Dat dus.
Canyon
Gevoel is subjectief.Djemz schreef: ↑10 mei 2020 21:15 Die ultimate is echt 10x comfortabeler dan die bmc. (en die laatste is toch ook geen cheap alu fietsje).
Die fiets voelt ook totaal anders aan door het verschil in gewicht. Had er vandaag nog eens mee gereden en gisteren met mijn canyon. Vooral bij het recht staan op de trappers is dat een compleet ander gevoel.
Comfort komt vooral uit de wielen (hoog profiel of een comfortabeler laag profiel) en de banden (breedte, type en bandenspanning).
Ik heb ook nog een ultimate AL in gebruikt. Voelt inderdaad anders als de Ultimate CF SL die ik heb maar daarom niet slechter of beter. Maar de AL kan enkel 23mm banden aan. Als ik een andere achterrem steek kunnen er 25mm in. Ik heb dat eens gedaan en geeft een wereld van verschil (waren ook andere wielen).
Wat heeft dit te maken met de 2 fietsen waar het hier over gaat? Deze hebben op het frame materiaal na alles hetzelfde.Djemz schreef: ↑10 mei 2020 21:15 Dat zou ik niet zo zeggen.. Ik heb een bmc teammachine in alu en een carbon canyon ultimate. Die ultimate is echt 10x comfortabeler dan die bmc. (en die laatste is toch ook geen cheap alu fietsje).
Die fiets voelt ook totaal anders aan door het verschil in gewicht. Had er vandaag nog eens mee gereden en gisteren met mijn canyon. Vooral bij het recht staan op de trappers is dat een compleet ander gevoel.
Nu de bmc heeft wel nog de oude 105 groep en canyon de nieuwe ultegra. In gewicht scheelt dat ook nog eens. Maar het totaal verschil in gewicht met alles er op en er aan is toch bijna 3kg.
10x comfortabeler lijkt me een tikkeltje overdreven. 10% is al veel.
De vraagsteller vraag om een goedkope fiets voor triatlon. Dus staat hij niet op de pedalen maar gaat hij in een aerodynamische houding zitten en probeert zo snel mogelijk die afstand af te werken.
Vwb de banden in de nieuwe r7000 remhoeven past een 28mm band. Dat is al heel comfortabel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik vind bij een Carbon frame, zeker de Ultimate, comfort wel een wezenlijk verschil maken . Tov mijn eerste alu racer worden trillingen en hobbels veel beter gedempt. Ik kan daardoor veel langer in het zadel blijven.
+1HarryuitHilversum schreef: ↑11 mei 2020 16:35 Ik vind bij een Carbon frame, zeker de Ultimate, comfort wel een wezenlijk verschil maken . Tov mijn eerste alu racer worden trillingen en hobbels veel beter gedempt. Ik kan daardoor veel langer in het zadel blijven.
Canyons al gemaild maar geen reactie nog, dus vandaar hier ook een post.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Welke afmontage heb jij op je ultimate AL zitten dan?roelw schreef: ↑10 mei 2020 21:28
Gevoel is subjectief.
Comfort komt vooral uit de wielen (hoog profiel of een comfortabeler laag profiel) en de banden (breedte, type en bandenspanning).
Ik heb ook nog een ultimate AL in gebruikt. Voelt inderdaad anders als de Ultimate CF SL die ik heb maar daarom niet slechter of beter. Maar de AL kan enkel 23mm banden aan. Als ik een andere achterrem steek kunnen er 25mm in. Ik heb dat eens gedaan en geeft een wereld van verschil (waren ook andere wielen).
De mijne met een 105 (10 speed), kan vrij gemakkelijk 25mm bandjes hebben namelijk (fiets uit 2013).
En het comfort van een fiets zit veel in de banden, klopt. Profiel van het wiel vind ik gedurfd om daar een verschil over te melden. In theorie zeker verschil tussen lage en hoge velgen. Maar in principe moeten de velgen recht blijven en stijf zijn. Alle kleine trillingen zullen ze doorgeven dan ook. Daarom dat de banden (soepel, spanning, breedte), zoveel meer doen voor je comfort. Bij flinke kuilen/hobbels, waar je echt een klap(je) maakt is dat anders, maar die voel je toch al.
In datzelfde kader, juist al die kleine trillingen die in een fiets terecht komen.., die je dus nog niet met je banden hebt opgelost.., zullen met een alu frame 1 op 1 aan je zitvlak en handen doorgegeven worden. Een carbon frame KAN een deel uitdempen. KAN, want als je een goedoop, dik, zwaar carbon frame maakt zal dat minder het geval zijn natuurlijk.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Bedankt, de centjes zijn al uitgegeven en de eerste 1500 km zijn al gemaakt.
De schijfremmen zag ik geen meerwaarde in als ik het afzette tegen de extra kosten.
Weet je toevallig onder welke naam Fulcrum deze wielen verkoopt?
-
- Forum-lid
- Berichten: 361
- Lid geworden op: 21 sep 2014 01:16
Niet.