Ik neem altijd 2 bidons mee en dan vraag ik altijd( fatsoenlijk vanzelf) bij gewone mensen die in de tuin bezig zijn of zitten.
Altijd willen ze dat wel.Echt nog nooit geweigerd.
en op camping-watersport terreinen(zijn/gaan weer open nu)...... heb je altijd wel een toilletgebouw met (buiten)kranen.
maatregelen tegen zonnesteek>
petje/onderhelm cap op, goed insmeren, goed drinken, goed eten!(niet vergeten dus), en beperkt aantal uren fietsen en niet met te grote inspanning en accepteren dat je nu eenmaal niet goed over sterke zon kan.
Niet voor niets zijn we hier in Nederland, over het algemeen zo blank/licht als wat. De enige reden dat donkere mensen een donkere huid hebben(vertel dat maar aan types als Wilders en/of Baudet) is dat hun huid geevalueerd is om goed tegen de zon te kunnen. Zelfs met hun donkere huid kunnen ze ook last hebben van de zon en verkleurt hun huid ook en wordt nog donkerder.
De eerste bewoners van Europa waren dan ook donkere mensen uit Afrika en kwamen hier in bosrijk gebied.(bijna heel Europa was bebost).
Doordat een heel donkere huid niet nodig was in het bosrijke landschap(geen sterk zonlicht),is hun huid steeds lichter geworden en na het verdwijnen van de oerbossen ten voordele van de landbouw en er een veel opener landschap ontstond zijn we met onze steeds lichter huid veel kwetsbaarder geworden, tegen zonnestraling.
(dit leerden wel al op de Mavo 45jaar terug
).
Nu warmt het klimaat(de laatste 15 jaar zeg maar) ook nog eens op en komt alles "dubbel"aan.Veel meer zonuren.pffffffft. We zijn in dit voorjaar al aan meer zonuren toe, dan in mij hele jeugd samen zo ongeveer.
(tenminste zo voelt het,
(Rij)Wind is natuurlijk verradelijk !.
omdat je gevoelsmatig wordt afgekoeld ...maar dat heeft geen invloed op de zonkracht en de werking op je lichaam.Je hebt dan juist goed kans om een zonnesteek op te lopen,omdat de wind je het gevoel geeft van afkoeling, wat dus niet zo is!
en nog een tip>
gooi mooi wat water(bij een tappunt) ,
eerst over je hoofd en bovenkant van je lichaam. Dan wordt je kleding goed nat en dat geeft fijne verkoeling over langere tijd.
en je kan ook nog uv tegenhoudende (dunne/lichte) arm en beenstukken aan doen.Vooral UV armstukken zijn wel prettig te dragen.