Steekas onderweg vastdraaien
De fabrikant wil gewoon z'n ass gecoverd hebben dus die zet op ieder boutje een getalletje.
Misschien wel, misschien niet. 4 Nm voor een steekas lijk mij wel erg weinig.
4 Nm haal je al als je een multitooltje enkel met duim en wijs- en middelvinger vasthoudt.
Met een lange inbussleutel of als je bij een multitooltje een beetje kracht zet met je duimmuis zit je zo al aan 10 a 15 Nm.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
4Nm is te weinig, 10Nm is perfect. Gewoon handvast met de vingertoppen.
Jongens, niet zo kinderachtig. Elke zichzelf respecterende fietser heeft 2 momentsleutels in de achterzak. Eén voor 2-15 Mm, en één voor 10-50 Nm. Better safe than sorry!
Zeker niet slecht bedoeld van mij, maar dat vind ik een beetje te ver gaan. Alles aandraaien volgen de correcte Nm is de beste manier. Maar ik heb het gevoel dat er de dag van vandaag te hard op ingegaan wordt.
Dan kan ik ook de vraag stellen hoe hard ik mijn snelspanner mag vastzetten?
Draaide iedereen hier 20 jaar geleden ook alles vast met momentsleutel? In theorie dient elke bout volgens een bepaald Nm aangedraaid te worden, maar mijn tuinstel heb ik ook gewoon met de inbusset in mekaar geschroefd.
Elke persoon die en beetje sleutelt heeft wel een gevoel wat "vast" en wat "te vast" is.
Ironie: Ironie is een manier om op bedekte, milde wijze de spot te drijven met iets of iemand, bijvoorbeeld door het tegenovergestelde te zeggen van wat men bedoelt, of door sterk te overdrijven.
Leuk dat er zelfs over steekassen nog een hele draad opbloeit.
Steekassen zijn bij uitstek "idiot proof" dingen (zit hij in z'n gaten, dan valt het wiel er niet meteen uit, hoe vast het ding zit is 100% irrelevant), in tegenstelling tot de zelfspanner waar iemand met een IQ van pakweg 80 nog de fout in kan gaan.
Dit heeft in de USA geleid tot de briljante uitvinding van de "lawyer tabs" waardoor een snelspanner weer een onhandige vleugelmoer wordt...
Overigens heb ik ooit ergens gelezen dat er destijds bij Bike Shops testen op bezoekers zijn uitgevoerd en dat 43% van de onbehaarde chimpansees er niet in slaagde om een wiel goed vast te zetten met een snelspanner.
Steekassen zijn bij uitstek "idiot proof" dingen (zit hij in z'n gaten, dan valt het wiel er niet meteen uit, hoe vast het ding zit is 100% irrelevant), in tegenstelling tot de zelfspanner waar iemand met een IQ van pakweg 80 nog de fout in kan gaan.
Dit heeft in de USA geleid tot de briljante uitvinding van de "lawyer tabs" waardoor een snelspanner weer een onhandige vleugelmoer wordt...
Overigens heb ik ooit ergens gelezen dat er destijds bij Bike Shops testen op bezoekers zijn uitgevoerd en dat 43% van de onbehaarde chimpansees er niet in slaagde om een wiel goed vast te zetten met een snelspanner.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Weet je het zeker?
Lees http://james-p-smith.blogspot.com/2011/ ... ycles.html eens aandachtig door en meld hier eens of je er daarna nog zo over denkt.
Herhaal dit niet onnodig