jbams schreef: ↑10 mei 2020 19:25
raiju schreef: ↑10 mei 2020 17:12
Wat voor (vermogen) training is goed om je 1 t/m 5 minuten waarden te verbeteren?
Flauw antwoord: blokjes op het vermogen dat je niet langer dan 1-5 minuten volhoudt.
Verder hangt het af van je doel. Als je KOM's wil pakken of gewoon zo hard mogelijk wil kunnen blazen, dan is steady het best. Als je wil aanvallen (of de demarrages van je maten wil kunnen parreren) dan zal je ook baat hebben bij trainen op 30 seconde ver boven ftp en dan een paar minuten op/net boven ftp volhouden. Je fietsmaatjes doet namelijk zelden netjes 3 minuten 125% van je ftp
.
Over die fietsmaten, hier is alles vlak, een vent met 10kg meer spier trapt veel meer vermogen dan ik, zonder enig nadeel. Dus mijn 125% kan zijn 100% zijn.
Je flauwe antwoord slaat wel ergens op, hoe lang pak je tussen die blokjes pauze.
De dubbele tijd tot maximaal 90 sec. 5 minuten of nog langer?
Ik doe nu bijv:
30/15sec x13 in 3 blokken,
1 min Over (115%) 2 min under (95%) x4 in 3 blokken,
4x 45sec op 115-125% 2:15 op 80-90% x4 in 3 blokken,
Dit is allemaal goed om mijn omslagpunt en lactaat tolerantie te verhogen. (Ik geloof net als Havanna in gepolariseerd trainen)
Mijn w/kg op 30 sec, 1 minuut en 3 minuten heeft behoorlijk wat ruimte voor verbetering. (60min ook maar dat vind ik saai en test ik nooit serieus.)
Ik zoek eigenlijk iets om dat heel specifiek te trainen.