Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Rekoefeningen of niet

girlinred
Forum-lid

Gebruikersavatar girlinred 15 feb 2010 22:39

Ja, ik wil best discussieren, maar als er hier iemand alles probeert neer te hakken en als ie dan geen gelijk heeft, tot op het kinderachtige af gaat lopen jengelen op puntjes terwijl ie heus wel weet hoe ik het bedoel, dan gaat de zin er bij mij nogal af. Dat is geen discussieren meer.

Met functionele verkorting, bedoelde ik gewoon aanpassing van het lichaam aan de belasting. Zoals ik al als voorbeeld gaf, de verkorte hamstrings bij voetballers. Kennelijk zijn die spieren zo kort geworden, omdat het lichaam op die manier het beste functioneert tijdens het beoefenen van de sport. In dat geval: dus niet gaan rekken

Moet nog ergens een artikel hebben met allerlei conclusies uit een groot aantal onderzoeken....

Zeg Zorro, wat is jouw maatschappelijke functie eigenlijk ;)
~live fast, die young ~

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 feb 2010 23:20

[quote="girlinred"]Ja, ik wil best discussieren, maar als er hier iemand alles probeert neer te hakken en als ie dan geen gelijk heeft, tot op het kinderachtige af gaat lopen jengelen op puntjes terwijl ie heus wel weet hoe ik het bedoel, dan gaat de zin er bij mij nogal af. Dat is geen discussieren meer.

Met functionele verkorting, bedoelde ik gewoon aanpassing van het lichaam aan de belasting. Zoals ik al als voorbeeld gaf, de verkorte hamstrings bij voetballers. Kennelijk zijn die spieren zo kort geworden, omdat het lichaam op die manier het beste functioneert tijdens het beoefenen van de sport. In dat geval: dus niet gaan rekken

Moet nog ergens een artikel hebben met allerlei conclusies uit een groot aantal onderzoeken....

Zeg Zorro, wat is jouw maatschappelijke functie eigenlijk ;)[/quote]

Hoi,

Ik ben het niet eens met je eerste punt dat iemand hier je loopt neer te hakken. Maar dat terzijde.

Of die verkorting 'functioneel' is durf ik te betwijfelen aangezien ik geen goede reden kan bedenken waarom voelballers gebaat zouden zijn met korte hamstrings. Oh ja, ze 'knippen' makkelijker bij een bal oprapen :D

Zonder dollen.

Wat is mijn Maatschappelijke functie? Afgestudeerd Inspanningsfysioloog VU Amsterdam 1993!!!! Daarna in Dienst moeten. Niet willen. Vervangende Dienstplicht wilde niet vlotten (ze konden te weining voor me vangen) ....IT.

En daar zit ik nu IT. Derde lijns support Netwerken.

Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

prjz
Forum-lid

prjz 15 feb 2010 23:38

Vraag je aan forumleden simpel of rekken zinvol is, gaan er een aantal fysiotherapeuten en aanverwanten met elkaar in debat.

Wat een geleuter.
prj

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 15 feb 2010 23:45

[quote="Amclassic-fan"]Ah adaptatie is er alleen als 't in jouw uitleg past. Waarom past 't lichaam zich dan niet aan die repeterende beweging aan? :rolleye:
Maar om weer bij 't rekken terug te komen, voor fietsers waar de hamstrings de kans krijgen om te verder te verkorten in de winter. Dan moet die spieren toch weer langer worden om diep te kunnen zitten. Als het verschil klein genoeg is dan gaat het zonder rekken prima, maar als je hamstrings echt veel te kort zijn dan wordt 't toch wel een langdurige bezigheid voor je ze op lengte hebt zonder te rekken.

..[/quote]

ja, daar herken ik mijn lichaam volledig in ze. Zonder regelmatige stretching snel terugkerende rugpijn, stramme rug op de fiets , stramme en dikke benen.
Met regelmatige stretching ( 'k vergeet het wel eens regelmatig als ik geen klachten heb) bijna nooit klachten of ik moet zwaar werk geleverd hebben.
Dit is (bij mij) de praktijk, wat de theorie ook mogen beweren.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 feb 2010 23:45

[quote="prjz"]Vraag je aan forumleden simpel of rekken zinvol is, gaan er een aantal fysiotherapeuten en aanverwanten met elkaar in debat.

Wat een geleuter.[/quote]
Er is geen simpel antwoord, dus kunnen we je die ook niet geven. Als je een vraag stelt of je een 10 speed ketting in een 9 speed setup kunt gebruiken kan ik een simpel antwoord geven en daar is ook geen discussie over mogelijk.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 15 feb 2010 23:56

[quote="prjz"]Vraag je aan forumleden simpel of rekken zinvol is, gaan er een aantal fysiotherapeuten en aanverwanten met elkaar in debat.

Wat een geleuter.[/quote]

Mag het Zeiksnor? (officieel goedgekeurd non offensive).
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

superrose
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar superrose 16 feb 2010 00:05

heh wat fijn om te weten dat jullie mij niet nodig hebben om met z'n allen lekker te teven.

Ik vind het heerlijk om in de ochtend terwijl mijn koffie op het vuur staat (ik ben namelijk dol op goede koffie, lavazza bij voorkeur, maardat is een heel ander verhaal) even een aantal rek oefeningen te doen. Ik heb 's morgens vaak pijn en dan is rekken fijn. Wat na het fietsen betreft, ik heb beide geprbeerd en merk geen verschil, fysiek dan. Soms voelt het wat opgeruimder om het te doen. Het ding is wel dat je rekken hebt en te ver rekken, sommige mensen doen het zo heftig dat er juist spanning op de spier komt te staan, heel licht vind ik fijn. Anyway, ik ga lekker slapen nu. daaag
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

c40campy
Forum-lid

c40campy 16 feb 2010 00:26

Zo gaat het altijd hier. Amclassic heeft altijd gelijk. Einde discussie.

tarzander
Forum-lid

tarzander 16 feb 2010 20:04

@ ZorroI Is er voor bovenstaande personen al een benaming, volgens mij ontstijgt hij namelijk, in deze, de titel Zeiksnor ;)

OT: Gewoon Hurken als rek- enstrekoefeningen ;)
"Ink the future" | Freelance Ontwerper

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 feb 2010 23:22

Hij kan 't niet hebben dat ik volhoud dat krachttraining voor fietsers positief werkt. Ik snap niet waarom je dan zo'n opmerking in een ander topic komt maken... Maar goed er zijn nog een aantal personen die ook moeite hebben met vergelijkbare situaties. Als ik er naast zit geef ik gewoon m'n ongelijk toe, maar ik ga niet inbinden als ik weet dat ik gelijk heb, we zitten niet in de 2e Kamer ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

siemert1971
Forum-lid

siemert1971 17 feb 2010 10:48

Denk zelf dat rekken om zo de spanning er af halen helemaal ok is.
Maar de één is gewoon leniger dan een ander. Maar dat zegt niet zoveel over de fietsprestaties.
Gewoon op gevoel doen, en niet teveel achter een ander aan lopen.

MVG

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 feb 2010 12:41

ik persoonlijk heb meer baat bij stretching of souplessetraining op de tacx en ga er ook betere prestaties door leveren dan bvb krachttraining ( al dan niet op de fiets) te doen omdat mijn spieren zowat de hardheid van beton benaderen en ik enkel blessures oploop ipv beter te rijden.
Bij niet stretchen gedurende een lange tijd voel ik mij zowat zoals "een ijzeren hek" en zijn de prestaties ook navenant.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie