Je fietscomputer op pause zetten en dan de brug op lopen via het voetgangerstrappetje en als je boven bent opstappen en weer op start drukken (dat zag ik net voor me gebeuren).
Hoe trainen jullie met een vermogensmeter?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
Ik ben noob qua vermogen rijden, maar zou graag wat dingen willen weten.
Ik fiets altijd met een hartslag meter en ik weet dat je hartslag van meerdere dingen afhankelijk is.
Eergisteren heb ik naar mijn werk gefietst, enkeltje 20km en heb in mijn d1 gefietst. Gisteren heb ik een grotere afstand gefietst en steeds in mijn d1 gefietst, maar heb nu wel zware vermoeide benen en iets spierpijn. Ik dacht gezien mijn hartslag het rustig aan te hebben gedaan, maar aan mijn lichaam te merken moet ik nu wel herstellen. Kan het zijn door vermoeidheid dat mijn hartslag niet wou oplopen maar wel in het rood heb gefietst? Had ik dit kunnen ondervangen met een vermogenssensor?
En zo ja mocht ik eens gaan kijken naar 1 is dan die van Garmin een goede?
Ik fiets altijd met een hartslag meter en ik weet dat je hartslag van meerdere dingen afhankelijk is.
Eergisteren heb ik naar mijn werk gefietst, enkeltje 20km en heb in mijn d1 gefietst. Gisteren heb ik een grotere afstand gefietst en steeds in mijn d1 gefietst, maar heb nu wel zware vermoeide benen en iets spierpijn. Ik dacht gezien mijn hartslag het rustig aan te hebben gedaan, maar aan mijn lichaam te merken moet ik nu wel herstellen. Kan het zijn door vermoeidheid dat mijn hartslag niet wou oplopen maar wel in het rood heb gefietst? Had ik dit kunnen ondervangen met een vermogenssensor?
En zo ja mocht ik eens gaan kijken naar 1 is dan die van Garmin een goede?
Ja , dat heb ik zelf ook, ik vind langzaam rijden niet leuk,. dus voorheen deed ik dat weinig tot niet.
In D1 fietsen kan best vermoeiend aanvoelen als je dat voorheen weinig of nooit deed.
Je lichaam moet wennen aan de iets andere stofwisseling,,, dat heeft IMO niks met hartslag of vermogen te maken, alleen met de lage intensiteit.
In D1 fietsen kan best vermoeiend aanvoelen als je dat voorheen weinig of nooit deed.
Je lichaam moet wennen aan de iets andere stofwisseling,,, dat heeft IMO niks met hartslag of vermogen te maken, alleen met de lage intensiteit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Moeilijk om hier een goed antwoord op te geven zonder meer te weten of jouw getraindheid. Hartslag is erg onbetrouwbaar om op te trainen. Als je vermoeid bent, ziek of je traint 2 dagen op rij dan ligt je hartslag veel lager dan normaal. Als je dan op hartslag in D1 gaat trainen rijd eigenlijk veel te intensief. Dat probleem heb je met vermogen niet.Danny091283 schreef: ↑31 mei 2020 14:20 Ik ben noob qua vermogen rijden, maar zou graag wat dingen willen weten.
Ik fiets altijd met een hartslag meter en ik weet dat je hartslag van meerdere dingen afhankelijk is.
Eergisteren heb ik naar mijn werk gefietst, enkeltje 20km en heb in mijn d1 gefietst. Gisteren heb ik een grotere afstand gefietst en steeds in mijn d1 gefietst, maar heb nu wel zware vermoeide benen en iets spierpijn. Ik dacht gezien mijn hartslag het rustig aan te hebben gedaan, maar aan mijn lichaam te merken moet ik nu wel herstellen. Kan het zijn door vermoeidheid dat mijn hartslag niet wou oplopen maar wel in het rood heb gefietst? Had ik dit kunnen ondervangen met een vermogenssensor?
En zo ja mocht ik eens gaan kijken naar 1 is dan die van Garmin een goede?
Met "die van Garmin" bedoel je denk ik de Vector 3. Inmiddels mag je hopen dat die betrouwbaar is.... zijn ontzettend veel problemen mee geweest. Als je pedalen wil zou ik zelf voor de BePro's gaan, als je kunt leven met het uiterlijk van de pods.
Als je maar vergenoeg gaat....
Nog "leuk" youtube filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=3GXc474Hu5U&
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Heb ik ook als ik 2 dagen stevige ritten heb gemaakt en dag 3 uurtje peddelen de benen heel anders voelen zoals Keezx beschrijft.Danny091283 schreef: ↑31 mei 2020 14:20 Ik ben noob qua vermogen rijden, maar zou graag wat dingen willen weten.
