Tubes for Dummies
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01
Blijft een interessant onderwerp. Ik heb best goede ervaringen met tubes. Met sealant is een lek inderdaad doorgaans goed te dichten. Ik heb wel één keer meegemaakt dat mijn voorband zonder dat ik het doorhad gedeeltelijk leeg was gelopen, maar dat ik dat pas ontdekte tijdens een scherpe bocht (keerpunt). De band met zo'n 2 bar erin rolde van de velg, met een valpartij als gevolg.
Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?
Zo'n prachtig licht setje tubewielen spreekt me wel aan, alleen vind je die niet zo snel voor een goede prijs compatibel met schijfremmen. Misschien een keer overnemen van iemand die is uitgekeken op het cyclocrossen.
Op mijn achterwiel van de tijdritfiets ligt nu een Continental Sprinter Gatorskin. Die zou ik dan ook op mijn koersfiets willen. Loopt niet zo lekker als een Vittoria Corsa, maar je hebt ook niet de angst voor het lek rijden.
Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?
Zo'n prachtig licht setje tubewielen spreekt me wel aan, alleen vind je die niet zo snel voor een goede prijs compatibel met schijfremmen. Misschien een keer overnemen van iemand die is uitgekeken op het cyclocrossen.
Op mijn achterwiel van de tijdritfiets ligt nu een Continental Sprinter Gatorskin. Die zou ik dan ook op mijn koersfiets willen. Loopt niet zo lekker als een Vittoria Corsa, maar je hebt ook niet de angst voor het lek rijden.
Ik heb de vele jaren gelijmd, is natuurlijk wel het mooiste bij tube rijden echter imho er is ook een alternatief.Claris_Kees schreef: ↑30 mei 2020 13:02 Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?
Het lijmen is op zich leuk, kost tijd en stinkt als een gek. Schoonmaken blijft ook een uitdaging maar dit blijft altijd zo welke methode je ook kiest lijm of tape - alhoewel ik met tape wat betere ervaringen heb. Grootste echt het grootste nadeel blijft het centreren van de tube op de gelijmde velg, ik kreeg het nooit perfect en dat bleef jeuken en irriteren!
Dus eens Tufo Tape gaan gebruiken, aanbrengen en er mee werken is erg fijn - geen stank en je doet het in een keer binnen 1 uur. De tube ligt PERFECT recht, en die denkt dat het niet vast zit vergist zich. Het verwijderen van de tube kost evenveel moeite als gelijmd daar zit geen enkel verschil in. Met tape kun je wel eens het geluk hebben als je tape eraf haalt dat het in zijn geheel eraf komt en dan ben je snel klaar zo niet moet je met sticker verwijderaar aan de slag, ik gebruik die van HG, en dan kost het iets minder werk dan tube lijm.
Het blijft wat je wilt beide zijn prima methodes, ik tape vanaf nu altijd
YFood !!!
Moet je toch mijn wielen eens zien Cees, of een middag onder het genot van een biertje wat tubes lijmen. Hoe meer bier - hoe rechter het wordtcsteenbe schreef: ↑30 mei 2020 17:50 Ik heb de vele jaren gelijmd, is natuurlijk wel het mooiste bij tube rijden echter imho er is ook een alternatief.
Grootste echt het grootste nadeel blijft het centreren van de tube op de gelijmde velg, ik kreeg het nooit perfect en dat bleef jeuken en irriteren!
Maar alle gekheid op een stokje , ik krijg ze 99% altijd nagenoeg perfect gelijmd.
Übung macht den Meister
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik gebruik Orange Sealant , echt een gouden tip !! Droogt niet uit , ook niet op voorraad zoals TUFO , dat is met een half jaar zo hard als wat. Qua tubes rij ik zelf momenteel Continental Competititon Pro LTD ( niet te koop in de winkel ) en A. Dugast die ik speciaal bekomen heb via via... ander profiel op Strada tube.Claris_Kees schreef: ↑30 mei 2020 13:02 Blijft een interessant onderwerp. Ik heb best goede ervaringen met tubes. Met sealant is een lek inderdaad doorgaans goed te dichten.
Het grootste nadeel van tubes vind ik het lijmen, vooral het mooi recht uitlijnen van de band. Ik hoor hier steeds meer goede ervaringen over tape. Zijn daar ook felle tegenstanders van?
Op mijn achterwiel van de tijdritfiets ligt nu een Continental Sprinter Gatorskin. Die zou ik dan ook op mijn koersfiets willen. Loopt niet zo lekker als een Vittoria Corsa, maar je hebt ook niet de angst voor het lek rijden.
Ik zou dus zeker een goede comfortabele tube nemen die ook echt soepel is. Lekrijden is en blijft een risico maar met een goede sealant echt geen bezwaar om de rest van het seizoen of verder uit te rijden. Mijn zoon heeft 2 jaar geleden lek gereden met een Mavic tube. Met Orange sealant opgelost en hij rijdt er nu nog mee.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01
Het lijmen van de tubes heeft zeker wat romantisch! Ik voel me een echte mechanieker als ik het aan het doen ben. Ik doe het alleen niet zo vaak, dus niet zo veel Übung om Meister te worden... (anderzijds ook wel fijn gezien de prijzen)
En die Orange sealant, gebruik je die dan vooraf of neem je een kleine portie mee onderweg? Ik heb wel eens gelezen dat na een tijdje de kwaliteit van de latex aangetast wordt door de sealant. Mijn tubes zijn butyl en die lijken het wel goed te houden, ondanks preventieve sealant. Ze verliezen denk ik slechts (max.) een bar per maand aan druk. Door de geringe hoeveelheid 'droge lucht' die ik erbij moet pompen heb ik ook niet het idee vaak sealant bij te moeten vullen.
Voel door dit topic wel weer de drang om een setje tubewielen te scoren. Misschien eens een topic starten op 'te koop gevraagd'
En die Orange sealant, gebruik je die dan vooraf of neem je een kleine portie mee onderweg? Ik heb wel eens gelezen dat na een tijdje de kwaliteit van de latex aangetast wordt door de sealant. Mijn tubes zijn butyl en die lijken het wel goed te houden, ondanks preventieve sealant. Ze verliezen denk ik slechts (max.) een bar per maand aan druk. Door de geringe hoeveelheid 'droge lucht' die ik erbij moet pompen heb ik ook niet het idee vaak sealant bij te moeten vullen.
Voel door dit topic wel weer de drang om een setje tubewielen te scoren. Misschien eens een topic starten op 'te koop gevraagd'
Tubes, lijm, ...
Waar is de tijd. Mijn ervaring gaat terug naar jaren 80/90. Heb voor recreatief gebruik de overstap naar bandjes positief ervaren.
Tubes, soms ook hoofdrolspeler in gesprekken met denkbeeldige hogere machten, als je bij vriestemperaturen, net voor je slotklim, lek staat en de uiteraard zeer goed gelijmde tube met verkleumde handen niet van de velg krijgt.
Top!
Waar is de tijd. Mijn ervaring gaat terug naar jaren 80/90. Heb voor recreatief gebruik de overstap naar bandjes positief ervaren.
Tubes, soms ook hoofdrolspeler in gesprekken met denkbeeldige hogere machten, als je bij vriestemperaturen, net voor je slotklim, lek staat en de uiteraard zeer goed gelijmde tube met verkleumde handen niet van de velg krijgt.
Top!
@claris_kees, ik gebruik geen sealant preventief maar wel een kleine hoeveelheid mee in een flesje.
@patrickvb, ik heb in al mijn tubejaren nog nooit een tube onderweg moeten vervangen.
@patrickvb, ik heb in al mijn tubejaren nog nooit een tube onderweg moeten vervangen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Heb wel al 3x moeten wisselen onderweg, leuk nee een probleem nee. Rij ook altijd met een reserve tube en klein flesje orange seal. Daarvoor had ik Vittoria pitstop, kansloos spul !
Orange seal al 2x moeten gebruiken, perfect spul was binnen 5 minuten weer onderweg.....
Orange seal al 2x moeten gebruiken, perfect spul was binnen 5 minuten weer onderweg.....
YFood !!!
Zo dadelijk nog eens de tubes van stal halen. Heb ze al een paar keer gebruikt vorig jaar tijdens een wedstrijdje op in de 12u Zolder op het circuit. Maar nog nooit trainingsritjes meegedaan. Ik heb wel (nog) geen reserve tube maar Orange Sealant pakketje zit klaar voor in de achterzak. Fingers Crossed.
Ik heb nu Conti Pro Ltd tubes erop, helaas 22mm. Zou toch liever 25mm hebben maar die Pro Ltd is niet verkrijgbaar in de winkel zeker? Moest iemand interesse hebben in de 22mm tubes (ze zijn nog in uitstekende staat) laat maar weten...
Ik heb nu Conti Pro Ltd tubes erop, helaas 22mm. Zou toch liever 25mm hebben maar die Pro Ltd is niet verkrijgbaar in de winkel zeker? Moest iemand interesse hebben in de 22mm tubes (ze zijn nog in uitstekende staat) laat maar weten...
bij tubes op racefiets speelt de breedte minder. Voordeel breder is 'meer comfort -lees minder spanning in de banden- met nog lage rolweerstand en minder kans op lekrijden'.
Bij de Conti tubes heb je sowieso een aangenaam comfort en rij je ook geen stootlekken. En bij smaller heb je minder luchtweerstand en minder gewicht... Zolang je geen parijs roubaix gaat rijden zal de 22 zeker volstaan. Dus zeker op een circuit in zolder voldoen ze perfect. ik zou ze dus oprijden....
Ik heb nog een paar 25mm pro conti-tubes : maar je moet er de fiets bijkopen waar ze op staan (wat zou het duurste zijn: de tubes of de fiets?).
Gek genoeg momenteel internet de 22 en de 28mm versies te vinden (nu ja zowat 100 Euro voor een band: moet een heel goede investering zijn waar je me bezig bent...).
Walter
Heerlijke tube de Pro LTD , ik heb er nog op reserve in 25mm. Vandaag ook weer een rit mee gedaan. Het is dit laatste jaar zo erg dat ik geen reserve tube meer meeneem maar volledig vertrouw op Orange Sealant. Ik heb het er ook niet preventief in , maar enkel bij als noodmiddel zoals een reserve biba bij clincher rijders. De meeste van hen hebben ook geen reserve buba bij tijdens een rit.
@Stino , de Conti Pro LTD zijn niet te koop in de winkel.
@Stino , de Conti Pro LTD zijn niet te koop in de winkel.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless