Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 10 mei 2020 09:20

Ik vraag me even af wie hier persoonlijk nou zoveel last van het beleid van de lokale overheden heeft gehad in deze tijd? Waarom zou je überhaupt situaties opzoeken waarvan je je kunt afvragen of het voor jezelf wel zo slim is om er aanwezig te zijn? Zoals drukte en mensenmassa’s. Zeker als je bedenkt dat Corona nog midden in de samenleving aanwezig is.

SiO2
Forum-lid

SiO2 10 mei 2020 09:37

RVV schreef: 10 mei 2020 09:20 Ik vraag me even af wie hier persoonlijk nou zoveel last van het beleid van de lokale overheden heeft gehad in deze tijd? Waarom zou je überhaupt situaties opzoeken waarvan je je kunt afvragen of het voor jezelf wel zo slim is om er aanwezig te zijn? Zoals drukte en mensenmassa’s. Zeker als je bedenkt dat Corona nog midden in de samenleving aanwezig is.
Ik heb al sinds half maart geen drukte en mensenmassa's meer gezien in Nederland.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 10 mei 2020 09:44

Nee maar dit komt nu wel langzaam op gang. Kijk maar naar de stranden, parken, stadscentra, OV ect.. en dan zitten de lokale overheden ook in een spagaat. Nog maar 2,5 maand geleden werd de eerste patiënt opgenomen. Corona lijkt af te kalven door alle genomen maatregelen. Maar het slaat zomaar weer om. En dan ben ik bang zal de overheid nog veel strenger gaan worden.

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 10 mei 2020 10:20

Ik vind het wel eigenaardig dat de voorstanders van harde maatregelen en strenge controles het enkel lijken te hebben over beperkingen inzake ontspanning en vrije tijdsbesteding.
Met werken en de daarbij horende contacten lijken ze geen probleem te hebben, hoewel dat evengoed risico op besmetting oplevert.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 10 mei 2020 10:57

Ik ben zelf in de basis geen voorstander van harde maatregelingen en strenge controles. Maar blijkbaar hebben genoeg mensen dat nodig omdat ze zelf geen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Dat blijkt weer overduidelijk van hoe de samenleving nu weer de teugels laat vieren. En dat is jammer want straks slaat Corona dubbel hard terug en zijn nog weer terug bij af of nog slechter.

SiO2
Forum-lid

SiO2 10 mei 2020 11:27

RVV schreef: 10 mei 2020 10:57 Ik ben zelf in de basis geen voorstander van harde maatregelingen en strenge controles. Maar blijkbaar hebben genoeg mensen dat nodig omdat ze zelf geen verantwoordelijkheid kunnen nemen. Dat blijkt weer overduidelijk van hoe de samenleving nu weer de teugels laat vieren.
Waaruit blijkt dat de samenleving nu weer de teugels laat vieren? Dit soort geluiden horen we al wekenlang, het heeft alleen geen enkel effect op de "curve" gehad. Sowieso spelen besmettingen in de buitenlucht slechts een marginale rol. Ik denk dat t punt van dwangarbeider, besmettingen in werksituaties, een veel grotere rol spelen.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 10 mei 2020 11:27

Ernie C. schreef: 10 mei 2020 07:48 Dus als je kritiek hebt op bestuurders en ambtenaren die onterecht vrijheden afpakken en daarmee zelfs zover gaan dat, bij overtreding van die belachelijke regels iemand veel beroepen niet meer mag uitvoeren vanwege een strafblad, noem je dat kleinzerig gezeur en moet je daar WO2 bij sleuren?

Dit heeft niks met oorlog of kleinzerigheid te maken. Gewoon terechte kritiek op slecht beleid van een aantal lokale overheden.
In hoeverre er onterecht vrijheden worden afgepakt zal wel blijken bij de parlementaire enquête die ongetwijfeld gaat komen.
Op dit moment moeten we het doen met maatregelen waarvan we niet weten of ze te streng of juist te slap zijn.

Veel voorstanders van versoepeling verwijzen naar Zweden, maar het blijkt die het qua besmettingen en doden helemaal niet zo goed doen, Als je het vergelijkt met de ander Scandinavische landen tenminste.
Qua economie doen ze het wel beter dus kom je toch weer op de vraag of je kiest voor gezondheid/ zorginfarct of bedrijfsleven.
Courir c'est mourir un peu

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 10 mei 2020 11:38

Ik vouw mijn handen samen en bid tot de tweewielergod. Laat uw genade over de ganse gemeenschap nederdalen, opdat ook zij de geneugten van buiten spelen mogen welgevallen.

Amen.

Afijn, ik reed dwars door het Delf/Westland, waar de Kandelaarbrug al weken naar de hemel wijst. De ene lapzwans na de andere in stinkende vierwielers trok voorbij. Bij het passeren van elkaars blik stapvoets half door de berm. Om de honderd meter mocht ik in surplace, wachten tot de stoet zich in beweging trok.