Ik fiets altijd met een hartslag meter en ik weet dat je hartslag van meerdere dingen afhankelijk is.
Eergisteren heb ik naar mijn werk gefietst, enkeltje 20km en heb in mijn d1 gefietst. Gisteren heb ik een grotere afstand gefietst en steeds in mijn d1 gefietst, maar heb nu wel zware vermoeide benen en iets spierpijn. Ik dacht gezien mijn hartslag het rustig aan te hebben gedaan, maar aan mijn lichaam te merken moet ik nu wel herstellen. Kan het zijn door vermoeidheid dat mijn hartslag niet wou oplopen maar wel in het rood heb gefietst? Had ik dit kunnen ondervangen met een vermogenssensor?
En zo ja mocht ik eens gaan kijken naar 1 is dan die van Garmin een goede?
Dat laatste begrijp ik niet hartslag wil niet oplopen maar wel in het Rood gefietst?
Het Rode gebied wordt gezien tussen omslagpunt en max hartslag.
Als je vermoeid raakt of bent tijdens de rit dan zal je zien dat je hartslag een stuk hoger ligt bij hetzelfde vermogen dan wanneer je 20 min aan het rijden bent.
Als je met een vermogensmeter rijd dan zal je zien dat je vaak in het begin eigenlijk te hard van start gaat.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
Ik bedoel niet qua hartslag in het rood rijden, maar meer waar ik nu lichamelijk toe in staat ben.
Wat zijn rigenlijk goede vermogenssensors om eens naar te kijken?
Wat zijn rigenlijk goede vermogenssensors om eens naar te kijken?
Net omgekeerd. Wanneer ik dagen achter elkaar stevige ritten maakt, zie ik dat de hartslag bij hetzelfde vermogen steeds lager wordt.
Als ik fris ben, is mijn omslagpunt 171. Wanneer ik moe ben, zakt dat serieus. Na een week van +1000km op de fiets, ga ik stilaan dood wanneer de hartslag rond de 160 zit.
Met de vermogenmeter is dat veel makkelijker op te vangen, in Z2 kan ik heel de dag rijden, ongeacht hoe moe ik ben.
Goede vermogenmeters: P2M, Quarq, Assioma (en als enkelzijdig voldoet, kunnen Stages en 4iiii er ook bij)
Sowieso geen vermogenmeter op het Shimano trapstel (left-only is goed, de rechterkant geeft serieus problemen)
Als ik fris ben, is mijn omslagpunt 171. Wanneer ik moe ben, zakt dat serieus. Na een week van +1000km op de fiets, ga ik stilaan dood wanneer de hartslag rond de 160 zit.
Met de vermogenmeter is dat veel makkelijker op te vangen, in Z2 kan ik heel de dag rijden, ongeacht hoe moe ik ben.
Goede vermogenmeters: P2M, Quarq, Assioma (en als enkelzijdig voldoet, kunnen Stages en 4iiii er ook bij)
Sowieso geen vermogenmeter op het Shimano trapstel (left-only is goed, de rechterkant geeft serieus problemen)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Je kan natuurlijk altijd je hartslag overrulen en rijden op vermogen.
De vraag is dan wel weer of je dat moet doen ?
Voor een kortere periode (hangt ook weer af van getraindheid/belastbaarheid) is dat best mogelijk, maar je creëert zo wel veel vermoeidheid, dus vroeger of later ga je toch die vermoeidheid moeten wegwerken door te rusten.
Die niet goed stijgende hartslag is gewoon een sterke indicatie van vermoeidheid, dat is toch wel interessant om te weten (als je het zo al niet zou aanvoelen).
Met een auto kan je dikwijls ook even verder met een rood lampje aan, maar gewoonlijk toch ook niet heel lang.
De vraag is dan wel weer of je dat moet doen ?
Voor een kortere periode (hangt ook weer af van getraindheid/belastbaarheid) is dat best mogelijk, maar je creëert zo wel veel vermoeidheid, dus vroeger of later ga je toch die vermoeidheid moeten wegwerken door te rusten.
Die niet goed stijgende hartslag is gewoon een sterke indicatie van vermoeidheid, dat is toch wel interessant om te weten (als je het zo al niet zou aanvoelen).
Met een auto kan je dikwijls ook even verder met een rood lampje aan, maar gewoonlijk toch ook niet heel lang.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
Er zijn vele factoren die de (relatieve) hoogte van de hartslag beïnvloeden: vermoeidheid, stress, vochtverlies, suikertekort, warmte, frisheid, motivatie, etc.
Er is geen enkele factor die vermogen beïnvloedt; 300w is 300w, wind mee of tegen, warm of koud, zoevend asfalt of kasseien, etc. Vermogen is de externe belasting, de output.
Maar hoe gebruik je deze twee grootheden (meetgegevens) nou het best om je training vorm te geven?
In al z'n eenvoud komt het volgens mij hierop neer:
1. Hartslag = rem en gas-pedaal (helaas niet eenduidig, want afhankelijk van veel factoren)
2. Vermogensmeter = prestatiemeter (de beste manier om prestaties te vergelijken)
Er is geen enkele factor die vermogen beïnvloedt; 300w is 300w, wind mee of tegen, warm of koud, zoevend asfalt of kasseien, etc. Vermogen is de externe belasting, de output.
Maar hoe gebruik je deze twee grootheden (meetgegevens) nou het best om je training vorm te geven?
In al z'n eenvoud komt het volgens mij hierop neer:
1. Hartslag = rem en gas-pedaal (helaas niet eenduidig, want afhankelijk van veel factoren)
2. Vermogensmeter = prestatiemeter (de beste manier om prestaties te vergelijken)
-
- Forum-lid
- Berichten: 423
- Lid geworden op: 11 aug 2015 16:48
- Locatie: Soest
Ik heb idd Shimano trappers en drivetrain.TL@ schreef: ↑01 jun 2020 11:20 Net omgekeerd. Wanneer ik dagen achter elkaar stevige ritten maakt, zie ik dat de hartslag bij hetzelfde vermogen steeds lager wordt.
Als ik fris ben, is mijn omslagpunt 171. Wanneer ik moe ben, zakt dat serieus. Na een week van +1000km op de fiets, ga ik stilaan dood wanneer de hartslag rond de 160 zit.
Met de vermogenmeter is dat veel makkelijker op te vangen, in Z2 kan ik heel de dag rijden, ongeacht hoe moe ik ben.
Goede vermogenmeters: P2M, Quarq, Assioma (en als enkelzijdig voldoet, kunnen Stages en 4iiii er ook bij)
Sowieso geen vermogenmeter op het Shimano trapstel (left-only is goed, de rechterkant geeft serieus problemen)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@TL heb ik ook en ik denk vrijwel iedereen die redelijk getraind is vermogen is na meerdere dagen hoger bij een zelfde hartslag, dat heeft wel een grens bij mij. zo bij de 145 a 150 slagen vlakt het vermogen iets af terwijl ik normaal redelijk uitgerust in de laatste 15 tot 20 slagen 20% meer vermogen kan trappen.
Maar ik herken ook dat na drie dagen intensief fietsen mijn hartslag ook lastig boven de 160 komt. En als ik dagen achter elkaar intensief fiets is dat meestal op de MTB en daar is het toch nog net iets makkelijker een hoge hartslag te verkrijgen.
Avond ochtend scheelt ook, donderdag voelde ik me slecht 185w bij 130 hartslagen, zondag voelde ik me top 185w bij tegen de 140 hartslagen, zeg het maar...…………….. ochtend/avond (hooikoorst) zoveel factoren waar je vaak met een normaal leven niet heel veel invloed op hebt.
Wat me wel opviel, heb nu ook een watt meter op de MTB en op een intensief draaien en keren, klimmen en dalen rondje heb ik ongeveer dezelfde gemiddelde hartslag/vermogen als op de weg. Dat klinkt misschien vrij logisch hoor, maar het viel me gewoon op.
Maar ik herken ook dat na drie dagen intensief fietsen mijn hartslag ook lastig boven de 160 komt. En als ik dagen achter elkaar intensief fiets is dat meestal op de MTB en daar is het toch nog net iets makkelijker een hoge hartslag te verkrijgen.
Avond ochtend scheelt ook, donderdag voelde ik me slecht 185w bij 130 hartslagen, zondag voelde ik me top 185w bij tegen de 140 hartslagen, zeg het maar...…………….. ochtend/avond (hooikoorst) zoveel factoren waar je vaak met een normaal leven niet heel veel invloed op hebt.
Wat me wel opviel, heb nu ook een watt meter op de MTB en op een intensief draaien en keren, klimmen en dalen rondje heb ik ongeveer dezelfde gemiddelde hartslag/vermogen als op de weg. Dat klinkt misschien vrij logisch hoor, maar het viel me gewoon op.