FAQ Campagnolo-Shimano-SRAM
Afgelopen week een nieuwe ketting opgelegd en zaterdag ritje gemaakt.
Alles leek goed te gaan maar de ketting liep telkens, alleen bij één tandwieltje, tegen het naast gelegen groter tandwieltje op. Alle mogelijkheden geprobeerd om dat af te stellen. Ik heb het hier over een Sram e-tap groep met XG1190 en de bijpassende PC-Red 22 ketting. Dat lukte maar niet.
Thuis gekomen de fiets aan de balk gehangen en de kwestie eens nader bestudeerd. Met de vorige ketting geen enkel probleem ondervonden en nu alvast preventief vervangen omdat deze bijna aan de maat (0.75) zat.
Nu heb ik eens gekeken naar de cassette op zich is daar niet iets geks aan te zien.
Ben vervolgens even in de administratie gedoken om te zien hoelang deze er op zit en zag dat, dat ruim 9K km is.
Heb deze nu ook maar vervangen en vroeg me af of dit een acceptabel aantal km's is voor dit type cassette?
Wat is jullie ervaring in deze?
Alles leek goed te gaan maar de ketting liep telkens, alleen bij één tandwieltje, tegen het naast gelegen groter tandwieltje op. Alle mogelijkheden geprobeerd om dat af te stellen. Ik heb het hier over een Sram e-tap groep met XG1190 en de bijpassende PC-Red 22 ketting. Dat lukte maar niet.
Thuis gekomen de fiets aan de balk gehangen en de kwestie eens nader bestudeerd. Met de vorige ketting geen enkel probleem ondervonden en nu alvast preventief vervangen omdat deze bijna aan de maat (0.75) zat.
Nu heb ik eens gekeken naar de cassette op zich is daar niet iets geks aan te zien.
Ben vervolgens even in de administratie gedoken om te zien hoelang deze er op zit en zag dat, dat ruim 9K km is.
Heb deze nu ook maar vervangen en vroeg me af of dit een acceptabel aantal km's is voor dit type cassette?
Wat is jullie ervaring in deze?
...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Dat kun je toch gewoon bijstellen met microshifts?Oppbogga schreef: ↑11 mei 2020 13:09 Afgelopen week een nieuwe ketting opgelegd en zaterdag ritje gemaakt.
Alles leek goed te gaan maar de ketting liep telkens, alleen bij één tandwieltje, tegen het naast gelegen groter tandwieltje op. Alle mogelijkheden geprobeerd om dat af te stellen. Ik heb het hier over een Sram e-tap groep met XG1190 en de bijpassende PC-Red 22 ketting. Dat lukte maar niet.
Thuis gekomen de fiets aan de balk gehangen en de kwestie eens nader bestudeerd. Met de vorige ketting geen enkel probleem ondervonden en nu alvast preventief vervangen omdat deze bijna aan de maat (0.75) zat.
Nu heb ik eens gekeken naar de cassette op zich is daar niet iets geks aan te zien.
Ben vervolgens even in de administratie gedoken om te zien hoelang deze er op zit en zag dat, dat ruim 9K km is.
Heb deze nu ook maar vervangen en vroeg me af of dit een acceptabel aantal km's is voor dit type cassette?
Wat is jullie ervaring in deze?
Na 9K zal je ketting wel op zijn (hopelijk al wel een keer eerder vervangen), maar je cassette moet toch nog wel minstens 5K meekunnen lijkt me.
Verder heb ik begrepen dat 11 speed kettingen bij 0.5% al vervangen moeten worden. Ik hield ook altijd 0.75% aan maar dat is voor 10 speed schijnt.
Ik heb met de microshift alles geprobeerd om het er uit te krijgen maar niets hielp.
Het bleef op dat ene tandwiel problemen geven.
Ja, ook tussentijds wel een nieuwe ketting gelegd, natuurlijk.
Dat het marge voor 10 en 11 speed verschillend zou zijn wist ik niet.
Als dat zo is zal ik nog iets eerder dan nu de ketting vervangen in de toekomst.
Wat me wel opviel bij het nameten van de oude ketting dat de afwijking, over de gehele ketting genomen, in de mate van rek grootte verschillen zitten.
Zo was bij één meting de 0.75 nog niet in zicht bij een andere viel de maatstok er dan weer doorheen?
Het nieuwe setje werkt nu weer zoals het hoort.
Het bleef op dat ene tandwiel problemen geven.
Ja, ook tussentijds wel een nieuwe ketting gelegd, natuurlijk.
Dat het marge voor 10 en 11 speed verschillend zou zijn wist ik niet.
Als dat zo is zal ik nog iets eerder dan nu de ketting vervangen in de toekomst.
Wat me wel opviel bij het nameten van de oude ketting dat de afwijking, over de gehele ketting genomen, in de mate van rek grootte verschillen zitten.
Zo was bij één meting de 0.75 nog niet in zicht bij een andere viel de maatstok er dan weer doorheen?
Het nieuwe setje werkt nu weer zoals het hoort.
...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Dat bepaalde delen van je ketting eerder slijten is ook mijn ervaring. Over het algemeen geldt dat als hij op één punt versleten is, je hele ketting versleten is. Ik check het om de X weken en doe het dan even op 2-3 verschillende punten.Oppbogga schreef: ↑12 mei 2020 11:38 Ik heb met de microshift alles geprobeerd om het er uit te krijgen maar niets hielp.
Het bleef op dat ene tandwiel problemen geven.
Ja, ook tussentijds wel een nieuwe ketting gelegd, natuurlijk.
Dat het marge voor 10 en 11 speed verschillend zou zijn wist ik niet.
