Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 mei 2020 09:48

NicoNB schreef: 04 mei 2020 12:38 Over die studenten, ik had gisteren mijn dochter aan de lijn.
Sinds corona is een heel groot deel colleges voor haar weggevallen inclusief het contact met mede studenten. Niks Teams, Skype whatever. Er is dus helemaal niks meer van gezamenlijk aan vakken werken.
Voor het komend collegejaar is voor het weekend aangekondigd dat er alleen opgenomen hoorcolleges zullen worden ingezet. Weer geen begeleiding, Vanaf juli kan ze niks meer doen voor haar studie. Daar maakte zij zich ernstige zorgen over.
Haar bijbaan is al weggevallen, dat helpt ook niet echt mee natuurlijk.

Ik hoor van steeds meer studenten dat zij serieuze studievertraging oplopen. sommigen vermoedelijk al een heel collegejaar! Heel vele studenten die te maken hebben met een substantiële terugval in inkomen door het wegvallen van hun bijbaan. Dat inkomensverlies levert hel veel stress op. aankloppen bij ouders die het mogelijk ook steeds zwaarder krijgen?
Dit gaat heel veel studenten een burn out opleveren tijdens of direct na afstuderen. Dat nog los van oplopende studieschulden.
Ik begrijp heel goed dat het geen fijne tijden zijn voor studenten. Onzekerheid over je studie, stages die in het water vallen. Docenten die geen idee hebben hoe hier mee om te gaan om de begeleiding toch voort te kunnen zetten (ik scheer nu voor het gemak alle docenten over dezelfde kam wat zeer onterecht is).

Wat ik alleen lastig te begrijpen vind is het volgende. Het werk ligt voor het oprapen. Werkelijk. Doordat onze gewaardeerde buitenlandse krachten niet naar Nederland kunnen komen dreigt de oogst te mislukken. Tuinders, telers etc smeken om mensen die nu thuis zitten te nixen, om op het land en in de kassen te komen werken voor een goede boterham. Maar niemand gaat.

Niet persoonlijk gericht op jouw dochter maar meer in het algemeen op de studenten en overige werkloze populatie, je kunt een afwachtende houding aannemen en mopperen op alles en iedereen of gewoon de mouwen opstropen en het voor jezelf op gaan lossen.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 mei 2020 10:20

Ja @mackersv2.0, het is toch niet vreemd dat mensen die er veel last van hebben alles proberen om het recht aan hun kant te krijgen.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 06 mei 2020 11:01

Philippos schreef: 06 mei 2020 09:48 Wat ik alleen lastig te begrijpen vind is het volgende. Het werk ligt voor het oprapen. Werkelijk. Doordat onze gewaardeerde buitenlandse krachten niet naar Nederland kunnen komen dreigt de oogst te mislukken. Tuinders, telers etc smeken om mensen die nu thuis zitten te nixen, om op het land en in de kassen te komen werken voor een goede boterham. Maar niemand gaat.
Ja dat zou je denken maar dat schreeuwen doen ze meer voor de buhne is mijn indruk.
Die seizoensarbeiders worden gewoon met chartervluchten ingevlogen.
Op de vraag door een reporter of ze geen Nederlandse arbeiders willen die door corona thuis zitten zeggen ze dat die niet de ervaring hebben om hetzelfde werk te kunnen.
Daarbij halen ze de begrippen werkethos en vaardigheden een beetje door elkaar.
De mensen die thuis zitten door corona willen het liefst gaan werken, dat is anders dan de meer dan een miljoen bankzitters voor wie het in hun ogen niks oplevert om te gaan werken. Die laatste groep zou ik ook niet in mijn bedrijf willen.

Door alle onzekerheden wanneer online colleges plaatsvinden, het schommelt net als de dagkoersen, dat is voor tuinders ook niet in te roosteren. Levert voor tuinders teveel onzekerheid op mbt capaciteit. Dat snap ik ook dat je daar als tuinder niets mee kunt.

Philippos schreef: 06 mei 2020 09:48Niet persoonlijk gericht op jouw dochter maar meer in het algemeen op de studenten en overige werkloze populatie, je kunt een afwachtende houding aannemen en mopperen op alles en iedereen of gewoon de mouwen opstropen en het voor jezelf op gaan lossen.
Door corona is er simpelweg veel minder werk. Je reactie klinkt een beetje zoals "als je wil werken is er altijd werk". Zo plat bedoel je het vast niet maar zo leest het voor mij wel een beetje.
Veel studenten werken in de horeca en in de winkels. Als horeca en de winkels weer opengaan dan trekt dat wel weer recht, hoop ik. Want net als bij de vorige crisis kan het gebeuren dat ook nu veel mensen door de crisis de horeca gaan mijden.

Studenten van nu zijn veel ondernemender dan vorige generaties. Die vinden hun weg wel ook al kan het soms even duren.
Alleen onzekerheden die er nu extra zijn maakt het gewoon lastiger om ook nog je focus op je studie te houden. Het is een beetje de Maslov piramide. Als je geldgebrek krijgt en je huur niet meer kunt betalen, hou dan nog maar eens de focus voor je studie vast.

Mijn oudste dochter ergert zich vooral kapot aan het feit dat er geen communicatie vanuit de uni is en dat na een lange radiostilte aangekondigd werd dat het volgende collegejaar eigenlijk niet meer is dan een lijstje digitale hoorcolleges met ergens een keer een toets.
Tja, is dat nog onderwijs?

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 06 mei 2020 11:36

Ik vraag niet of je wilt reageren. Van mij mag je me op je ignore lijst zetten.

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 mei 2020 11:43

NicoNB schreef: 06 mei 2020 11:01 Ja dat zou je denken maar dat schreeuwen doen ze meer voor de buhne is mijn indruk.
Wie schreeuwt niet voor de bühne? Iedereen doet dit, om zich gehoord te voelen...

NicoNB schreef: 06 mei 2020 11:01 Die seizoensarbeiders worden gewoon met chartervluchten ingevlogen.
Die charter vluchten, ik heb mij even bijgeleven, mijn nieuwsupdate was blijkbaar verouderd inmiddels: https://www.ed.nl/eindhoven/volle-vlieg ... ~a5c32513/

NicoNB schreef: 06 mei 2020 11:01 Op de vraag door een reporter of ze geen Nederlandse arbeiders willen die door corona thuis zitten zeggen ze dat die niet de ervaring hebben om hetzelfde werk te kunnen.
Daar zit men verschillend in. Ik ken een paar persoonlijk die het niet uitmaakt, ze zijn/waren bereid om flink te begeleiden.

NicoNB schreef: 06 mei 2020 11:01 Door corona is er simpelweg veel minder werk. Je reactie klinkt een beetje zoals "als je wil werken is er altijd werk". Zo plat bedoel je het vast niet maar zo leest het voor mij wel een beetje.
Nee, zo plat bedoel ik het niet. Ik doel meer op de studenten (en overige bankzitters) die afwachtend zitten te mopperen en bij iedereen de schuld neerleggen.

NicoNB schreef: 06 mei 2020 11:01 Veel studenten werken in de horeca en in de winkels. Als horeca en de winkels weer opengaan dan trekt dat wel weer recht, hoop ik. Want net als bij de vorige crisis kan het gebeuren dat ook nu veel mensen door de crisis de horeca gaan mijden.
Ik ben bang dat een X% van de Horeca zaken het niet gaat redden en daarmee veel werkgelegenheid, ook voor de studenten verloren zal gaan. In ieder geval in die sector.

NicoNB schreef: 06 mei 2020 11:01 Mijn oudste dochter ergert zich vooral kapot aan het feit dat er geen communicatie vanuit de uni is en dat na een lange radiostilte aangekondigd werd dat het volgende collegejaar eigenlijk niet meer is dan een lijstje digitale hoorcolleges met ergens een keer een toets.
Tja, is dat nog onderwijs?
Dat is niet anders dan in "normale tijden". Iedere generatie studerenden hebben hun eigen sores met de uni/hbo/wat dan ook voor instelling, waarbij de organisatorische capaciteiten te wensen over laten...

In ieder geval sterkte en veel succes voor je dochter.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 06 mei 2020 12:13

Philippos schreef: 06 mei 2020 11:43 In ieder geval sterkte en veel succes voor je dochter.
Tnx :winkthumb:
Die redt zich wel. :) (gelukkig)

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 06 mei 2020 15:14

Vorige week een verblijf in Oostende geannuleerd.
Gisteren een verblijf in Scheveningen verzet naar september dit jaar.
Vandaag een verblijf in Maaseik verzet april volgend jaar.
Staat er nu nog een verblijf op Texel in juli en een verblijf in Sluis in september.
Maar wel elke dag kunnen blijven werken.
I know myself like no one else
Nothing to defend

codex
Forum-lid

codex 06 mei 2020 16:12

Hier in zuid west Friesland zie je langzamerhand de watersport en campinggasten ...weer wat verschijnen. Dat geef toch een fleuriger aanblik. Het wordt (gelukkig )allemaal wat levender.

We gaan de goede kant op.

En ik kan de jonge(<20 jr) fietsers al niet meer tellen. Dat is mooi om te zien.Ik heb hier nog nooit zoveel racefietsers gezien als de laatste weken.

De al wat langer fietsende jongeren hebben mooi materiaal en een up-t0-date outfit. Allemaal diep in de beugels(zijn zo lenig als wat vanzelf).Die rijden ook hard met soepele pedaaltred.

Dan de tweede serie jeugdige fietsers , dat zijn de nieuwkomers. Op oude geleende of gekregen racefietsen,oude helmen op en met een te zware versnelling. En de outfit is ook gewoon sportief met gymschoenen op gewone pedalen. Maar wat donderd dat.
Ze begonnen wij ook. :D

ben benieuwd wat Rutte bekend maakt vanavond ,over wat nu verder ook kan.(versoepelingen).
Dan weten we dat ook definitief(er is al veel uitgelekt daarover).

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 mei 2020 17:26

Hopelijk wel duidelijker dan wat er nu is uitgelekt.
Max 30 pers in een restaurant is een rare regel bijv: zit de een bomvol, de ander 25% gevuld.
Benieuwd naar de uitwerkingen!
Less is bore

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 06 mei 2020 19:46

Mijn conclusie: halfwas versoepelingen waar volop vragen open liggen :(
- Max 30 personen in een restaurant; de ene toko dan aardig vol, de andere grotere 3/4 leeg
- geen info over zwembaden, zelfs niet voor zwemles of sport
- campings pas 1 juli sanitair open; waarom mag dat in de Praxis/Intratuin/etc wel gewoon open zijn?

Uiteraard blij wel met de versoepeling!
Vakantie in eigen land lijkt sowiso min of meer een zekerheidje nu.
Less is bore

Fietsjongen
Forum-lid

Fietsjongen 06 mei 2020 20:15

daniel1975 schreef: 06 mei 2020 19:46 Mijn conclusie: halfwas versoepelingen waar volop vragen open liggen :(
- Max 30 personen in een restaurant; de ene toko dan aardig vol, de andere grotere 3/4 leeg
- campings pas 1 juli sanitair open; waarom mag dat in de Praxis/Intratuin/etc wel gewoon open zijn?

Als je een auto hebt, met alleen een fiets wordt dat lastig.
Ben iemand die veel gebruik maakt van het OV, dus vakantie zit er voor mij nog steeds niet in. Wil eigenlijk op de fiets naar Zuid-Limburg en dan aan het eind met de trein terug, maar dat kan dus niet.

En inderdaad, de hypocrisie van het openzijn van het sanitair van supermarkten en bouwmarkten, maar dan niet van campings? Wat is het verschil tussen een camping en het sanitair in winkels? De frequentie waarmee mensen gaan? Dat is het enige wat ik mij voor kan stellen.

SiO2
Forum-lid

SiO2 06 mei 2020 21:16

daniel1975 schreef: 06 mei 2020 19:46 Mijn conclusie: halfwas versoepelingen waar volop vragen open liggen :(

Tja, vrij droevig wat mij betreft. Zolang de Jiskefet-achtige "1,5m-samenleving" terug blijft komen schiet het natuurlijk niet op. Wat heb je als bioscoop, theater of restaurant nou aan max 30 gasten. Dan blijf je verlies draaien. En het lijkt er dus op dat ze dit vol houden tot er een vaccin is, wat misschien wel 1,5 jaar kan duren. Of wellicht nog langer. Maar goed, dan weten we in ieder geval zeker dat er geen horeca, geen cultuursector en geen evenementenbranche meer is. Dus dan hoeven we ons daar ook niet meer druk over te maken. :roll: :roll: :roll:

Ik heb mijn zoontje van 8, die ook meekeek, wel uit moet leggen wat sexwerkers zijn. Na de uitleg begreep hij wel waarom die niet per direct weer op mogen starten. :lol: :lol:

Gesloten