 24 mei 2020 19:25 Als ik mijn ketting wil smeren, moet ik dan hetzelfde middel gebruiken als mijn fietsenmaker heeft gebruikt bij de eerste beurt? Of kan ik een random flesje van een vriend lenen?
Je kan gewoon elk flesje smeermiddel gebruiken. Als je een nieuw flesje gaat kopen zou ik je er eentje adviseren waar PTFE in zit. Dat brengt een beschermlaagje aan (is eigenlijk gewoon plastic) waardoor de smering langer goed blijft.

Plaats reactie