Op de fietspaden krioelde het van de zichzelf voortbewegende mens, op wielen, wieltjes, of te voet met rugzak of hengel bewapend. Ook hier mocht ik regelmatig een beroep doen op mijn evenwichtskunsten om omvallen te vermijden.

Afijn, mijn toevluchtsoord werd de secondaire weg van Den Hoorn naar Westerlee, waar fluisterasfalt en leegte een verademing bood. Even het gas erop. Wind mee. De zon als trouwe metgezel mijn enige gezelschap.

Als geest en lichaam samenvallen ontstaat er een mystieke ervaring van tijdloosheid. Kon het altijd maar zo blijven ...

Pas op, een konijn. O nee, het was gewoon een wegwaaiende zak.

Klein_Verzet
Forum-lid

Klein_Verzet 10 mei 2020 11:48

In Zweden heb je weinig varkens, weinig kippen, en geiten met of zonder Q-koorts. De bevolkingsdichtheid is er uitermate laag en de luchtkwaliteit adembenemend hoog. Van een stikstof- of PFAS-probleem heeft men daar nog nooit gehoord. Wel kent men daar de skolstrejk voor wat minder CO2. Ondertussen zou de besmettingsgraad er 25% zijn en hopen ze op 40% aan het eind van deze maand. Nee, ze hebben daar geen "intelligente lock down" afgekondigd door een eerste leugenaar, maar luistert men naar adviezen van de directeur van hun eigen RIVM.
Carnaval doen ze ook niet aan, en ze hebben hun eigen skigebied.

alien
Forum-lid

alien 10 mei 2020 12:07

synapse schreef: 10 mei 2020 11:27[…] je kiest voor gezondheid/ zorginfarct of bedrijfsleven.
Punt is, economie en volksgezondheid zijn onlosmakelijk verbonden.
Vorsprung durch Pedantik

jbams
Forum-lid

jbams 10 mei 2020 12:34

RVV schreef: 10 mei 2020 09:44 Nee maar dit komt nu wel langzaam op gang. Kijk maar naar de stranden, parken, stadscentra, OV ect.. en dan zitten de lokale overheden ook in een spagaat. Nog maar 2,5 maand geleden werd de eerste patiënt opgenomen. Corona lijkt af te kalven door alle genomen maatregelen. Maar het slaat zomaar weer om. En dan ben ik bang zal de overheid nog veel strenger gaan worden.
Zolang we geen carnaval, festivals, etc doen zal er heus niet zo'n sterke stijging zijn. Ja, met meer vrijheid zullen er meer besmettingen komen. Het alternatief is nog 1 1/1-2 jaar binnen zitten. Komen er een stuk meer gezondsheidsproblemen omdat de reguliere zorg niet doorgaat.

Voorzichtig blijven maar wel enigszins het leven weer oppakken is de enige optie. We kunnen discussiëren over hoe voorzichtig, maar beide extremen (complete lockdown of complete vrijheid) zijn onzinnig.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 10 mei 2020 12:44

Die keuzes over geld versus zorg worden dagelijks genomen alleen in het geval van corona worden we er allemaal mee geconfronteerd.
Meestal zijn het individuele verhalen zoals dat van Jayme.
Jayme heeft 1,9 miljoen nodig voor duurste medicijn ter wereld: 'Het is de enige optie'

Ik weet zeker dat als de hard core forum leden hier hun fietsen en hun huis verkopen en daarnaast hun volledige spaargeld doneren we die 1,9 miljoen zo bij elkaar hebben..

De vergelijking in deze corona crisis is niet anders. We kunnen heel veel mensen helpen als een groot deel van de bevolking afstand doet van een (groot) deel van zijn persoonlijke verworvenheden.
Echter, een deel van deze groep zal na die aderlating niet meer voldoende verdienvermogen hebben om te kunnen blijven leven zoals ze dat tot nu toe gewend waren. Wonen onder een brug, het verhaal van mijn hoogopgeleide buurman die door een ongelukkige samenloop van tegenslagen zijn baan en huis kwijtraakte en met een restschuld achterbleef. Zoals mijn buurman zijn er velen.
Al die mensen die stevig inboeten in koopkracht, dat heeft een na-ijl effect op andere beroepsgroepen die niet meteen geraakt worden maar maanden of jaren later.

In een nieuw gevormde samenleving kunnen we meer en betere zorg aanbieden, kunnen we beter voorbereid zijn op dit soort rampen, Individueel denk ik dat veel mensen bereid zijn een deel van hun verworvenheden in te leveren. Ik denk dat het grootste probleem zit bij bestuurders die geen afstand willen doen van hun prestigeprojecten. En dus dit proces niet steunen maar saboteren.
Want als wij minder kopen komt er minder belasting binnen. Kunnen mensen bouwpercelen niet kopen met de huidige vierkante meter prijs en moet het gemeentebestuur even slikken omdat het nieuwe prestigieuze dorpscentrum met ondergrondse parkeergarage niet door gaat.
Hoe hoger je in de bestuurslagen komt hoe groter de ambities van de ego gedreven bestuurders.`

Edit, link hersteld.
Laatst gewijzigd door NicoNB op 10 mei 2020 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten