Wel of niet elektronisch schakelen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Staat ook een heel topic over op Weight Weenies: https://weightweenies.starbike.com/foru ... 3&t=149353
Ik rij sinds november met eTap. Wat een heerlijkheid, vooral als je je eigen onderhoud doet.
Ik rij sinds november met eTap. Wat een heerlijkheid, vooral als je je eigen onderhoud doet.
- Goudhaantje
- Forum-lid
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52
Ik vind schakelen met eTap zo fijn. Ik zou nooit meer anders willen. Wat ik ook erg fijn vind is dat je zelf een finetuning kan doen als bepaalde versnellingen niet zo mooi lopen. Gewoon tijdens het fietsen.
Wat fijn, een forum dat gewoon zijn pagina's vlot laadt, zoals het hoortypuh schreef: ↑11 jun 2020 22:08 Staat ook een heel topic over op Weight Weenies: https://weightweenies.starbike.com/foru ... 3&t=149353
Ik rij sinds november met eTap. Wat een heerlijkheid, vooral als je je eigen onderhoud doet.
Ik vond daar het beste antwoord:
"Why not just go do a proper test ride on a bike with electronic shifting? You are not gonna get an answer here because everyone here will always defend the system they are using now."
Dat komt één keer per setje kabels die ik monteer voor. Voor de rest hoef ik niks af te stellen tijdens de rit.Goudhaantje schreef: ↑11 jun 2020 22:19 Ik vind schakelen met eTap zo fijn. Ik zou nooit meer anders willen. Wat ik ook erg fijn vind is dat je zelf een finetuning kan doen als bepaalde versnellingen niet zo mooi lopen. Gewoon tijdens het fietsen.
Ik vind de meerprijs nogal fors voor zulk klein ongemak.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Dsts is dan gelijk de doodsteek voor elk discussieforum....
Maar als iedereen zijn 'eigen systeem verdedigt' kan de TS toch bepalen of de aangevoerde argumenten voor hem relevant zijn en zo zijn eigen mening bepalen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Testrijden heeft m.i. niet heel veel zin. De voordelen zijn vooral dat het altijd en met één klik werkt, in alle weersomstandigheden en of je nou sprint/klimt of gewoon rustig rijdt. Schakelen onder belasting is geen probleem en ook heb je geen kracht/gevoel meer nodig om je kettingbladen te schakelen.
@Ernie, met 10s had ik nooit geen last, maar met 11s om het perfect te laten lopen moet ik bijna iedere maand mijn derailleur wel een beetje bijstellen.
Bovenstaande zijn echt geen problemen, maar electronisch schakelen lost wel alles op. Het is voor mij dus niet zozeer het gevoel wat je bij één ritje merkt, maar het gemak op langere tijd.
@Ernie, met 10s had ik nooit geen last, maar met 11s om het perfect te laten lopen moet ik bijna iedere maand mijn derailleur wel een beetje bijstellen.
Bovenstaande zijn echt geen problemen, maar electronisch schakelen lost wel alles op. Het is voor mij dus niet zozeer het gevoel wat je bij één ritje merkt, maar het gemak op langere tijd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Bij een nieuwe aankoop denk ik meestal ga ik erop vooruit. Mijn oude racefiets was afgemonteerd met 105 groep en 10 speed. Als ik er dan op vooruit wilde de keuze naar DI2 ultergra anders was het alleen een vooruitgang op het frame en misschien een groep die wat wat doorontwikkelde is en dat vond ik het echt niet waard.
Mijn geluk is dat ik eerder een testrit op het parcours van de Ronde van Vlaanderen mocht maken en daar gelijk de meerwaarde had kunnen zien van de 105 groep en DI2. Het schakelen op een klim naar je buitenblad gaat wat mij betreft echt veel sneller dan mijn 105 groep.
Tot op heden geen spijt gehad van mijn aankoop.
In de 3 jaar één keer een kabel vervangen aan de achterzijde.
Mijn geluk is dat ik eerder een testrit op het parcours van de Ronde van Vlaanderen mocht maken en daar gelijk de meerwaarde had kunnen zien van de 105 groep en DI2. Het schakelen op een klim naar je buitenblad gaat wat mij betreft echt veel sneller dan mijn 105 groep.
Tot op heden geen spijt gehad van mijn aankoop.
In de 3 jaar één keer een kabel vervangen aan de achterzijde.
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Bij een nieuwe aankoop denk ik meestal ga ik erop vooruit. Mijn oude racefiets was afgemonteerd met 105 groep en 10 speed. Als ik er dan op vooruit wilde de keuze naar DI2 ultergra anders was het alleen een vooruitgang op het frame en misschien een groep die wat wat doorontwikkelde is en dat vond ik het echt niet waard.
Mijn geluk is dat ik eerder een testrit op het parcours van de Ronde van Vlaanderen mocht maken en daar gelijk de meerwaarde had kunnen zien van de 105 groep en DI2. Het schakelen op een klim naar je buitenblad gaat wat mij betreft echt veel sneller dan mijn 105 groep.
Tot op heden geen spijt gehad van mijn aankoop.
In de 3 jaar één keer een kabel vervangen aan de achterzijde.
Mijn geluk is dat ik eerder een testrit op het parcours van de Ronde van Vlaanderen mocht maken en daar gelijk de meerwaarde had kunnen zien van de 105 groep en DI2. Het schakelen op een klim naar je buitenblad gaat wat mij betreft echt veel sneller dan mijn 105 groep.
Tot op heden geen spijt gehad van mijn aankoop.
In de 3 jaar één keer een kabel vervangen aan de achterzijde.
Dat vind ik nou niet zo'n hele treffende vergelijking. Een XXX km oude 105 groep vergelijken met een (redelijk) nieuwe Ultegra Di2, daarbij komt Di2 altijd als overwinnaar uit de bus. Ik heb zelf Ultegra 8050 groep op mijn fiets en ook eens kunnen rijden met Ultegra Di2. Ja, Di2 werkt nét een tikkie mooier, maar is mij het geld niet waard. Dat tikkie is geen €700+ waard, kun je beter uitgeven aan een wielset, heb je meer profijt van want meteen snelheidswinst. Di2 laat je geen spat sneller rijden.
Dogma F
Dat klopt... het is ook net wat je referentie is. Ik schreef op de eerste pagina van dit topic dat ik het verschil in schakelsnelheid mee (of juist tegen dus) vindt vallen. Ook loopt elektronisch (m.u.v. de automatische trim) echt niet veel mooier. Maar ik kwam dan ook van een perfect afgestelde 11 speed super record groep en rij nu met de 11 speed record eps groep.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Etap is in ieder geval niet sneller dan de mechanische groepen die ik hiervoor had. Na 3 ritjes weet je niet beter. De winst zit hem m.i. dan ook niet in de snelheid, maar het gemak en de consistentie.
Waar ga je fietsen? 90% in het vlakke Nederland? 60% in de Ardennen? Op mijn fiets in Frankrijk ben ik best blij met mijn Di2, zou ook prima zonder kunnen. Op mijn fiets in Nederland mis ik de Di2 totaal niet.
Mijn man heeft in het najaar een nieuwe fiets gekocht in Frankrijk met mechanisch schakelen. Die mist elektronisch totaal niet. Het blijft toch een persoonlijk dingetje.
Mijn man heeft in het najaar een nieuwe fiets gekocht in Frankrijk met mechanisch schakelen. Die mist elektronisch totaal niet. Het blijft toch een persoonlijk dingetje.