Fulcrum Racing Quattro / Racing 4
Ik heb mijn set nu een jaar wat opvalt is dat mijn achterwiel steeds meer ratel begint te geven. Vandaag begon ineens mijn voornaaf te piepen en liep heel stroef. Gestopt en na een paar keer draaien was het weg en liep naaf weer soepel maar niet zo soepel als voorheen. De wielen zijn net 1 jaar en 5000 km oud. Iemand een idee wat dit kan zijn?
lagers. Een wiel moet je ook onderhouden. Ratel in het achterwiel komt doordat het freewheel steeds minder vet gaat bevatten. Daar mag dus best weer wat vet tegenaan.Danny1808 schreef:Ik heb mijn set nu een jaar wat opvalt is dat mijn achterwiel steeds meer ratel begint te geven. Vandaag begon ineens mijn voornaaf te piepen en liep heel stroef. Gestopt en na een paar keer draaien was het weg en liep naaf weer soepel maar niet zo soepel als voorheen. De wielen zijn net 1 jaar en 5000 km oud. Iemand een idee wat dit kan zijn?
-
- Forum-lid
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 08 aug 2013 13:13
1,5 week geleden Alp Huez beklommen met mijn Quattro's gaven geen krimp bij mijn 100+ Kg. Ik ben er zeer tevreden over (al zijn het maar de looks)
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Graag jullie advies:
Ik rij fulcrum racing quattro LG's. Aangekocht juni 2018. Ca. 10k mee gereden. Normaal schoongemaakt, naaf verder niet open gehad oid.
Vanavond bleef tijdens een ritje de freehub vastzitten, waardoor het een soort fixie werd. Ik heb tijdens schoonmaak of verwisselen van casette al wel gezien dat de body wat ingevreten is (schijnt vaker voor te komen bij dit type body), maar dat de hele freehub vast blijft zitten verbaasd me wel.
Zouden jullie dit zien als 'normale' slijtage van een naaf? M.a.w: hoe veel kans zou ik maken op een succesvolle garantieclaim?
Ik vind zelf dat het niet normaal is dat een wiel 'stuk' is na minder dan twee jaar. Het is niet als een casette/ketting wat je af en toe dient te vervangen.
Beniewd hoe jullie hier naar kijken.
Ik rij fulcrum racing quattro LG's. Aangekocht juni 2018. Ca. 10k mee gereden. Normaal schoongemaakt, naaf verder niet open gehad oid.
Vanavond bleef tijdens een ritje de freehub vastzitten, waardoor het een soort fixie werd. Ik heb tijdens schoonmaak of verwisselen van casette al wel gezien dat de body wat ingevreten is (schijnt vaker voor te komen bij dit type body), maar dat de hele freehub vast blijft zitten verbaasd me wel.
Zouden jullie dit zien als 'normale' slijtage van een naaf? M.a.w: hoe veel kans zou ik maken op een succesvolle garantieclaim?
Ik vind zelf dat het niet normaal is dat een wiel 'stuk' is na minder dan twee jaar. Het is niet als een casette/ketting wat je af en toe dient te vervangen.
Beniewd hoe jullie hier naar kijken.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."
10k mee gefietst en nog nooit iets aan onderhoud gedaan in de vorm van (body) schoonmaken en opnieuw invetten? Je kunt die garantie wel vergeten. Waarschijnlijk vast gelopen uit protest vanwege gebrek aan liefde. Open maken, schoonmaken en nieuwe vet erin. Mocht er echt iets stuk zijn (palletje afgebroken) komt dat waarschijnlijk door gebrekkige onderhoud. Nieuwe pailletjes kun je er in (laten) zetten. Invetten en je kunt weer verder.
Misschien kom ik een beetje bot over. Excuus daarvoor alvast.
Misschien kom ik een beetje bot over. Excuus daarvoor alvast.
Lekker ontwerp is het dan....
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Dank voor de reacties.
In het geval er geen onderhoud aan te plegen valt, is het dan normaal dat een product na 10k de geest geeft? Mijns inziens niet. Garantie zal waarschijnlijk op niks uitlopen, maar ik ga het toch proberen.
Overigens vraag ik me af hoeveel fietsers periodiek hun body/hub servicen.. En ik denk niet dat het meegenomen wordt bij een standaard service beurtje bij de lbs.
In het geval er geen onderhoud aan te plegen valt, is het dan normaal dat een product na 10k de geest geeft? Mijns inziens niet. Garantie zal waarschijnlijk op niks uitlopen, maar ik ga het toch proberen.
Overigens vraag ik me af hoeveel fietsers periodiek hun body/hub servicen.. En ik denk niet dat het meegenomen wordt bij een standaard service beurtje bij de lbs.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."
Ik denk ook dat dit tegenvalt.Desertstorm schreef: ↑18 mei 2020 21:48 Overigens vraag ik me af hoeveel fietsers periodiek hun body/hub servicen.. En ik denk niet dat het meegenomen wordt bij een standaard service beurtje bij de lbs.
Hangt ook af wat je met onderhoud wil bereiken.
Ik heb alleen naven met lagers die gewoon vervangen kunnen worden, en als ik een lager vervang maak ik het palgedeelte schoon en zet hem weer in elkaar met iets dikke olie o.i.d.
Meer is het niet, ik haal ze niet elk jaar uit elkaar zolang het goed loopt....
10000 km is wel heel erg weinig.
Ik heb alleen naven met lagers die gewoon vervangen kunnen worden, en als ik een lager vervang maak ik het palgedeelte schoon en zet hem weer in elkaar met iets dikke olie o.i.d.
Meer is het niet, ik haal ze niet elk jaar uit elkaar zolang het goed loopt....
10000 km is wel heel erg weinig.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig