Hierbij een animatie van de dynamische belasting van een normaal fietsframe.
Blauw is het laagst belast en rood het hoogst en we zien dat de onderkant van de staande achtervork nooit hoog wordt belast en het zijn ook alleen axiale spanningen.
Zo kan je de plekken waar scheurvorming gaat optreden redelijk voorspellen....
Deuk in frame
Ik vermoed dat dat voor het frame weinig uitmaakt, wel voor de voorvork en dat de wielen de grootste klappen bufferen.
Uiteraard sta ik open voor andere, onderbouwde, meningen.
Uiteraard sta ik open voor andere, onderbouwde, meningen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Inderdaad mooie animatie.
En toch heb ik een scheur gehad in mijn alu Cannondale frame onderaan de staande achtervork, rechts. Volgens de animatie de plek met zo'n beetje de minste spanning in het frame. Hoe kan dat?
En toch heb ik een scheur gehad in mijn alu Cannondale frame onderaan de staande achtervork, rechts. Volgens de animatie de plek met zo'n beetje de minste spanning in het frame. Hoe kan dat?
Een frame hoeft niet persee te falen. op zwaarbelaste lokaties, er kunnen ook constructie- of fabricagefouten in het spel zijn., b.v. door lassen of de warmtebehandeling.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
niet de meest handige plek om een deuk in je frame te hebben maar in dit geval lijkt doorfietsen me geen probleem.....