Als dat zo is zal ik nog iets eerder dan nu de ketting vervangen in de toekomst.
Wat me wel opviel bij het nameten van de oude ketting dat de afwijking, over de gehele ketting genomen, in de mate van rek grootte verschillen zitten.
Zo was bij één meting de 0.75 nog niet in zicht bij een andere viel de maatstok er dan weer doorheen?
Het nieuwe setje werkt nu weer zoals het hoort.
Als het met afstellen niet lukt is de kans groot dat je achterpat niet volledig recht is. Bij 11s komt dat vrij precies. Een patrichter is geen slechte investering om thuis te hebben liggen, ook al gebruik je hem niet iedere dag.
Als 1 tandje slecht schakelt: derailleurpad richten.
Maar met de microshift bijregelen; Ik verwacht toch dat je kan instellen zodat het op andere kransjes slecht schakelt en op die ene ok ?
Ik probeer in dergelijke gevallen ook een ander wiel. Maar ik heb dan ook veel te veel wielen .
Soms ontdek je wel een speling op de body die het schakelen ook niet helpt.
Walter
Maar met de microshift bijregelen; Ik verwacht toch dat je kan instellen zodat het op andere kransjes slecht schakelt en op die ene ok ?
Ik probeer in dergelijke gevallen ook een ander wiel. Maar ik heb dan ook veel te veel wielen .
Soms ontdek je wel een speling op de body die het schakelen ook niet helpt.
Walter
Ik heb een soort gelijk probleem.Oppbogga schreef: ↑11 mei 2020 13:09 Afgelopen week een nieuwe ketting opgelegd en zaterdag ritje gemaakt.
Alles leek goed te gaan maar de ketting liep telkens, alleen bij één tandwieltje, tegen het naast gelegen groter tandwieltje op. Alle mogelijkheden geprobeerd om dat af te stellen. Ik heb het hier over een Sram e-tap groep
Sram 11-28 gewisseld voor een Ultegra 12-25 . Alles loopt goed, behalve van het 7e naar het 8e kransje schakelt het niet goed deze zitten samen op één spider kan dus niet verkeerd zitten . Sram cassette weer terug gezet en het probleem is opgelost.
Zou het met een Shimano 105 wel gaan deze heeft losse kransjes tot de laatste 3. Zou toch graag 12-25 rijden, anders word het de 11-25 van Sram zonder 18.
Iemand een oplossing ?
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Jaco,de ketting is ingesleten op de SRAM cassette.Jac schreef: ↑13 mei 2020 11:25Ik heb een soort gelijk probleem.Oppbogga schreef: ↑11 mei 2020 13:09 Afgelopen week een nieuwe ketting opgelegd en zaterdag ritje gemaakt.
Alles leek goed te gaan maar de ketting liep telkens, alleen bij één tandwieltje, tegen het naast gelegen groter tandwieltje op. Alle mogelijkheden geprobeerd om dat af te stellen. Ik heb het hier over een Sram e-tap groep
Sram 11-28 gewisseld voor een Ultegra 12-25 . Alles loopt goed, behalve van het 7e naar het 8e kransje schakelt het niet goed deze zitten samen op één spider kan dus niet verkeerd zitten . Sram cassette weer terug gezet en het probleem is opgelost.
Zou het met een Shimano 105 wel gaan deze heeft losse kransjes tot de laatste 3. Zou toch graag 12-25 rijden, anders word het de 11-25 van Sram zonder 18.
Iemand een oplossing ?
Heb het ook nu R8000 groep ,mix cassette ultegra 6800 11-28 en 12-25 een 12-28 van gemaakt en kleine ratel op de 14 en de 15.
Kan een heel klein minuscuul braampje zijn op de ketting.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
[/quote]
Jaco,de ketting is ingesleten op de SRAM cassette.
Heb het ook nu R8000 groep ,mix cassette ultegra 6800 11-28 en 12-25 een 12-28 van gemaakt en kleine ratel op de 14 en de 15.
Kan een heel klein minuscuul braampje zijn op de ketting.
[/quote]
Zou dat het kunnen zijn René? , ook op één kransje?
Jaco,de ketting is ingesleten op de SRAM cassette.
Heb het ook nu R8000 groep ,mix cassette ultegra 6800 11-28 en 12-25 een 12-28 van gemaakt en kleine ratel op de 14 en de 15.
Kan een heel klein minuscuul braampje zijn op de ketting.
[/quote]
Zou dat het kunnen zijn René? , ook op één kransje?
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Jaco,de ketting is ingesleten op de SRAM cassette.
Heb het ook nu R8000 groep ,mix cassette ultegra 6800 11-28 en 12-25 een 12-28 van gemaakt en kleine ratel op de 14 en de 15.
Kan een heel klein minuscuul braampje zijn op de ketting.
[/quote]
Zou dat het kunnen zijn René? , ook op één kransje?
[/quote]
Ik heb het nu voor de 2de keer Jaco.Bekijk de kransjes en de ketting maar eens goed.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
Zou dat het kunnen zijn René? , ook op één kransje?
[/quote]
Ik heb het nu voor de 2de keer Jaco.Bekijk de kransjes en de ketting maar eens goed.
[/quote]
Ik heb nog een nieuwe ketting liggen, ga het proberen René
Laat het weten als het is verholpen.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Op de montagestandaard is het probleem opgelost met een nieuwe ketting . Ga ervan uit dat het op de weg dan ook werkt . Thx René voor de tip.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Dan staat er nog geen kracht op,maar als je nu al niets hoort dan mss een hele kleine bijstelling wanneer je druk zet.
We horen van je Jaco
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.